26.10.2020 Liikenne Säästä rahaa – vaihda välillä renkaiden paikkaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan renkaiden paikkaa kannattaa renkaiden tasaisen kulumisen vuoksi vaihtaa säännöllisesti – mutta pyörimissuuntaa muuttamatta. Renkaiden kulumiseen voi vaikuttaa. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan autoilijan kannattaa vaihtaa aika ajoin renkaiden paikkaa, mutta pyörimissuuntaa muuttamatta. Vaihtamalla etupyörät taakse ja takapyörät eteen säännöllisin väliajoin, kuluu rengassarja tasaisemmin ja kestää pidempään. – Rengas toimii oikein ja kuluu tasaisemmin, kun pyörimissuuntaa ei muuteta. Erityisesti nastarenkaissa renkaan pyöriminen eri suuntiin nopeuttaa nastojen löystymistä ja irtoamista, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo. Jos talvirengas pyörii auton alla väärään suuntaan, se ei poista altaan vettä, sohjoa eikä lunta niin tehokkaasti kuin oikein päin pyöriessään, koska renkaan kuvio ei pääse toimimaan suunnitellulla tavalla. – Pintakuvioltaan epäsymmetrisissä inside-outside -renkaissa on ulkoreunassa eräänlainen jäykiste, joka tekee renkaan ohjaustuntumasta tarkemman ja kaarreajo-ominaisuuksista paremman. Jos rengas pyörii väärin päin, ei jäykiste toimi kaarreajossa suunnitellusti. Rengas on tällöin epätarkka ohjattava ja levoton ajaa, Vesalainen huomauttaa. Mikäli autoon kertyy kilometrejä vuositasolla paljon, on Vesalaisen mukaan syytä vaihtaa renkaiden paikkaa, esimerkiksi noin 8 000 kilometrin välein. Ja mikäli etu- ja takarenkaiden kulumisero on merkittävä, on paremmat renkaat sijoitettava aina auton takapäähän – auton vetotavasta riippumatta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Fysiikan armottomat lait Autoliiton Vesalainen muistuttaa fysiikan lakien armottomuudesta. – Jos takarenkaat ovat selkeästi eturenkaita huonommat, murtuu pito ajotilanteessa ensin auton takapäästä. Tällöin auto lähtee pidon murtuessa hallitsemattomaan sivuluistoon. Jos taas selkeästi paremmat renkaat ovat takana, pito murtuu ensin auton etupäästä. – Tällöin auto menee pidon murruttua suoraan eteenpäin, jolloin sen hallinnan palauttaminen on huomattavasti helpompaa. Vastaavasti mahdollisessa törmäyksessä selviytymismahdollisuudet ovat paremmat, jos törmäys tapahtuu nokka eikä kylki edellä. Ikääntynyt rengas voi yllättää Vähän ajavilla talvirenkaiden uusimistarve tulee yleensä vastaan aiemmin renkaan ikääntymisen kuin niiden kulumisen vuoksi. – Rengas tulisikin uusia, kun sillä on ajettu kuusi ajokautta tai sen valmistuksesta on kulunut yli kymmenen vuotta. Renkaan valmistusajankohdan voi tarkastaa sen kyljessä olevasta DOT-merkinnästä. Merkinnän neljä viimeistä numeroa kertovat renkaan valmistusviikon ja -vuoden (esim. 4019 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 40, vuonna 2019). Nastarenkaissa on kiinnitettävä huomiota myös nastojen kuntoon ja määrään. Jos nastoja puuttuu paljon tai ne ovat poikki, on rengas uusimisen tarpeessa. – Löystynyt nasta ei pure jäähän suunnitellusti, Vesalainen muistuttaa. Kulumisvaroittimet paljastavat Renkaan kuluessa sen lamellit kuluvat ja pyöristyvät. Kulumisen lisäksi asiaan vaikuttaa renkaan ikääntyminen, joka kovettaa lamelleja. Kaikkien näiden muutosten myötä jarrutusmatka pitenee, auton käsittely vaikeutuu ja renkaan lumen- sekä sohjonpoisto-ominaisuudet heikkenevät. Vesalaisen mukaan on olennaista huomata, että renkaan pääurissa olevat kulumisvaroittimet kertovat lain vaatiman miniurasyvyyden (kesärengas 1,6 mm ja talvirengas 3,0 mm). Vesalainen suosittelee turvallisuuden takaamiseksi uusimaan renkaat jo ennen minimiurasyvyyttä. – Osassa renkaita kulumista pystyy seuraamaan millimetrin tarkkuudella koko renkaan käyttöiän renkaaseen tehdyn kulumisvaroittimen avulla – tosin eipä tuo iso homma ole urasyvyyttä tarkastaa erillisellä mittarillakaan. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Ville-Veikko Heinonen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?