Liikenne | Uutinen | 31.8.2017

Puhtaimmat autot tulevat Saksasta, likaisimmat Ranskasta

ADAC-Ecotest paljasti: dieselautojen typenoksidipäästöissä suuria eroja.

Jaa artikkeli

Saksalainen autonkäyttäjien etujärjestö ADAC on mitannut pakokaasupäästöt uudistetun, entistä ankaramman ja käytännönläheisemmän menetelmän mukaan.

Monien dieselien ongelmana ovat suuret typenoksidipäästöt. Tuore testaus paljasti järkyttävän suuria automerkki- ja mallikohtaisia eroja.

Saksalaiset todettiin puhtaimmiksi. BMW oli paras, seuraavina Volkswagen (mm. Volkswagen, Audi, Škoda), Mercedes-Benz ja Opel.

BMW 520d

Renaultin tulokset eivät mairittele

Eniten NOx-päästöjä tuottivat Renault-konsernin tuotteet (Renault ja Dacia), erityisesti Renault Trafic Grand Combi (1 024 milligrammaa/km), Renault Talisman (932 mg/km), Dacia Duster (921 mg/km) ja Renault Grand Scenic (896 mg/km) Euro 6 -päästörajan ollessa 80 mg/km. Kaikkiaan 14 testatun Renault-konsernin tuotteiden keskiarvo on 684 mg/km.

Renault Trafic

Renault-konsernin lisäksi parantamisen varaa on seuraavilla merkeillä: Fiat-Chrysler (mm. Fiat, Alfa Romeo, Jeep), Hyundai (Hyundai, Kia), PSA (Peugeot, Citroën, DS) ja Volvo. Ulkomaiset valmistajat ovat ilmoittaneet elokuun kansainvälisessä dieselfoorumissa, että tuoteparannuksia ja mahdollisia päivityksiä on suunnitteilla.

Jeep Renegade

Vertailussa ovat mukana autokonsernit riippumatta siitä, ostavatko ne yhteistyönä moottoreita toisiltaan. Esimerkiksi Daimler-konserni (Mercedes-Benz) olisi menestynyt paremmin, ellei se olisi ostanut tiettyjä moottoreita Renaultilta. ADACin ekotestissä huonoin Daimler-konsernin malli 1.6 litran Renault-dieselillä päästeli lähes 15 kertaa enemmän typenoksideja (NOx) kuin Mercedes-Benzin omalla moottorilla varustettu sama malli.

Mercedes-Benzin omat moottorit SCR-katalysaattorilla ovat vähäpäästöisiä, etenkin E 220 D uudella dieselmoottorilla, mikä menestyi myös uusimmassa RDE-mittauksessa ollen puhtain ADAC:n mittaama dieselauto, joka päästeli typenoksideja vain 24 mg/km.

Mercedes-Benz E 220d

BMW vähäpäästöinen maantiellä

BMW on vähäpäästöinen etenkin maantieajossa. Uusimmissa BMW-malleissa on otettu käyttöön SCR + LNT -yhdistelmä, mikä toimii erittäin hyvin myös raskaassa RDE-testissä (Real Driving Emissions), mikä ajetaan tien päällä liikenteessä.

Mazda on päässyt kohtalaisin pieniin päästöihin pelkästään moottorin sisäisillä keinoilla ja matalalla puristussuhteella. ADAC:n mukaan Mazda joutuu kuitenkin ottamaan käyttöön SCR-katalysaattorin tai mahdollisesti SCR+LNT-yhdistelmän.

PSA-konserni on ottanut käyttöön SCR-katalysaattorin ja se toimi NEDC-päästömittauksessa hyvin, mutta uusi raskaampi WLTP-sykli paljasti, että NOx-päästöt nousevat jyrkästi moottorin kuormituksen kasvaessa. Tämä on yllättävää, sillä SCR toimii yleensä hyvin moottorin ollessa raskaasti kuormitettu. PSA joutuu kohentamaan pakokaasujen puhdistusta.

Seat Ateca

Volvo siirtyy SCR-katalysaattoriin

Volvo on ilmoittanut, että syksystä 2017 alkaen dieselmoottorit varustetaan tehokkaalla SCR-katalysaattorilla, jotta tulevan Euro 6d-normin vaatimukset täytetään. Hyvä näin, sillä nykyinen LNT (NOx-loukku) on toiminut kohtalaisesti, mutta sen rajoitettu puhdistuskyky on tullut esille Volvon suurimmissa ja raskaimmissa malleissa.

Fordin dieselmoottorit täyttivät vanhan normimittauksen vaatimukset LNT-katalysaattorilla, mutta se ei riittänyt moottoria enemmän kuormitettaessa ADAC ekotestin WLTP- ja moottoritiesyklissä eikä tulevissa esimerkiksi RDE-mittauksissa, joten Ford joutuu ottamaan käyttöön tehokkaamman SCR-katalysaattorin, mikä on jo käytössä Fordin pakettiautoissa.

Toyota ei ole listauksessa mukana, koska se on myynyt Saksassa hyvin vähän dieselhenkilöautoja ja vain kaksi Toyotan dieselmallia on ollut ekotestissä. Sama pätee Nissaniin, Subaruun ja SsangYongiin, joilta testissä on ollut vain yksi tai kaksi mallia.

Opel Zafira

Saksalaiset kärkisijoilla

ADAC on testannut vuodesta 2013 alkaen henkilöautojen päästöjä ADAC-Ecotest -menetelmällä tiukennetun ajo-ohjelman mukaan, johon kuuluu uusi raskaampi WLTP-ajosykli ja ADACin moottoritiesykli.

Euro 6 NOx-päästöraja on 80 milligrammaa kilometrille. Joulukuussa 2016 ekovertailua tiukennettiin entisestään: NOx-arvot mitataan lisäksi ajon aikana RDE-mittauksella. Tämä mittaus ei ole tässä vertailussa vielä mukana.

Tuloksia tarkastellessa on otettava huomioon selvityksen tilastolliset rajat. Eri autokonsernien mallien määrät vaihtelevat suuresti ja autojen kokoluokat vaihtelevat merkeittäin.

Dacia Duster

BMW ja Mini kärjessä

  Konserni/
automerkki
NOx-päästöt
mg/km
Automallien
määrä testissä,
kpl
1. BMW/Mini 141 mg/km 36
2. Volkswagen-konserni 146 mg/km 44
3. Mercedes-Benz 149 mg/km 21
4. Opel 236 mg/km 11
5. Mazda 250 mg/km 10
6. Jaguar/Land Rover 255 mg/km 6
7. PSA (Peugeot–Citroën) 263 mg/km 12
8. Volvo 364 mg/km 7
9. Hyundai/Kia 421 mg/km 13
10. Ford 488 mg/km 10
11. Fiat/Alfa Romeo/Jeep 561 mg/km 4
12. Renault/Dacia 684 mg/km 14
Lähde: ADAC Ecotest typenoksidipäästöt (NOx), autokonsernikohtaiset tulokset: milligrammaa (mg) /km
Euro 6 -raja-arvo laboratoriomittauksessa 80 mg/km (RDE-testissä 80 mg/km x 2,1 = 168 mg/km)

 

Volkswagen Passat Variant

TOP 10: Malli NOx-päästö
1. Mercedes-Benz E 220d
9G-Tronic
24 mg/km
2. BMW 520d Luxury
Line Steptronic
53 mg/km
3. BMW 118d Urban
Line Steptronic
69 mg/km
4. Opel Zafira 2.0 CDTI ecoFlex
Start&Stop Innovation
76 mg/km
4. Seat Ateca 2.0 TDI Xcellence
4Drive DSG (7-vaiht.)
76 mg/km
6. BMW 730d Steptronic 80 mg/km
7. Volkswagen Passat Variant
2.0 TDI SCR BMT Highline
84 mg/km
8. Volkswagen Sharan 2.0 TDI
SCR BMT Highline
88 mg/km
9. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d
4Matic 9G-Tronic
99 mg/km
10. Mini Cooper D Countryman 107 mg/km
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
FLOP 10: Malli NOx-päästö
179. Peugeot 5008 BlueHDi
150 Allure
700 mg/km
180. Renault Captur Energy
dCi 90 Intens
725 mg/km
181. Hyundai Santa Fe 2.0
CRDi Style 2WD
747 mg/km
182. Renault Grand Scénic Energy
dCi 130 Start & Stop Bose Edition
772 mg/km
183. Jeep Renegade 2.0 Multijet Limited
Active Drive Low Automatic
875 mg/km
184. Dacia Sandero Stepway
dCi 90 Start&Stop Prestige 4×4
889 mg/km
185. Renault Grand Scénic Energy
dCi 160 Bose Edition EDC
896 mg/km
186. Dacia Duster dCi 110
Start&Stop Prestige 4×4
921 mg/km
187. Renault Talisman Energy
dCi 160 Intens EDC
932 mg/km
188. Renault Trafic Grand Combi
Energy dCI 145 Expression 2,9t
1042 mg/km
Euro 6 raja-arvo, NOx enintään 80 mg/km.

Lähteet:

Uudistunut ADAC-Ecotest paljasti valtavia eroja pakokaasupaastoissä

Jaa artikkeli

Keskustelu