21.4.2019 Liikenne Nyt se on varmaa: nopeusrajoittimet pakolliseksi vuonna 2022 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusilla turvavarustemääräyksillä aiotaan leikata 25 000 tieliikennekuolemaa viidentoista vuoden aikana. Maaliskuun lopussa Moottori uutisoi Euroopan unionin alustavasti päättäneen ottaa käyttöön nopeusrajoittimet vuodesta 2022 alkaen. Nyt viimeisetkin muodollisuudet on ohitettu, ja Euroopan parlamentti on äänestänyt uusien turvajärjestelmien puolesta. Uudet määräykset koskevat vuonna 2022 alkaen esiteltäviä uusia automalleja, ja vuodesta 2024 alkaen kaikkia automalleja. Päätöksen myötä uusiin henkilöautoihin tulee pakolliseksi järjestelmä, joka rajoittaa auton nopeuden nopeusrajoituksen mukaiseksi. Järjestelmän käyttö jää kuljettajan vastuulle, eli se on täysin poiskytkettävissä. Euroopan parlamentti painottaa, ettei järjestelmä ole varsinaisesti nopeudenrajoitin, vaan palautetta sallitusta ajonopeudesta kuljettajalle antava järjestelmä, joka haluaa tiedä kuljettajat tietoisiksi riskeistä. Parlamentti kutsuukin järjestelmää älykkääksi nopeusavustimeksi, ei rajoittimeksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Peruutuskamera pakolliseksi Nopeusavustimen lisäksi uusilta autoilta vaaditaan vuonna 2022 noin 30 turvallisuusjärjestelmää. Näitä ovat muun muassa vireystilan valvonta, kaista-avustin ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka tunnistaa myös kevyen liikenteen. Myös peruutuskamera tulee pakolliseksi. Raskaan liikenteen puolella aletaan vaatia katvejärjestelmää, joka parantaa kuljettajan mahdollisuuksia havaita jalankulkijoita tai polkupyöräilijöitä ajoneuvon ympärillä. Euroopan liikenneturvallisuusneuvoston jo maaliskuussa ilmoittaman tiedon mukaisesti myös uusien autojen yhteensopivuutta alkolukkoasennusten kanssa tullaan helpottamaan. Vuodesta 2022 alkaen uudet EU-alueella myytävät henkilöautot tulee myös varustaa tiedonkeruujärjestelmällä, joka tallentaa viimeiset sekunnit ennen onnettomuutta ja sen jälkeen. Pääasiassa kaikkia vaadittavia varusteita tarjotaan jo tänään kalliimman pään autoihin, ja valtaosaa varusteista saa jo pienempiinkin henkilöautoihin. Lainsäädännöllä pyritään siis vain nopeuttamaan olemassa olevan teknologian leviämistä. Kokonaisuutena Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto arvioi parlamentin hyväksymien turvallisuusmääräysten leikkaavan jopa 25 000 liikennekuolemaa seuraavan viidentoista vuoden aikana. Parlamentin mukaan inhimillinen virhe on mukana peräti 95 prosentissa tieliikenneonnettomuuksia, ja juuri niitä uusilla varusteilla halutaan vähentää. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: ETSC, Euroopan parlamentti Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta