5.3.2021 Liikenne Liikenneturvallisuusko ”hyvällä tasolla”, Liikenneturva eri mieltä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa tieliikenteessä kuolleiden määrä suhteessa asukaslukuun on selvästi Suomea alemmalla tasolla, huomauttaa Liikenneturva lausunnossaan valtakunnallisesta liikennejärjestelmäsuunnitelmasta vuosille 2021–2032. Suomen liikenneturvallisuus ei ole niin hyvällä tasolla kuin viranomaisvalmistelusta voisi päätellä, kritisoi Liikenneturva tuoreessa kannanotossaan. Liikenneturva on perustellusti eri mieltä Suomen tilanteesta ja muistuttaa, ettei tieliikenteen turvallisuuden voi arvioida olevan ”hyvällä tasolla” jos vertailukohteeksi otetaan esimerkiksi muut Pohjoismaat. Liikenneturva perustelee näkemystään sillä, että muun muassa Ruotsissa ja Norjassa tieliikenteessä kuolleiden määrä miljoonaa asukasta kohden on noin puolet siitä mitä Suomessa. – Myös Tanskassa liikennekuolemien määrä suhteessa asukaslukuun on selvästi pienempi kuin Suomessa. Eurooppalaisessa vertailussa Suomi sijoittuu karkeasti turvallisuuden keskikastiin, Liikenneturva muistuttaa. Ennakkotietojen mukaan vuonna 2020 Suomen tieliikenteessä onnettomuuksissa kuoli yhteensä 220 ihmistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uutta ajattelua: eroon siltarumpupolitikoinnista – ehkä Liikenneturvan kannanoton taustalla on käynnissä oleva Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma vuosille 2021–2032. Suunnitelmaluonnos sisältää kaikkien kansalaisten kannalta tärkeitä linjauksia teiden ja muiden liikenneväylien rahoituksesta sekä tulevien vuosien liikkumisen turvallisuuden edellytyksistä. Suomessa suunnitellaan siis nyt ensi kertaa pitkäjänteisesti, kuinka eri liikennemuotoja kehitetään. Keskeistä on sana pitkäjänteisyys. Tavoitteena on siis päästä eroon – ainakin jossakin määrin – niin sanotusta siltarumpupolitikoinnista, jossa puolueet ja kansanedustajat jakavat sirpaleisesti ja lyhytnäköisesti rahaa eri liikennehankkeisiin, alueellisesti omalle kannatusalueelle painottuen. Liikenne- ja viestintäministeriön ohjauksessa laadittavan suunnitelman tavoitteena on siis yli hallituskausien ulottuva suunnittelu, jossa valtion rahaa ohjataan liikenneväylien ja -ympäristön ylläpitoon. Suunnitelma laaditaan 12 vuodeksi kerrallaan parlamentaarisesti eli kaikki puolueet mukaan ottaen. Suunnitelmaa on määrä päivittää hallituskausittain tarvittaessa ja suunnittelutyötä tehdään myös aina seuraavat neljä vuotta eteenpäin. Autoliitto on kummeksunut, ettei vuosien 2021–2032 liikennejärjestelmiä suunniteltaessa ole, ainakaan vielä suunnitelmaluonnoksen mukaan, huomioitu paremmin, että tieliikenteessä liikkuu 93 prosenttia henkilöliikenteestä ja henkilöauton osuus henkilöliikenteestä on yli 80 prosenttia. Autoliitto kiteytti asian seuraavasti: ”Esityksessä tieverkon rahoitusosuus kehittämisrahasta on 45 prosenttia ja perusväylänpidon rahoituksesta 52 prosenttia. Rahoitus ei vastaa liikennesuoritteita väyläverkon eri osissa.” Nähtäväksi jää, miten suunnitelmat täsmentyvät näinä aikoina, kun kaikessa liikennettä koskevassa päätöksenteossa on otettava huomioon kansallisesti sitovat päästötavoitteet eli haitallisten päästöjen hillitseminen ja vähentäminen. Marko Jokela Turvallisuus jäänyt jalkoihin Liikenneturvan mukaan tieliikenteen turvallisuus on jäänyt 12-vuotisessa suunnittelussa jalkoihin. Liikenneturva tuo esiin, että suunnitelmassa on liikennejärjestelmälle asetettu kolme tavoitetta, jotka ovat saavutettavuus, kestävyys ja tehokkuus. Liikenneturva huomauttaa, että laissa liikennejärjestelmästä ja maanteistä (503/2005) sanotaan, että ”liikennejärjestelmäsuunnittelun tavoitteena on edistää toimivaa, turvallista ja kestävää liikennejärjestelmää ottamalla erityisesti huomioon: ...4) liikenteen turvallisuus.” – Turvallisuutta ei ole 12 vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnoksessa nostettu ansaitsemaansa tavoitteen asemaan, mitä voidaan pitää selkeänä puutteena, kritisoi Liikenneturva. Liikenneturva harmittelee, että suunnitelmaluonnoksessa liikenneturvallisuus on nähty pelkkänä erilliskysymyksenä Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 16.4.2024 Yleinen Lentomatkustus on turvallista, mutta käytä aina turvavyötä! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?