17.4.2019 Liikenne Näin tekoälyohjaus pärjäsi pyryssä ja pakkasessa – mökkitie on haastava robottiautolle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aurora-älytie ja talvikauden arktiset olosuhteet tarjosivat puitteet autonomisen ajamisen tutkimukselle. – Keräämme parhaillaan dataa itseajavan auton koneoppimismenetelmien ja eri paikannusmenetelmien testaamiseen. Lapin ajo-olosuhteet ja Aurora-älytie ovat oivallinen ympäristö autonomisen ajamisen tutkimukselle, kertoo apulaistutkija Jyri Maanpää Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskuksesta. Tutkimusryhmä testasi Lapin älytiellä syväoppimismenetelmää, joka pitää auton kaistallaan haastavassakin ympäristössä. Menetelmä käyttää auton etukameran kuvaa sekä laserkeilaimien dataa ympäristön hahmottamiseen. Auto pysyi hyvin omalla kaistallaan sekä lumisella tiellä että yöllä ajettaessa jopa 65 km/h nopeudessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pieniä ongelmia Pieniä ongelmia aiheuttivat esimerkiksi bussipysäkit, sillä ajettavan alueen leventyessä menetelmä korjaa ajoittain ohjauslinjaa hieman liikaa oikealle. Kokemusta automaattiohjauksesta kertyi kymmeniä kilometrejä, ja uutta opetusaineistoa saatiin kerättyä satoja kilometrejä - kaikkiaan 5,2 teratavua. Samalla testijaksolla tuotettiin myös laserkeilaus- ja kuva-aineistoa Paikkatietokeskuksen kalustolla älytien päällysteestä, kaistoista sekä rakenteista käytettäväksi paikannusmenetelmien kehittämiseen, testaamiseen ja arviointiin, Maanmittauslaitokselta kerrotaan. Paikkatietokeskuksen autonominen auto on tutkimusalusta, jonka tarkoituksena on tuottaa tietoa, menetelmiä ja ratkaisuja autonomisten autojen mahdollisuuksista. Autonomista ajamista on tutkittu Paikkatietokeskuksen Kaukokartoituksen ja fotogrammetrian osastolla vuodesta 2017. Tutkimus on syntynyt Laserkeilauksen huippuyksikön tutkimustoiminnan jatkohankkeena. Vuoden verran rakenteilla olleen robottiauton alustana toimivaan Ford Hybrid Mondeoon on nyt tehty tarvittavat laitteistoasennukset, ja paikannus- ja ohjausmenetelmien kehitys on saatu vaiheeseen, jossa laajempi datankeruu- sekä testaustoiminta on voitu käynnistää. Paikkatietokeskuksen testiajoneuvon rakentamisesta, menetelmäkehityksestä sekä tähänastisista kokemuksista on valmisteilla neljä diplomityötä ja useita tieteellisiä artikkeleita. Mökkitie on haastava robottiautolle Lumen peittämät tiet ja hiekkatiet ovat perinteisille tekoälymenetelmille haastavia, sillä niillä ei ole selkeitä kaista- tai reunaviivoja, joita seurata. Tekoäly voidaan opettaa tunnistamaan erilaisia liikenneolosuhteita. Tämä ei kuitenkaan vielä riitä, vaan tekoälyn on pystyttävä myös tekemään yleistyksiä havainnoistaan. Ihminen osaa tunnistaa erilaiset hiekkatiet teiksi, mutta tekoälylle tällaiset niputukset eivät ole Maanmittauslaitoksen mukaan itsestäänselvyyksiä. Autonomisen ajamisen tutkimuksessa onkin keskitytty paljon syväoppimismenetelmien kehittämiseen. Menetelmillä on saavutettu huimia tuloksia erilaisissa hahmontunnistusongelmissa, kuten kohteiden tunnistamisessa valokuvista, puheentunnistuksessa ja tekstin analysoinnissa. – Kehitämme parhaillaan neuroverkkoon perustuvaa menetelmää, joka osaa ennustaa ratin asennon sensoridatan perusteella. Neuroverkkoa on koulutettu auton ajodatalla, jotta se löytää yhteyden sensoreilla havaitun tien ja ratin asennon välillä. Lopputuloksena saadaan kaistavahdin tapainen ratkaisu, joka toimii myös epäselvillä hiekkateillä ja haastavissa talviolosuhteissa. Menetelmän alustavat testiajot ovat vaikuttaneet lupaavilta, kertoo Maanpää. Laserkeilain yksi varmimmista Laserkeilain on yksi varmimmista ja tarkimmista sensorityypeistä, joita voi käyttää itseajavissa autoissa. Sen avulla saadaan mitattua kolmiulotteisia havaintoja kaikentyyppisistä kohteista. Tarkkuuteen ei vaikuta esimerkiksi vuorokaudenajan mukaan vaihtuva valoisuus, vaan sensori itse lähettää valopulsseja havainnoidessaan tietä ja näkee siten pimeässäkin. Laserkeilaimilla saatua dataa voidaan myös käyttää kameroiden datan rinnalla, jolloin eri sensoreista saadut havainnot tukevat toisiaan ja tekevät ympäristön havainnoinnista entistä luotettavampaa. Esimerkiksi auton paikannusta voidaan parantaa tutkimalla muutoksia sekä laserkeilaimen että kameroiden datassa, jolloin niistä saatavat havainnot auton liikkeestä tukevat toisiaan sekä muista sensoreista saatavaa sijaintitietoa. Lähde: Maanmittauslaitos Kuvat: Maanmittauslaitos/Antero Kukko Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?