21.4.2019

Nyt se on varmaa: nopeusrajoittimet pakolliseksi vuonna 2022

Peugeot 508

Uusilla turvavarustemääräyksillä aiotaan leikata 25 000 tieliikennekuolemaa viidentoista vuoden aikana.

Maaliskuun lopussa Moottori uutisoi Euroopan unionin alustavasti päättäneen ottaa käyttöön nopeusrajoittimet vuodesta 2022 alkaen. Nyt viimeisetkin muodollisuudet on ohitettu, ja Euroopan parlamentti on äänestänyt uusien turvajärjestelmien puolesta. Uudet määräykset koskevat vuonna 2022 alkaen esiteltäviä uusia automalleja, ja vuodesta 2024 alkaen kaikkia automalleja.

Päätöksen myötä uusiin henkilöautoihin tulee pakolliseksi järjestelmä, joka rajoittaa auton nopeuden nopeusrajoituksen mukaiseksi. Järjestelmän käyttö jää kuljettajan vastuulle, eli se on täysin poiskytkettävissä.

Euroopan parlamentti painottaa, ettei järjestelmä ole varsinaisesti nopeudenrajoitin, vaan palautetta sallitusta ajonopeudesta kuljettajalle antava järjestelmä, joka haluaa tiedä kuljettajat tietoisiksi riskeistä. Parlamentti kutsuukin järjestelmää älykkääksi nopeusavustimeksi, ei rajoittimeksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Peruutuskamera pakolliseksi

Nopeusavustimen lisäksi uusilta autoilta vaaditaan vuonna 2022 noin 30 turvallisuusjärjestelmää. Näitä ovat muun muassa vireystilan valvonta, kaista-avustin ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka tunnistaa myös kevyen liikenteen. Myös peruutuskamera tulee pakolliseksi.

Raskaan liikenteen puolella aletaan vaatia katvejärjestelmää, joka parantaa kuljettajan mahdollisuuksia havaita jalankulkijoita tai polkupyöräilijöitä ajoneuvon ympärillä.

Euroopan liikenneturvallisuusneuvoston jo maaliskuussa ilmoittaman tiedon mukaisesti myös uusien autojen yhteensopivuutta alkolukkoasennusten kanssa tullaan helpottamaan.

Vuodesta 2022 alkaen uudet EU-alueella myytävät henkilöautot tulee myös varustaa tiedonkeruujärjestelmällä, joka tallentaa viimeiset sekunnit ennen onnettomuutta ja sen jälkeen.

Pääasiassa kaikkia vaadittavia varusteita tarjotaan jo tänään kalliimman pään autoihin, ja valtaosaa varusteista saa jo pienempiinkin henkilöautoihin. Lainsäädännöllä pyritään siis vain nopeuttamaan olemassa olevan teknologian leviämistä.

Kokonaisuutena Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto arvioi parlamentin hyväksymien turvallisuusmääräysten leikkaavan jopa 25 000 liikennekuolemaa seuraavan viidentoista vuoden aikana. Parlamentin mukaan inhimillinen virhe on mukana peräti 95 prosentissa tieliikenneonnettomuuksia, ja juuri niitä uusilla varusteilla halutaan vähentää.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: ETSC, Euroopan parlamentti

Luetuimmat