11.5.2021

Mepit: Euroopan komissio saisi suhtautua biometaaniin myönteisemmin

Liikenteen päästötalkoissa tulisi ottaa huomioon biometaanin elinkaaren aikaisten päästöjen merkitys, vaativat mepit ja Euroopan Biokaasuyhdistys.

Euroopan Biokaasuyhdistys on yhdessä Euroopan parlamentin jäsenten kanssa peräänkuuluttamassa Euroopan komissiota poistamaan esteet ”kestävästi tuotettuja polttoaineita ja tekniikkaa” koskien sekä tarkastamaan nykyistä tapaa mitata ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjä. Nykykäytäntö vaikeuttaa puuhatahojen näkemyksen mukaan Eurooppaa saavuttamasta päästövähennystavoitteita.

Kannanoton taustalla on eri poliittisten ryhmien 4.5.2021 allekirjoittama vetoomus.

– Tällä hetkellä päästöt mitataan pakoputken päästä, eikä tarkastelu huomio esimerkiksi polttoaineen valmistuksen ympäristökuormaa. Biometaanin elinkaaren aikaiset päästöt voivat olla jopa negatiiviset, todetaan tuoreessa Suomen Biokierto ja Biokaasu ry:n (SBB) tiedotteessa.

SBB on biokaasun edistämisestä kiinnostuneiden yritysten ja yhteisöjen vuonna 2019 perustama valtakunnallinen yhdistys. SBB jäsenet vastaavat Suomen biokaasun tuotannosta 70 %, käytössä olevista liikennekaasun jakeluasemista 85 % sekä yli 50 % kotimaisesta kierrätysravinnetuotannosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lupaava ja vaihtoehtoinen polttoaine

Biometaani kuuluu SBB:n mukaan lupaavimpiin vaihtoehtoisiin polttoaineisiin, joilla liikenteen hiilidioksidipäästöt voitaisiin vapauttaa nopeasti, kustannuksiltaan kilpailukykyisesti, omavaraisesti ja kiertotalousperiaatteiden mukaisesti.

Biometaanilla tarkoitetaan biokaasua, josta on poistettu suurin osa muista kaasuista kuin metaanista. Tätä polttoainetta voidaan käyttää kaasuautoissa polttoaineena, ja sitä kutsutaan biokaasuksi.

Energiayhtiö Gasumin mukaan biokaasu on uusiutuva polttoaine, jolla voidaan vähentää koko elinkaarenaikaisia kasvihuonekaasupäästöjä. Biokaasua voidaan tuottaa lähes kaikesta eloperäisestä materiaalista, kuten biojätteestä, jätevesilietteestä, jätevesistä, lannasta, teollisuuden sivutuotteista ja kasvibiomassasta.

Euroopan mittakaavassa Saksa on biokaasuntuotannon mahtimaa, sillä Euroopan noin 17 000 biokaasulaitoksesta yli 10 000 on Saksassa. Myös Italia on merkittävä biokaasun tuottaja ja Euroopan johtava maa kaasuautoilussa.

Vetoomuksen allekirjoittajia ovat Euroopan parlamentin jäsenet: Franc Bogovič, Euroopan kansanpuolue / Slovenia; Jakop Dalunde, Vihreät/ Sweden; Heidi Hautala, Vihreät/ Finland; Pär Holmgren, Vihreät/ Sweden; Elsi Katainen, Renew Europe / Finland; Miapetra Kumpula-Natri, S&D Group / Finland; Mauri Pekkarinen, Renew Europe / Finland; Anne Sander, Euroopan kansanpuolue / France; Massimiliano Salini, EPP/Italy; Henna Virkkunen, Euroopan kansanpuolue  / Finland; Emma Wiesner, Renew Europe / Sweden.

Lähteet: Suomen Biokierto ja Biokaasu ry, Gasum

Luetuimmat