14.3.2021 Liikenne Kuinka vaarallista on asentaa talvirenkaat väärin päin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kysyimme Autoliiton asiantuntijalta, kuinka vaarallista on asentaa talvirenkaat väärin päin pyörimissuuntaan nähden. Vastaus on varsin ehdoton. Huolimattomalla saattaa lipsahtaa talvirenkaat väärin päin ja riskipaikkoja on kaksi. Tilanne ei kuitenkaan saisi jäädä missään nimessä huomaamatta, sillä vaara on todellinen. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kehottaa kääntymään pyörien kausivaihdoissa rengasliikkeen puoleen, mikäli ei omista asianmukaisia työkaluja tai oma osaaminen epäilyttää. Hän tuntee myös väärinpäin asennettujen renkaiden riskit. – Se on todella vaarallista. Nykyaikainen auton rengas on melkoinen hightech-tuote. Jotta rengas toimisi suunnitellulla tavalla ja kestäisi mahdollisimman pitkään, on tärkeää, että se asennetaan pyörimään auton alla oikein päin, kertoo Vesalainen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Talvirenkaat väärin päin? Renkaan pyörimissuuntaan on kiinnitettävä huomiota sekä renkaita vanteille asennettaessa että pyöriä auton alle laitettaessa. Väärinpäin pyörivä rengas ei toimi suunnitellusti ja saattaa käyttäytyä erittäin yllätyksellisesti. Syy on varsin looginen. – Jos talvirengas pyörii auton alla väärään suuntaan, se ei poista altaan vettä, sohjoa eikä lunta niin tehokkaasti kuin oikein päin pyöriessään, koska renkaan kuvio ei pääse toimimaan suunnitellulla tavalla. Nastarenkaissa pyörimissuunnan muuttaminen myös löystyttää ja irrottaa nastoja ennenaikaisesti, sanoo Vesalainen. Vesalainen kertoo myös, että pintakuvioltaan epäsymmetrisissä inside-outside -renkaissa on ulkoreunassa eräänlainen jäykiste, joka tekee renkaan ohjaustuntumasta tarkemman ja kaarreajo-ominaisuuksista paremman. Jos rengas pyörii väärin päin, ei jäykiste toimi kaarreajossa suunnitellusti. Rengas on tällöin epätarkka ohjattava ja levoton ajaa. Pyörimissuunnalla on vaikutusta myös edellä mainitun pintakuvioltaan epäsymmetrisen renkaan veden- ja sohjonpoistoon. Oikein asennettuna se poistaa vettä sisäpuolelleen eli ikään kuin auton alle. Jos taas rengas on asennettu pyörimään väärään suuntaan, veden- ja sohjonpoisto tapahtuu auton sivulle. Tästä seuraa ylimääräistä roiskuntaa, joka häiritsee muita tienkäyttäjiä. Turvallisuussyistä myös katsastuksessa kiinnitetään huomiota renkaiden pyörimissuuntaan. Sekin kuvastaa, kuinka tärkeästä asiasta on kyse. Varmistu suunnasta Osassa renkaita on kyljissä ”inside”- ja ”outside”-merkinnät, jotka siis tarkoittavat renkaan sisä- ja ulkoreunaa. Nämä on otettava huomioon asennettaessa rengasta vanteelle – siis jo rengasliikkeessä. Kuluttajana tulisi pystyä luottamaan rengasliikkeen ammattitaitoon, mutta myös asian varmistaminen itse on tärkeää. Joissakin renkaissa pyörimissuunta on merkitty kylkiin nuolella. Usein nuolen yhteydessä saattaa olla englanninkielinen suuntaa tarkoittava ilmaus ”direction”. Nämäkin nuolet on huomioitava jo rengasta vanteelle asennettaessa, sillä muuten saattaa lopputuloksena olla neljä auton oikealle puolelle kuuluvaa pyörää. Lisäksi pyörimissuuntanuolet on syytä huomioida myös pyöriä alle asennettaessa, jotta oikeat renkaat päätyvät oikeaan paikkaan. Tässäkin vaiheessa on vielä mahdollista tehdä virhe. – Myös sellaisiin renkaisiin, joissa pyörimissuuntanuolia ei ole, suosittelen merkitsemään renkaan pyörimissuunnan esimerkiksi OE-, OT-, VE- ja VT-merkinnöin. Rengas kuluu tasaisemmin, kun pyörimissuuntaa ei muuteta. Lisäksi nastarenkaissa renkaan pyörittäminen eri suuntiin nopeuttaa nastojen löystymistä ja irtoamista, neuvoo Vesalainen. Tässä nuo lyhenteet tarkoittavat renkaan asennuspuolta ja -akselia. Näin ollen esimerkiksi lyhenne OE merkitsee oikeaa eturengasta. Pyörimissuunnan muuttamisen sijaan renkaiden vaihtaminen akselilta toiselle, pyörimissuuntaa muuttamatta, on hyvä ajatus tasaisen kulumisen varmistamiseksi. – Nuo renkaan sisäkylkiin tehtävät merkinnät helpottavat myös rengassarjan tasaista kuluttamista: Vaihtamalla etupyörät taakse ja takapyörät eteen säännöllisin väliajoin, kuluu rengassarja tasaisemmin ja kestää huomattavasti pidempään. Käytännössä monen autoilijan kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että syksyllä laitetaan viime talvena edessä olleet taakse ja takana olleet eteen – siis pyörimissuuntaa muuttamatta. Mikäli autoon kertyy kilometrejä vuositasolla paljon, on renkaiden paikkaa syytä vaihtaa edellä ohjeistetulla tavalla noin 8 000 kilometrin välein, opastaa Vesalainen. Teksti: Henri Posa Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen/Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku