16.5.2021 Liikenne Onko sähköpyörän akun lataaminen paloturvallisuusriski? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköpyörien akkujen lataaminen tulisi suorittaa sellaisessa paikassa, että jos jotakin tapahtuu, tieto ongelmista tulee ihmisille. Latauspaikassa tulisi olla myös palovaroitin sekä alkusammutuskalustoa. Sähköpyörien suosion kasvu on saanut taloyhtiöissä aikaan keskustelua siitä, onko sähköpyörän akun lataaminen paloturvallisuusriski? Moniaalla mietitään lataamiseen yhteisiä ja turvallisia pelisääntöjä. Nyrkkisääntö on selkeä: sähköpyörän akun lataus tulee suorittaa sellaisessa paikassa, että jos jotakin tapahtuu, tieto ongelmista tulee ihmisille. Taloyhtiöissä on syytä keskustella aiheesta kattavasti ja sopia yhteiset ja paloturvalliset käytännöt sähköpyörien lataamiseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lataus vaatii valvontaa Riski tulipalolle on vähäinen, kun sähköpyörä, akku ja laturi ovat laatumerkkiä ja niitä käytetään ohjeiden mukaisesti. Kaikkein halvimmissa laitteissa turvallisuus voi olla heikompi. Latauksen turvallisuudessa lähtökohtana on, että laite, latauslaite tai liitos, johon johto yhdistetään, ovat puhtaita ja ehjiä. Sen maallikkokin pystyy itse katsomaan. Nykyaikaisen sähköpyörän akku on vaivatonta irrottaa pyörästä ja ottaa mukaan valvotuissa kotioloissa ladattavaksi. Latauksen suorittaminen valvotusti ei tarkoita sitä, että laitetta pitäisi koko ajan tuijottaa, vaan sitä, että jos laite latautuu olohuoneessa, siellä on oltava toimiva palovaroitin ja asukkaita paikalla. Kun huoneistosta poistutaan, akun lataus on syytä lopettaa. Sähköpyörän akkua eikä muutakaan akkua, esimerkiksi kännykän akkua ei kannata jättää latautumaan yöksi ja valvomatta. Kaikessa palo-, sähköpalo- ja latauslaiteturvallisuudessa vahingot jäävät yleensä vähäisiksi, kun kodissa on toimiva palovaroitin sekä ihmiset, jotka kuulevat sen hälytyksen. Tärkeää on suorittaa lataus valmistajan antamien ohjeiden mukaisesti: miten laite on suunniteltu ladattavaksi, kuinka useasti voi ladata, voiko akun päästää tyhjäksi vai pitäisikö akussa olla jonkun verran jännitettä, mikä on suositeltava akun latauksen lämpötila ja niin edelleen. Nämä kaikki kerrotaan tai pitäisi kertoa tuotekohtaisesti käyttöohjeissa. Tasapainoskoottereiden kohdalla, jotka meillä ja maailmalla ovat aiheuttaneet ongelmia, akkuasiantuntijat muistuttavat, että yhtenä syynä ongelmiin on peräkkäinen, toistuva käyttö, jossa tekniikalle ei annetta yhtään lepohetkeä. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että laite ajetaan lähes tyhjäksi, ladataan saman tien ja saman tien otetaan käyttöön sekä taas ladataan. Jos laitteessa on jotakin poikkeavaa eli laite esimerkiksi lämpenee, siihen tulee muodonmuutoksia tai siitä kuuluu mystisiä ääniä, lataus on syytä keskeyttää ja irrottaa laite verkosta. Miten säilytän akkua turvallisesti? Litiumioniakkujen ja niitä sisältävien laitteiden turvallisuuden näkökulmasta tärkeintä on ostaa vain laadukkaita tuotteita, joiden suojamekanismeissa ei ole tehty vaarallisia kompromisseja. Seuraavilla toimenpiteillä varmistat, että ostettava tuote on todennäköisemmin laadukas ja siten turvallinen: Kysy myyjältä tuotteen turvallisuudesta ja varmista, että akussa tai tuotteessa on akunvalvontajärjestelmä (Battery Management System) Suosi vain tunnettuja ja luotettavia tuotebrändejä, kauppoja ja myyjiä. Vältä tuotteiden tilaamista EU:n ulkopuolisista verkkokaupoista. Varo tuoteväärennöksiä. Huomattavan halpoja merkkiakkuja tuskin on olemassa. Noudata aina laitteen mukana tulleita käyttöohjeita ja tutustu niihin huolella. Tärkeintä on käyttää ja ladata akkua oikein ja muistaa, että akkua tai laitetta ei saa kolhia. Ennen käyttöä tarkista laitteen ja akun kunto. Akun säilytystilassa on oltava palovaroitin ja alkusammutusvälineet. Laitetta tai akkua on säilytettävä paloturvallisella alustalla paikassa, jossa akun lähettyvillä, erityisesti yläpuolella, ei ole palokuormaa. Palokuormaa ovat esimerkiksi vaatteet ja muut tekstiilit. Litiumioniakulla varustettua laitetta tai itse akkua tulee säilyttää normaalissa huoneenlämmössä. Akun kuumeneminen esimerkiksi auringossa tai kuumassa autossa on turvallisuusriski. Sopivista säilytyslämpötiloista pitäisi löytyä tietoa sähköpyörän tai akun käyttöohjeista. Näin lataat akun turvallisesti Akkuja käyttäessä lataus on eniten riskejä sisältävä vaihe. Suurin osa riskeistä liittyy akun lataamiseen ja lataamisen jälkeiseen muutamaan tuntiin. Lataamiseen tulee käyttää vain tuotteelle tarkoitettua laturia. Irrota laite laturista, kun lataus on valmis. Älä käytä laturia, joka on vaurioitunut, toimii epävarmasti tai jonka johto tai liittimet ovat vaurioituneet. Tilassa, jossa laitetta tai akkua ladataan, tulee olla palovaroitin sekä alkusammutuskalustoa. Varmista että varoittimen hälytys kuuluu kiinteistössä! Älä lataa laitetta tai akkua huoneistossa siten, että kotona ei ole ketään. Ladattavan akun tai laitteen lähettyvillä, erityisesti yläpuolella, ei saa olla palokuormaa. Älä lataa akkua hyllyssä tai huonekalun alla. Lataamisen alustan on oltava palamaton. Akun tai laitteen ylikuumentuessa irrota laturin verkkojohto, jos voit tehdä sen turvallisesti. Akkuja ei saa ladata pakkaskelissä. Vaikka akku lämpenee ladattaessa, lataaminen kylmässä vaurioittaa akkua ja lyhentää sen käyttöikää. Pitkään tyhjänä olleen akun elvyttäminen on turvallisuusriski. Mikäli akun käyttöohjeissa ohjeistetaan estämään ajoittaisella latauksella akkujen tyhjäksi pääseminen pitkän säilytyksen aikana, noudata kyseessä olevia ohjeita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Miksi litiumioniakku voi syttyä palamaan? Litiumioniakun tulipalo voi johtua joko valmistusviasta tai käytössä aiheutuneesta ulkoisesta syystä. Sisäisiä syitä ovat epäpuhtaudet valmistusprosessissa, vanheneminen ja epätasapaino akkukennojen välillä. Sähköpyörän litiumioniakku koostuu useista kennoista. Useimmiten vikaantuminen saa alkunsa ulkoisesta syystä Putoaminen, kolhiintuminen Tärinä Lämpötilavaihtelut Ylikuormitus Ylilataaminen (lataaminen kylmänä) Akun syväpurkautuminen Huono säilytys Miten sammutetaan litiumioniakun palo? Palaessaan litiumioniakku kuumenee rajusti jopa yli tuhanteen asteeseen ja voi sytyttää laitteen lisäksi myös pyörävaraston tai talon tuleen. Myös akun elektrolyyttinesteet sekä palossa syntyvät savukaasut ovat myrkyllisiä. Litiumioniakun palaessa tapahtuu lämpökarkaaminen (thermal runaway). Litiumioniakun palon alkusyynä on yleensä oikosulku kennossa, joka aiheuttaa lämpötilan nousua. Akussa syntyy palavia kaasuja, jotka voivat aiheuttaa purkautuessaan soihtupaloja. Reaktio tuottaa itse palamiseen tarvitsemansa hapen ja siksi palo voi syttyä uudelleen. Irrota laturin verkkojohto ennen palon sammuttamista, jos se on mahdollista. Ensisijainen sammutustapa on suuri määrä vettä, sillä vesi jäähdyttää akkua. Toissijainen sammutustapa on vaahtosammuttimen käyttö. Jauhesammutin tai muu tukahduttava sammutusväline pysäyttää palon hetkellisesti, mutta ei jäähdytä akkua eikä estä syttyvien kaasujen leviämistä. Sammutettu litiumioniakku voi syttyä uudestaan palamaan. Varmista siis, että akku on paikassa, josta mahdollinen uusi palo ei pääse leviämään. Siirrä akku tai laite mahdollisuuksien mukaan turvalliseen paikkaan, esimerkiksi käyttäen patakintaita tai sammutuspeitteeseen käärittynä. Litiumsammuttimen käyttö tehokkainta Litiumsammutin on tehokkain tapa litiumioniakkupalon sammuttamiseen. AVD-litiumsammuttimessa tehoaineena on vermikuliittia eli lämpökäsiteltyä savimineraalia ja lisäksi tislattua vettä, jotta aine saadaan liuosmaiseksi. Sammuttinen vesi jäähdyttää palopesäkettä ja vermikuliitti toimii tehokkaana paloeristeenä, joka kestää yli tuhannen asteen lämpötiloja. Kun palo saadaan sammutettua ja vuorattua vermikuliitilla, se eristää ehjät akkukennot tulipesäkkeestä, missä lämpökarkaaminen on tapahtunut. Palo ei pääse syttymään uudestaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kierrätä akku oikein Käytöstä poistettujen akkujen kierrätyksestä kannattaa tiedustella tuotteen myyjältä. Irralliset akut palautetaan yleensä myyjälle. Sähköpolkupyörien tai vastaavien laitteiden isoja litiumioniakkuja ei saa laittaa kauppojen paristokeräyslaatikoihin eikä irrallisena SER-kierrätykseen. Irrallisten akkujen osalta laitteen tai akun maahantuojan on järjestettävä niille jätehuolto. Korvaako kotivakuutus vahingot? Tarkista kotivakuutuksesi vakuutusehdot ja varmista, että kotivakuutus kattaa myös sähköpyörän akkupalon aiheuttamat palovahingot. Tutustu huolellisesti kotivakuutuksen vakuutusehtoihin ja suojeluohjeisiin. Ne ovat velvoittavia ohjeita akkujen turvalliseen lataamiseen sekä sähkölaitteiden käyttöön liittyen. Vakuutusyhtiöt edellyttävät vastuullista toimintaa. Omaisuusvakuutusten vakuutusehdoissa ja suojeluohjeissa olevien velvoitteiden laiminlyönti voi johtaa vakuutuskorvauksen pienentämiseen tai jopa eväämiseen. Teksti: Timo Turkula Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Kiinteistöliitto, Motiva, Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto, kanditaatintyö 2020, Tukes, STEK, TA.fi, Realia isännöinti Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku