28.9.2021 Liikenne Miksei autojen yhteiskäyttö innosta suomalaisia? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton oma käyttö on ehdotonta valtavirtaa, arjen ulkopuolella yhteiskäyttöauto voisi olla vaihtoehto. Auto on monelle meistä arjen mahdollistaja: luontevin ja vaivattomin ja monessa tilanteessa käytännössä ainoa mahdollisuus liikkua paikasta toiseen, olipa kyse työ-, opiskelu-, harrastus- tai vapaa-ajan liikkumisesta. Tilastokeskuksen yliaktuaari Matti Kokkonen pohtii tuoreessa blogissaan suomalaisten auton käyttöä ja yhteiskäyttöautoilun näkymiä. Taustana ovat raakafaktat, jodien mukaan Suomessa oli viime vuoden lopussa liikennekäytössä 3,2 miljoonaa autoa, joista henkilöautoja liki 2,8 miljoonaa. Kokkosen keräämien tietojen mukaan vähintään yhden auton omisti vuoden 2016 kulutustutkimuksen mukaan 1,9 miljoonaa suomalaista kotitaloutta, mikä tarkoittaa noin 73 prosenttia kaikista kotitalouksista. Kokkosen mukaan auton omistaminen on vähäisintä niin sanotulla maaseutu–kaupunki-luokituksen sisemmällä kaupunkialueella, jolla asuu kaksi miljoonaa suomalaista. Näilläkin alueilla auton omisti hieman yli puolet kotilouksista. Kokkonen tuo esiin myös autolla ajamisen määrän. – Laskennallisesta vähäisestä käytöstä huolimatta auto halutaan edelleen pääasiassa pysyvästi omaan käyttöön, eikä autojen yhteiskäytöstä ole tullut valtavirtaa, Kokkonen kuvaa. Yhteiskäyttöautoja ja perinteisempää auton vuokrausta on tarjolla Suomen eri kaupungeissa. Kokkonen muistuttaa, että erilaiset vertaisvuokrauspalvelut antavat yksityishenkilöille mahdollisuuden jakaa oma auto vuokralle korvausta vastaan. – Vuokrakäytössä oli vuoden 2020 päättyessä 11 000 henkilöautoa ja 3 000 pakettiautoa. Näistä lähes kaikki oli rekisteröity yrityshaltijoille, Kokkonen taustoittaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yhteiskäytölle kovat vaatimukset Kokkosen läpikäymästä tutkimuksesta (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä 25/2018: Yhteiskäyttöautojen potentiaali ja vaikutukset käyttäjänäkökulmasta -loppuraportti) selviää, että oman auton korvaaminen yhteiskäyttöisillä autoilla ei ole helppoa. Kaikki kiteytyy ihmisten koviin odotuksiin. – Yhteiskäytölle asetetaan kovia vaatimuksia, jotta omasta autosta oltaisiin valmiita luopumaan. Yhteiskäyttöauton avulla pitäisi pystyä säästämään rahaa selvästi oman auton käyttöön verrattuna, sen tulisi olla huoletonta ja sen saatavuuden pitäisi olla varmaa. Ympäristösyyt olivat tärkeitä vain 15 prosentille vastaajista, Kokkonen kirjoittaa. Toisaalta tutkimuksen vastaajat epäilevät olisiko yhteiskäyttöauto heti saatavilla ja riittävän lähellä omiin liikkumistarpeisiin. Valtaosa ei ole harkinnut autosta luopumista Tutkimuksessa jopa 90 prosenttia autoilijoista ei ollut harkinnut autosta luopumista, ja samoista vastaajista 41 prosenttia ei myöskään luopuisi omasta autosta mistään syystä. Tutkimushavainnon mukaan valtaosa ihmisistä on vakaasti joko autollisia tai autottomia. Yhteiskäyttöautojen suurin nykypotentiaali on auton ostamisen ja luopumisen välimaastossa puntaroivissa ihmisissä, joita on noin 16 % tähän tutkimukseen vastanneista. Heistä puolet on nykyisin autollisia ja puolet autottomia. Autottomista selvä enemmistö (noin 84 %) ei kokenut tutkimuksen mukaan auton ostamiselle tarvetta lähitulevaisuudessa. Nuorista autottomista vastaajista eli 18–29 vuotiaista jopa neljäsosa kertoi ostavansa mahdollisesti tulevaisuudessa auton. Tämän jälkeen ostoaikeet vähenivät. Autottomista 30–39-vuotiaista auton kertoi mahdollisesti ostavansa 15 %, ja 50–59-vuotiaista enää yhdeksän prosenttia. Tutkimuksen mukaan auton ostolla autottomien keskuudessa tavoiteltiin mukavuutta, helppoutta ja vapautta. Arjen ulkopuoliseen käyttöön Kokkonen pohtii, mitkä ovat keskeisiä haasteita yhteiskäyttöautoilussa. Autoja tulisi ensinnäkin olla paljon ja niiden käyttöalueen tulisi olla laaja. Yhteiskäyttöautoilu vaatii myös asennemuutosta, sillä liikkuminen vaatii enemmän suunnitelmallisuutta. Tutkimuksen mukaan arkiliikkumista ei nähdä mielekkäänä rakentaa yhteiskäyttöautojen varaan – ainakaan vielä. ”Oletukset yhteiskäyttöautojen tämänhetkisestä palvelutasosta ja toisaalta kustannuksista eivät houkuttele valitsemaan sitä pääasialliseksi liikkumismuodoksi.” Satunnaiseksi avuksi yhteiskäyttöautoista kuitenkin olisi tutkimuksessa arvioidaan ”ne palvelevat hyvin esimerkiksi poikittais- ja liityntäliikenteessä sekä satunnaisilla, arjen ulkopuolisilla matkoilla. Vastaajien keskuudessa yhteiskäyttöauto koetaan liian kalliina, jotta se voisi toimia pääasiallisena liikkumismuotona. Alttius yhteiskäyttöauton käyttöön on tutkimustulosten valossa vahvinta siis normaalista arjesta poikkeavilla matkoilla sekä pidemmillä viikonloppu- ja lomamatkoilla. – Varsinkin varsinaisen käyttöalueen ulkopuolella asuvalta yhteiskäyttöisen auton käyttäjältä vaaditaan viitseliäisyyttä ja vaivaa liikkua itse auton luokse, Kokkonen linjaa. Toisaalta etuja löytyy: autoilun kustannukset pienenevät ja ovat ennakoitavissa, oma hiilijalanjälki voi pienentyä, jos ”autolla ajetut kilometrit jäävät vain niihin välttämättömiin ja auton valmistukseen käytettyjen materiaalien tuotannosta aiheutuneet päästöt jakautuvat useamman käyttäjän kesken.” Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Tilastokeskus, Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä 25/2018: Yhteiskäyttöautojen potentiaali ja vaikutukset käyttäjänäkökulmasta -loppuraportti Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?