16.12.2021 Liikenne Pappa-vainaan siivellä – näin invapysäköintiä käytetään väärin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Ihan viikoittain tulee ilmoituksia väärinkäytöksistä, jotka liittyvät liikkumisesteisen pysäköintitunnuksen väärinkäyttöön.” Autoliitto on koonnut kattavan palvelun esteettömien pysäköintipaikkojen sijainnista. – Ihan viikoittain tulee ilmoituksia väärinkäytöksistä, jotka liittyvät liikkumisesteisen pysäköintitunnuksen väärinkäyttöön tai ylipäätään autoilijoiden väärinpysäköintiin vammaispaikalle, Riitta Saksanen kertoo. Hän tietää mitä puhuu, sillä hän työskentelee asiantuntijana Invalidiliiton yhteiskuntasuhdeyksikössä. Yleisin väärinkäytös on, että autoilijat omin luvin ja röyhkeästi pysäköivät esteettömille autopaikoille, vaikka ne olisivat kuinka hyvin merkittyjä. Tällöin ei tietty voi olla kyse vahingosta, vaan terveen ihmisen mukavuudenhalusta ja piittaamattomuudesta, sijaitsevathan esimerkiksi pysäköintihallien esteettömät autopaikat tyypillisesti ja fiksusti likellä pääsisäänkäyntiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huijauksia ja väärennöksiä Piittaamattomuutta vakavampaakin ilmenee säännöllisesti. Saksanen tarkoittaa tapauksia, jossa joku on ihan omin kätösin väärentänyt koko pysäköintitunnuksen tai käyttää jonkun muun tunnusta. Nykyisissä pysäköintitunnuksissa on hologrammit väärentämisen hankaloittamiseksi. Perusohje luvan käytöstä on selkeä: tunnusta voi käyttää siinä ajoneuvossa, jossa luvanhaltija on kuljettajana tai kuljetettavana. Saksanen ampuu tuoreessa blogikirjoituksessaan alas kuulopuheen, jonka mukaan liikkumisesteisen pysäköintitunnus olisi sidottu auton rekisteritunnukseen ja että auton liikkuessa pitäisi luvanhaltijan olla aina vähintäänkin kyydissä. Saksanen on kuullut myös tapauksista, jossa luvanhaltijan menehdyttyä, lähipiiri on alkanut käyttää pysäköintilupaa. – Sanotaan se nyt vielä: liikkumisesteisen pysäköintitunnus on henkilökohtainen, eikä se siten periydy edes rintaperillisille. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista vahvistetaan, että pysäköintitunnuksen haltijan kuoltua, lakkaa pysäköintitunnuksen voimassaolo. Pysäköintisäännöt ovat selkeät Saksanen tähdentää, että vammaisten ihmisten onnistuneen pysäköinnin yhtälö on periaatteessa yksinkertainen: liikkumisesteisen pysäköintitunnus auton ikkunalla ja esteetön autopaikka. Todellisuus on kuitenkin tätä haasteellisempaa, sillä esteettömiä autopaikkoja on liian vähän. – Monella liikkumisesteisen pysäköintitunnuksen haltijalla on käytössään myös apuvälineitä, jonka vuoksi tavanomaiset pysäköintiruudut ovat liian pieniä turvalliseen autosta pois ja autoon sisään siirtymiseen, Saksanen huomauttaa. Pysäköinninvalvojista Saksasella on vain myönteistä kerrottavaa. – He valvovat esteettömien autopaikkojen väärinkäyttöä kiitettävästi ja tuntevat hyvin nämä ongelmat, mutta eivät tietty ehdi kaikkialle havaitsemaan väärinpysäköintiä. Saksanen muistuttaa, että pysäköintikäytännössä on kyse syvällisemmästä asiasta kuin parkkiruudun sijainnista. – Kyse on mahdollisuudesta taata liikkumisesteisille ihmisille liikkumisen yhdenvertaisuus. Autoliiton sovellus kertoo pysäköintipaikat Kuten Moottori aiemmin kertoi, on Autoliitto jo jonkun aikaa koonnut liikkumisesteisten pysäköintipaikkojen tietoja yhteen paikaan. Ne löytyvät matkapuhelimella käytettävästä sovelluksesta. Ja he ketkä, kokevat älykännykän kautta käytettävän applikaation itselleen hankalaksi tavaksi selvittää pysäköintipaikat, on tarjolla apua myös Autoliiton nettisivuilla, jossa pysäköintipaikat löytyvät kartalle sijoitettuina. Autoilija, joka tarvitsee esteettömän autopaikan, näkee sovelluksesta paitsi niiden sijainnit, myös mitkä paikat ovat ns. invapysäköintipaikkoja ja mitkä esteettömiä autopaikkoja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Helsinki, Turku ja Tampere uupuvat Autoliitto on tehnyt tietojen kokoamista yhdessä kuntien ja muiden yhteistyökumppanien kanssa. – Olemme saaneet hyvin kuntia mukaan, mutta tavoitteena on tietenkin kattaa koko Suomi, Autoliiton projektipäällikkö Janne Koivisto kertoo. Tällä hetkellä mukana on jo 46 kuntaa tai kaupunkia. Muutamaa isoa asukaskeskittymää vielä uupuu. – Olisi hienoa, jos myös isot kaupungit, kuten Helsinki, Turku ja Tampere kokisivat esteettömyyden edistämisen tärkeäksi. Näissä kaupungeissa liikkuu paljon muualtakin tulevia liikkumisesteisiä autoilijoita. – Valitettava tosiasia on, että isoissa kaupungeissa invapysäköintipaikkojen tehokas hyödyntäminen edellyttää vahvaa paikallistuntemusta – jota ulkopaikkakuntalaisilla harvemmin on, Koivisto harmittelee. Koivisto kiittelee, että Senaatti kiinteistöt eli Valtion virastotaloja hallinnoiva toimija on valtakunnallisesti mukana. Traficomin mukaan liikkumisen esteitä tai haittoja on keskimäärin 10 prosentilla Suomen väestöstä. Yli 75-vuotiaista liikkumisen esteitä tai haittoja on jo lähes puolella. Traficom myöntää vuosittain tyypillisesti 10 000–15 000 liikkumisesteisen pysäköintitunnusta, ja niitä on käytössä kaikkiaan todennäköisesti yli 100 000 kappaletta. Tähän pysäköintitunnus oikeuttaa Liikkumisesteisen pysäköintitunnus tunnettiin aiemmin nimellä vammaisen pysäköintilupa. Nimi muuttui kesäkuun alussa 2020 voimaan tulleen tieliikennelain myötä. Liikkumisesteisen pysäköintitunnuksella ajoneuvon saa pysäköidä yleisillä alueilla liikennemerkillä osoitetusta kiellosta tai rajoituksesta huolimatta seuraavasti: pysäköintipaikoille, jotka on merkitty pyörätuolimerkillä maksullisille pysäköintipaikoille maksua suorittamatta alueille, joissa pysäköinti on muuten kielletty liikennemerkillä ”Pysäköinti kielletty” tai ”Pysäköintikieltoalue” rajoitusta pidemmäksi ajaksi alueelle, jossa pysäköinnin enimmäisaikaa on rajoitettu pihakaduille sillä varauksella, ettei pysäköinnistä aiheudu huomattavaa haittaa pihakadun liikenteelle eikä muulle käyttämiselle pyöräkadun ajoradalla muuallekin kuin merkitylle pysäköintipaikalle, jos siitä ei aiheudu kohtuutonta haittaa. Ajoneuvoa ei saa kuitenkaan pysäyttää eikä pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy. Ajoneuvoa, jossa on liikkumisesteisen pysäköintitunnus, ei kuitenkaan saa pysäköidä sellaiselle alueelle tai paikalle, joka on osoitettu liikennemerkillä vain tiettyjen ajoneuvojen pysäköintiin. Yksityisillä pysäköintialueilla pysäköinti voi olla maksullista ja maksamattomasta pysäköinnistä voi seurata pysäköintivirhemaksu. Teksti: Marko Jokela Kuva: Autoliitto Lähteet: Invalidiliitto, Autoliitto, Traficom a:3:{i:0;s:5:"77236";i:1;s:5:"94974";i:2;s:5:"78868";} Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku