Puhtaimmat autot tulevat Saksasta, likaisimmat Ranskasta
ADAC-Ecotest paljasti: dieselautojen typenoksidipäästöissä suuria eroja.
Saksalainen autonkäyttäjien etujärjestö ADAC on mitannut pakokaasupäästöt uudistetun, entistä ankaramman ja käytännönläheisemmän menetelmän mukaan.
Monien dieselien ongelmana ovat suuret typenoksidipäästöt. Tuore testaus paljasti järkyttävän suuria automerkki- ja mallikohtaisia eroja.
Saksalaiset todettiin puhtaimmiksi. BMW oli paras, seuraavina Volkswagen (mm. Volkswagen, Audi, Škoda), Mercedes-Benz ja Opel.
Renaultin tulokset eivät mairittele
Eniten NOx-päästöjä tuottivat Renault-konsernin tuotteet (Renault ja Dacia), erityisesti Renault Trafic Grand Combi (1 024 milligrammaa/km), Renault Talisman (932 mg/km), Dacia Duster (921 mg/km) ja Renault Grand Scenic (896 mg/km) Euro 6 -päästörajan ollessa 80 mg/km. Kaikkiaan 14 testatun Renault-konsernin tuotteiden keskiarvo on 684 mg/km.
Renault-konsernin lisäksi parantamisen varaa on seuraavilla merkeillä: Fiat-Chrysler (mm. Fiat, Alfa Romeo, Jeep), Hyundai (Hyundai, Kia), PSA (Peugeot, Citroën, DS) ja Volvo. Ulkomaiset valmistajat ovat ilmoittaneet elokuun kansainvälisessä dieselfoorumissa, että tuoteparannuksia ja mahdollisia päivityksiä on suunnitteilla.
Vertailussa ovat mukana autokonsernit riippumatta siitä, ostavatko ne yhteistyönä moottoreita toisiltaan. Esimerkiksi Daimler-konserni (Mercedes-Benz) olisi menestynyt paremmin, ellei se olisi ostanut tiettyjä moottoreita Renaultilta. ADACin ekotestissä huonoin Daimler-konsernin malli 1.6 litran Renault-dieselillä päästeli lähes 15 kertaa enemmän typenoksideja (NOx) kuin Mercedes-Benzin omalla moottorilla varustettu sama malli.
Mercedes-Benzin omat moottorit SCR-katalysaattorilla ovat vähäpäästöisiä, etenkin E 220 D uudella dieselmoottorilla, mikä menestyi myös uusimmassa RDE-mittauksessa ollen puhtain ADAC:n mittaama dieselauto, joka päästeli typenoksideja vain 24 mg/km.
BMW vähäpäästöinen maantiellä
BMW on vähäpäästöinen etenkin maantieajossa. Uusimmissa BMW-malleissa on otettu käyttöön SCR + LNT -yhdistelmä, mikä toimii erittäin hyvin myös raskaassa RDE-testissä (Real Driving Emissions), mikä ajetaan tien päällä liikenteessä.
Mazda on päässyt kohtalaisin pieniin päästöihin pelkästään moottorin sisäisillä keinoilla ja matalalla puristussuhteella. ADAC:n mukaan Mazda joutuu kuitenkin ottamaan käyttöön SCR-katalysaattorin tai mahdollisesti SCR+LNT-yhdistelmän.
PSA-konserni on ottanut käyttöön SCR-katalysaattorin ja se toimi NEDC-päästömittauksessa hyvin, mutta uusi raskaampi WLTP-sykli paljasti, että NOx-päästöt nousevat jyrkästi moottorin kuormituksen kasvaessa. Tämä on yllättävää, sillä SCR toimii yleensä hyvin moottorin ollessa raskaasti kuormitettu. PSA joutuu kohentamaan pakokaasujen puhdistusta.
Volvo siirtyy SCR-katalysaattoriin
Volvo on ilmoittanut, että syksystä 2017 alkaen dieselmoottorit varustetaan tehokkaalla SCR-katalysaattorilla, jotta tulevan Euro 6d-normin vaatimukset täytetään. Hyvä näin, sillä nykyinen LNT (NOx-loukku) on toiminut kohtalaisesti, mutta sen rajoitettu puhdistuskyky on tullut esille Volvon suurimmissa ja raskaimmissa malleissa.
Fordin dieselmoottorit täyttivät vanhan normimittauksen vaatimukset LNT-katalysaattorilla, mutta se ei riittänyt moottoria enemmän kuormitettaessa ADAC ekotestin WLTP- ja moottoritiesyklissä eikä tulevissa esimerkiksi RDE-mittauksissa, joten Ford joutuu ottamaan käyttöön tehokkaamman SCR-katalysaattorin, mikä on jo käytössä Fordin pakettiautoissa.
Toyota ei ole listauksessa mukana, koska se on myynyt Saksassa hyvin vähän dieselhenkilöautoja ja vain kaksi Toyotan dieselmallia on ollut ekotestissä. Sama pätee Nissaniin, Subaruun ja SsangYongiin, joilta testissä on ollut vain yksi tai kaksi mallia.
Saksalaiset kärkisijoilla
ADAC on testannut vuodesta 2013 alkaen henkilöautojen päästöjä ADAC-Ecotest -menetelmällä tiukennetun ajo-ohjelman mukaan, johon kuuluu uusi raskaampi WLTP-ajosykli ja ADACin moottoritiesykli.
Euro 6 NOx-päästöraja on 80 milligrammaa kilometrille. Joulukuussa 2016 ekovertailua tiukennettiin entisestään: NOx-arvot mitataan lisäksi ajon aikana RDE-mittauksella. Tämä mittaus ei ole tässä vertailussa vielä mukana.
Tuloksia tarkastellessa on otettava huomioon selvityksen tilastolliset rajat. Eri autokonsernien mallien määrät vaihtelevat suuresti ja autojen kokoluokat vaihtelevat merkeittäin.
BMW ja Mini kärjessä
Konserni/ automerkki |
NOx-päästöt mg/km |
Automallien määrä testissä, kpl |
|
1. | BMW/Mini | 141 mg/km | 36 |
2. | Volkswagen-konserni | 146 mg/km | 44 |
3. | Mercedes-Benz | 149 mg/km | 21 |
4. | Opel | 236 mg/km | 11 |
5. | Mazda | 250 mg/km | 10 |
6. | Jaguar/Land Rover | 255 mg/km | 6 |
7. | PSA (Peugeot–Citroën) | 263 mg/km | 12 |
8. | Volvo | 364 mg/km | 7 |
9. | Hyundai/Kia | 421 mg/km | 13 |
10. | Ford | 488 mg/km | 10 |
11. | Fiat/Alfa Romeo/Jeep | 561 mg/km | 4 |
12. | Renault/Dacia | 684 mg/km | 14 |
Lähde: ADAC Ecotest typenoksidipäästöt (NOx), autokonsernikohtaiset tulokset: milligrammaa (mg) /km | |||
Euro 6 -raja-arvo laboratoriomittauksessa 80 mg/km (RDE-testissä 80 mg/km x 2,1 = 168 mg/km) |
TOP 10: | Malli | NOx-päästö |
1. | Mercedes-Benz E 220d 9G-Tronic |
24 mg/km |
2. | BMW 520d Luxury Line Steptronic |
53 mg/km |
3. | BMW 118d Urban Line Steptronic |
69 mg/km |
4. | Opel Zafira 2.0 CDTI ecoFlex Start&Stop Innovation |
76 mg/km |
4. | Seat Ateca 2.0 TDI Xcellence 4Drive DSG (7-vaiht.) |
76 mg/km |
6. | BMW 730d Steptronic | 80 mg/km |
7. | Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI SCR BMT Highline |
84 mg/km |
8. | Volkswagen Sharan 2.0 TDI SCR BMT Highline |
88 mg/km |
9. | Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic 9G-Tronic |
99 mg/km |
10. | Mini Cooper D Countryman | 107 mg/km |
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– | ||
FLOP 10: | Malli | NOx-päästö |
179. | Peugeot 5008 BlueHDi 150 Allure |
700 mg/km |
180. | Renault Captur Energy dCi 90 Intens |
725 mg/km |
181. | Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi Style 2WD |
747 mg/km |
182. | Renault Grand Scénic Energy dCi 130 Start & Stop Bose Edition |
772 mg/km |
183. | Jeep Renegade 2.0 Multijet Limited Active Drive Low Automatic |
875 mg/km |
184. | Dacia Sandero Stepway dCi 90 Start&Stop Prestige 4×4 |
889 mg/km |
185. | Renault Grand Scénic Energy dCi 160 Bose Edition EDC |
896 mg/km |
186. | Dacia Duster dCi 110 Start&Stop Prestige 4×4 |
921 mg/km |
187. | Renault Talisman Energy dCi 160 Intens EDC |
932 mg/km |
188. | Renault Trafic Grand Combi Energy dCI 145 Expression 2,9t |
1042 mg/km |
Euro 6 raja-arvo, NOx enintään 80 mg/km. |
Lähteet:
Uudistunut ADAC-Ecotest paljasti valtavia eroja pakokaasupaastoissä