31.12.2018

Mikä muuttuu liikenteessä vuonna 2019?

Autovero laskee välittömästi

Kevytautoja nuorille, ajokortti kännykkään, uudenlaisia peltipoliiseja ja uusia liikenteen virastoja.

Vuosi 2019 tuo mukanaan useita tavallista autoilijaa koskevia muutoksia.

Uusien autojen aiempaa tiukempi päästöjen ja kulutuksen WLTP-mittaustapa on vaikuttanut uusien autoverotukseen Suomessa. WLTP tuottaa 20–30 prosenttia aiempia NEDC-arvoja suurempia lukemia polttoaineen kulutuksessa ja hiilidioksidipäästöissä.

Uuteen WLTP-mittaustapaan perustuvia autoverotaulukoita hienosäädettiin viimeksi joulukuun alussa. Uuden autoverotaulukon kerrotaan olevan veroneutraali aiempaan nähden, joskin yksittäisten automallien kohdalla vero voi nousta tai laskea NEDC-mittaukseen nähden.

Mikäli ensi vuonna havaitaan uusia säätötarpeita, on todennäköistä että verotaulukoita edelleen hienosäädetään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kevytautoja…

Ensi vuoden marraskuu tuo Suomen teille uuden kevytauton. 

Kevytauto on 15–17-vuotiaille nuorille suunnattu ajoneuvoluokka. Kevytauton myötä nuorille kuljettajille tuodaan ajoneuvojen rakenteen ja turvatekniikan osalta turvallinen liikkumisen vaihtoehto, joka voi hyödyttää nuorten ja perheiden arkea erityisesti sellaisilla alueilla, joilla joukkoliikennettä ei ole saatavilla.

Kevytauto on rakenteeltaan vankempi ajoneuvo kuin nykyiset nuorten käytössä olevat mopoautot.

Kevytautot olisivat tavallisia autoja, joiden omamassa on enintään 1 500 kiloa. Niiden huippunopeus olisi rajoitettu 60 kilometriin tunnissa. Moottoriteillä tai moottoriliikenneteillä kevytautolla ei saisi ajaa.

…ja uusia peltipoliiseja

Kohta ei auta jarrutella – uudet peltipoliisit tulevat!

Maanteiden varteen tulee satoja tutkatekniikkaan perustuvia peltipoliiseja, jotka pystyvät mittaamaan auton nopeuden jopa 150 metrin päästä.

Tutkakuvaustekniikkaan perustuvia uudenlaisia peltipoliiseja tulee nelos- ja kuutosteille. Ne otetaan käyttöön alkuvuonna 2019. Lähivuosina uudenlaista automaattivalvontaa tulee 700 tiekilometrille ja uusia tolppia 500, joissa on 150 kameraa.

Väylä tulee 2019

Vuosi 2019 tuo Väylän. Liikennevirasto muuttuu ensi vuoden tullen Väyläksi, liikenteen hallinnon uudistus muuttaa muutenkin työnjakoa ja toimijoiden nimiä.Väylä logo

Vuodenvaihde tuo myös tieliikenteen, rautatieliikenteen ja vesiväylien liikenteenohjaustehtävien yhtiöittämisen Traffic Management Finlandiin. Väylä tilaa liikenteenohjauksen palvelut tältä uudelta yhtiöltä.

Vuoden alussa perustettava uusi Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) vastaa liikenteen luvista, pätevyyksistä, valvonnasta ja turvallisuudesta. Nykyisestä Liikennevirastosta uuteen virastoon siirtyvät mm. merikartoitus, liikenne- ja maankäyttötehtävät, liikkumisen palveluihin ja joukkoliikenteen palveluihin liittyvät tehtävät.

Teiden alueellisesta kunnossapidosta vastaavat ensi vuonnakin ELY-keskukset. Väylä huolehtii valtakunnallisen palvelutason toteutumisesta. Päivittäisestä teiden kunnossapidosta huolehtivat kilpailutetut urakoitsijat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajokortin voima hiipuu

Ajokortin voima hiipuu – ensi vuosi tiukentaa henkilöllisyyden tunnistamista.

Ajokortti ei enää ensi vuonna riitä uutta passia haettaessa, vaan mukana on oltava vanha passi tai henkilökortti.

Mobiiliajokortti kännykkään

Ensi vuosi tuo autoilijoiden ulottuville jo pitkään koekäytössä olleen Autoilija-mobiilisovelluksen.

mobiiliajokorttiSovellus sisältää sähköisen ajokortin lisäksi muuan muassa ajoneuvon tietoihin liittyviä palveluita. Kenties odotetuin osa uutta sovellusta on mobiiliajokortti. 

Teksti: Moottori Kuvat: Moottorin arkisto, Trafi 

Luetuimmat