11.12.2020

Lahden eteläinen kehätie: mistä se oikein kulkeekaan?

Lahden eteläinen kehätie on juuri avattu liikenteelle. Tässä lisävalaistusta ja historiaa siihen, mihin ja miksi uusi väylä kartalla sijoittuu.

Juuri valmistunut valtatie 12 -osuus Lahden ja Hollolan alueilla on kiinnostanut lukijoitamme siinä määrin, että aihetta koskevien juttujen oheen on kaipailtu kartta-aineistoa. Ymmärrämme hyvin, sillä kartan avulla on luonnollisesti helpompi hahmottaa, missä uusi väylä sijaitsee ja mitä kautta se kulkee.

No, tässä se nyt on. Itse asiassa julkaisimme saman kartan jo laajassa juttusarjassamme tien rakentamisen vaiheista, muttei kertaus koskaan pahaa tee.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

25 liikennevaloa historiaan

Lahden eteläinen kehätie on osa koko maan poikittain halkovaa valtatie 12:sta, joka muodostaa varsin monitahoisen tieverkon sarjan. Se alkaa länsirannikolta eli Raumalta ja kulkee Huittisten ja Sastamalan kautta Tampereen pohjoispuolitse Hollolaan sekä Lahteen ja edelleen Nastolaan asti ja Kouvolaan asti, missä tie jatkuu eteenpäin kohti itärajaa valtatie 6 -nimellä.

Juuri tämän kokonaisuuden sujuvuuteen uusi Lahden eteläinen kehätie toi – ja tuo tulevaisuudessa yhä selvemmän – parannuksen, sillä se avasi yhden tien ahtaimmista pullonkauloista.

Kun vanhalla tieosuudella välillä Soramäki–Joutjärvi on kaikkiaan peräti 25 liikennevaloristeystä suuntaansa, uudella tiellä niitä ei vastaavalla mitalla ole lainkaan. Ja kun osittain katuverkkoa muistuttava vanha osuus sisältää nopeusrajoituksia välillä 50–70 km/h, uudella päästellään talviaikaan kahdeksaakymppiä ja kesäisin Hollolan päässä jopa satasta. Iso ero ¬on myös risteyksissä, sillä kehätiellä ei ole ainuttakaan tasoliittymää. On siis selvää, että ajan ja vaivan säästö on merkittävä.

Kolmas kerta toden sanoo

Kuten graafista näkyy, kehätie ohittaa Lahden kaupungin sen eteläpuolelta. Jos tullaan Tampereelta päin, ensikosketus uuteen tiehen tapahtuu Hollolan Soramäessä.

Kyseessä on oikeastaan jo kolmas kerta, kun tällä alueella on tehty suuria tietöitä. Ensin rakennettiin 1970-luvulla kantatie 54, joka ristesi tästä kohdin Riihimäelle; sitten tehtiin 1990-luvulla Tampereelle päin uusi moottoriliikennetieosuus, joka mylläsi valtatie 12:n ja edellä mainitun kantatie 54:n risteykset uuteen uskoon: ja nyt 2020-luvulla kaikki pistettiin taas uusiksi, kun tuo moottoriliikennetie sai jatkoa uuden kehätien muodossa.

Kartassa Soramäen kohdalla näkyy hyvin katkoviivoin merkittynä, miten vanha valtatie 12 -linjaus on nyt maisemoitu näkymättömiin. Kaikki ennusmerkit antavat olettaa, että tämä nykyinen järjestely taitaa vihdoinkin olla se lopullinen…

Siltojen yli, teiden ali

Tienkäyttäjälle kehätien aloituspiste eli harppaus 1990-luvulta 2020-luvulle on varsin huomaamaton, sillä tie jatkuu suurin piirtein samanlaisena moottoriliikennetienä kohti Lahtea. Länsipäässään kehätie kulkee liki asumattomalla maaseudulla, jopa niin, ettei Nostavan eritasoliittymä vielä johda kuin yhdelle yksityistielle. Tänne saadaan kuitenkin aikanaan Hollolan kunnan kaavoittamia yhteyksiä muun muassa kuljetusyrittäjien tarpeisiin.

Kun ollaan ylitetty kaksi suurta laaksosiltaa, Vähäjoen ja Luhdanjoen sillat, Lahden Okeroisissa kehätie alittaa aikaisemmin pahasti ruuhkautuneen Ala-Okeroistentien ja levittäytyy saman tien nelikaistaiseksi moottoritieksi.

Pian ylitse menevät myös Helsingintie, joka 1980-luvun puoliväliin asti toimi vielä Nelostienä, sekä keskustan ja eteläosan kauppakeskittymät yhdistävä Uudenmaankatu, joka sekin levitettiin kehätietöiden myötä nelikaistaiseksi.

Näiden lomiin sijoittuvat myös kehätien kaksi tunnelikokonaisuutta, Patomäki ja Liipola, joista jälkimmäinen on jo liki kilometrin mittainen. Lopuksi tullaan valtatie 4:n moottoritielle, jonka kanssa 12-tie kulkee hetken matkaa kehätiehankkeen yhteydessä rakennettuja lisäkaistoja pitkin, ja jatkaa sitten matkaansa Joutjärveltä kohti Nastolaa 1980-luvulla rakennettua leveäkaistatietä pitkin.

Vaikka koko tieosuus on nyt avattu liikenteelle, niin pitkämatkalaisilta kuin paikallisilta menee vielä hetken aikaa tottua uuteen väylään ja sen mahdollistamiin reitteihin. Yksi asia on kuitenkin varma: matka Lahdessa ja Lahden ohi on aiempaa sujuvampi – minkä myös kartasta katsomalla voi selkeästi havaita.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus, Jussi Saarinen ja Väylä

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat