21.4.2020

Helsingin poliisi kiittelee: pyöräilijöiden ajokäytös kohentunut

pyöräilijöiden ajokäytös

Vaaratilanteiden taustalla kevyen liikenteen väylillä kulkevien nopeuserot, jalkakäytävillä pyöräily, huoleton sähköpotkulautailu sekä sähköpyörien äänettömyys.

Ylikomisario Jari Kaikko Helsingin poliisilaitokselta seuraa työkseen kevyen liikenteen väylien menoa, ja hän on havainnut myönteistä kehitystä.

– Käsitykseni mukaan pyöräilijöiden ajokäyttäytyminen on kehittynyt positiivisempaan suuntaan. Karkeasti voidaan sanoa, että esimerkiksi työmatkapyöräilijät toimivat liikenteessä hienosti. He ajavat paljon, tietävät vaaranpaikat ja osaavat ennakoida, Kaikko erittelee.

Tältä osin pyöräilijät ottavat siis Kaikon mukaan hyvin huomioon muut kanssaliikkujat kuten jalankulkijat. Hän kiittelee, että työmatkapyöräilijöillä pääsääntöisesti on myös kulkupeli lakien edellyttämässä ajokunnossa.

– Kalusto on hyvässä kunnossa: valot, heijastimet ja jarrut toimivat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuntopyöräilijät haaste muille

Kunto- ja kilpapyöräilijät ovat hekin Kaikon partiointikokemusten mukaan pääsääntöisesti asiantuntevaa väkeä. Kalliit polkupyörät pidetään hyvässä kunnossa ja valot sekä heijastimet löytyvät.

Haasteitakin on ilmennyt.

– Mutta tosiasia on, että monesti he ovat haaste hitaammille kulkijoille: erityisesti nopeuden ja sitä myöden etäisyyksien arviointi voi olla vaikeaa. Ja monesti sitten hitaampien omat liikkeet kuten kääntymiset voivat aiheuttaa vaaratilanteita, Kaikko toteaa.

Salatut aikomukset pulmallisia

Hän muistuttaa, että kevyen liikenteen väylillä liikkuu monenlaista kulkijaa: jalankulkijaa, koiran ulkoiluttajaa, lastenvaunujen työntäjää, pieniä lapsia, vanhuksia, rullalautailijoita, sähköpotkulautailijoita ja pyöräilijöitä. Kaikilla heillä on erilaiset kulkunopeudet ja erilainen tilantarve sekä reaktionopeus.

– Kokonaisuudesta muodostuu pahimmillaan haastava perusasetelma: mitkä edellytykset kullakin on tehdä kunnon havaintoja muiden liikkeistä, nopeuksista ja aikomuksista ja kuinka me tienkäyttäjät viestimme omista aikomuksistamme ja ehdimme tai kykenemme reagoimaan.

Murheenkryyninä sähköpotkulaudat

Kesäkuukausina suositut sähköpotkulaudat ovat luoneet uudenlaisia vaaratilanteita, joiden käyttöön poliisi on partioinnissaan joutunut puuttumaan.

– Sähköpotkulaudat ovat kätevä tapa liikkua paikasta toiseen. Mutta tosiasia on, että integroituminen jalankulkijoiden joukkoon ei ole tapahtunut parhaalla mahdollisella tavalla, ylikomisario Jari Kaikko arvioi.

Sähköpotkulaudat ovat äänettömiä ja liikkuvat jalankulkijoita reippaammalla nopeudella, eikä törmäyksiltä ole vältytty.

sähköpotkulauta

Kaupunkialueilla sähköpotkulautojen merkittävä käyttäjäryhmä ovat matkailijat. Heillä liikkumiseen usein liittyy suunnistaminen paikasta toiseen mobiililaitteita seuraamalla.

– Heillä huomio saattaa kiinnittyä johonkin ihan muuhun kuin turvalliseen ajosuoritukseen kuten nähtävyyksien ihasteluun. Monesti he liikkuvat vielä porukoina.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autoilijat ja polkijat sovussa

Ylikomisario Kaikko muistuttaa, että useat autoilijat ovat myös pyöräilijöitä ja päinvastoin. Ja se on hyvä asia keskinäisestä kunnioittamisen näkökulmasta.

– Pyöräilijöiden ja autoilijoiden keskinäinen suhde vaikuttaa nykyisin asialliselta. Takavuosien ilmiötä tarpeesta kouluttaa toista osapuolta ei enää juurikaan näe. Suojatietkään eivät ole ainakaan ilmiötasolla nousseet ongelmaksi. Yksittäisiä vaaratilanteita ja onnettomuuksiakin toki poliisillekin ilmoitetaan aika ajoin.

Vaaranpaikka on oikealle kääntyvä auto tilanteessa, jossa pyörätie jatkuu suoraan.

Talvipyöräily_2019_AH

– Risteykset ylipäänsä kaikessa maantieliikenteessä ovat riskipaikkoja. Mutta kyse ei liene kunnioituksen puutteesta asenteena, vaan enemmänkin puutteellisesta havaintojen tekemisestä ja/tai vääristä etäisyyksien ja nopeuksien arvioinnista, Kaikko pohtii.

Jalkakäytävillä pyöräily yleistä

Kaikko kertoo, että ainakin Helsingin seudulla aikuisten polkupyöräilijöiden yleisin rike on jalkakäytävällä pyöräily – etenkin kaupunkien keskustoissa. Helsingin keskustassa tyypillinen sähköskootteristin rike on niin ikään jalkakäytävällä ajaminen.

Tilanahtaus ja nopeuserot voivat synnyttää vaaratilanteita.

– Autoilijoilla taasen kevyttä liikennettä haittaava ja joskus vaarantavakin yleinen rike on pysäköinti jalkakäytävällä tai kevyen liikenteen väylällä – erityisesti taas kaupunkien keskustoissa.

Seurauksena voi olla, että kapeat ajoväylät kapenevat entisestään ja kevyt liikenne joutuu koukkaamaan ajoradan kautta ja väistelemään toisiaan.

Äänettömyys uusi haaste

Sähköavusteisten polkupyörien määrä on lisääntynyt ja oletettavaa, että kehitys vain kiihtyy. Poliisin näkökulmasta sähköavusteista polkupyöristä ei ole mitään erityistä haittaa, joskin niiden äänettömyys luo uudenlaisia tilanteita.

– Kuten muissakin liikkumistavoissa nopeusero muihin kulkijoihin nähden voi aiheuttaa haasteita samoin kuin äänettömyys, etenkin silloin kun ahtaalla väylällä lähestytään takaa ja ohitetaan vierestä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Helsingin poliisilaitos

Luetuimmat