4.9.2020

Pyöräliiton lausunto: nopeusrajoitetut autot 18–21 vuotiaille, kaikkiin autoihin 130 km/h -rajoitus

Hyundai i10 kevytauto

Kevytautoja koskevat lait olivat elokuun lopussa lausuntokierroksella. Yllättäen Pyöräliitto mainitsi kevytautojen olevan kannatettava idea, mutta mopokortti-ikäisten sijaan nuorille B-luokan ajokortin suorittaneille.

Suomessa oli tarkoitus ottaa vuonna 2019 käyttöön kevytautolait. Lakien tarkoituksena oli tuoda nuorille käyttöön nopeusrajoitetut henkilöautot, joiden oli määrä korvata liikenneturvallisuuden nimissä muun muassa mopoautoja, traktoreita ja mönkijöitä nuorten liikkumisvälineinä.

Kevytautolait eivät kuitenkaan olleet EU:n komission mukaan ajokorttidirektiivin mukaisesti mahdollista saada nuorien ajoneuvoiksi, joten lausuntokierroksella oli vastikään esitys kevytautoja koskevien lakien kumoamisesta. Lausuntoja kertyi kaikkiaan kaksikymmentä kappaletta.

Pyöräliitto on vastustanut kevytautojen käyttöönottoa alusta alkaen, sillä he kokevat mopoautoja raskaampien kevytautojen olevan turvallisuusriski kevyelle liikenteelle.

Lausunnossaan kevytautoja koskevien lakien kumoamisesta Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen kertoo, että Pyöräliitto on tyytyväinen kevytautolakien kumoamisesta. Pyöräliitto myös toivoo ajokorttilainsäädäntöä kehitettävän siihen suuntaan, joka tukee kestävien liikennemuotojen edistämistä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pyöräliitolla oma näkemys kevytautojen tulevaisuudelle

Yllättäen Pyöräliitto kannattaa lausunnossaan kevytautoja ajatustasolla, mutta eri ikäryhmälle kohdennettuna, kuin kevytautoja puoltaneet tahot ovat ajatelleet.

– Kevytautot ovat hyvä ajatus, kunhan niiden käyttäjäkunta ovat yli 18-vuotiaat. Olisi hyvä harkita esimerkiksi sellaista ratkaisua, jossa ajokortin ikäraja pysyy 18:ssa ikävuodessa, mutta 18-21-vuotiaat saavat ajo-oikeuden vain nopeudeltaan rajoitettuun kevytautoon, ja tavallisen auton ajamisen ikäraja olisi 21 vuotta, lausunnossa todetaan.

Samassa yhteydessä Pyöräliitto mainitsee myös kaikkien muiden autojen huippunopeuden rajoittamisen mahdollisuuden.

– Myös rakenteellisen 130 km/h maksiminopeuden asettaminen kaikkiin rekisteröitäviin autoihin olisi perusteltua, lausunto jatkuu.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Lausuntopalvelu.fi Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat