11.7.2021

Kuskin kännykän räplääminen ajon aikana hirvittää matkustajia

kännykän käyttö autossa puhelin

Joka toinen matkustaja on pelännyt joskus auton kyydissä, kun kuljettajan huomio on ollut ajon aikana matkapuhelimessa.

Joka toinen auton matkustaja on pelännyt joskus auton kyydissä, kun kuljettajan huomio on ollut ajon aikana matkapuhelimessa, käy ilmi Liikenneturvan teettämästä kyselystä.

– Tulos on aika hurja, eikä pelko ole turha. Tarkkaamattomuus ja erityisesti katseen poistuminen liikennetilanteesta on vaarallista, Liikenneturvan suunnittelija Ida Maasalo muistuttaa.

– Kuljettajan riski aiheuttaa onnettomuus moninkertaistuu, jos hän esimerkiksi somettaa tai viestittelee ajon aikana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajonaikainen sometus kiellettyä

Ajonaikainen viestittely ja somettaminen on tietty laissa kiellettyä. Puhelimen käyttö ajon aikana siten, että se on kuljettajan kädessä, on laissa kielletty. Kaikki ylimääräinen toiminta ajon aikana vie kuljettajan kykyä ajaa turvallisesti.

– Liikenteessä tilanteet voivat muuttua nopeasti. Jo lyhyt vilkaisu pois liikenteestä nostaa riskiä. Auto liikkuu 80 km/h vauhdilla yli 20 metriä sekunnissa. Viidessä sekunnissa auto kulkee jo jalkapallokentän mittaisen matkan.

Tohtiiko asiasta huomauttaa?

Maasalo vinkkaa, että matkustaja voi aina pyytää kuljettajaa keskittymään ajamiseen. Kaikissa tilanteissa se ei kuitenkaan ole välttämättä helppoa. Liikenneturvan kyselyn mukaan noin puolet on joskus halunnut pyytää kuskia keskittymään liikenteeseen puhelimen sijaan. Pyynnön on myös esittänyt kuljettajalle kuitenkin vain 44 % vastaajista.

– Jos kuljettaja on vieraampi ihminen, voi asian ottaminen puheeksi olla haastavampaa. Auton kuljettaja on vastuussa paitsi itsestään, myös matkustajista ja muista liikenteessä kulkijoista. Matkustajan kannattaa aina pyytää kuljettajaa keskittymään ajamiseen puhelimen sijaan, Maasalo korostaa.

Liikenneturvan kyselytutkimuksen toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta Kantar TNS Oy keväällä 2021. Siihen vastasi 1 025 henkilöä, joista autoilevia oli 840 henkilöä.

Teksti ja kuva: Moottori

Luetuimmat