26.10.2020

Säästä rahaa – vaihda välillä renkaiden paikkaa

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan renkaiden paikkaa kannattaa renkaiden tasaisen kulumisen vuoksi vaihtaa säännöllisesti – mutta pyörimissuuntaa muuttamatta.

Renkaiden kulumiseen voi vaikuttaa. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan autoilijan kannattaa vaihtaa aika ajoin renkaiden paikkaa, mutta pyörimissuuntaa muuttamatta. Vaihtamalla etupyörät taakse ja takapyörät eteen säännöllisin väliajoin, kuluu rengassarja tasaisemmin ja kestää pidempään.

– Rengas toimii oikein ja kuluu tasaisemmin, kun pyörimissuuntaa ei muuteta. Erityisesti nastarenkaissa renkaan pyöriminen eri suuntiin nopeuttaa nastojen löystymistä ja irtoamista, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo.

Jos talvirengas pyörii auton alla väärään suuntaan, se ei poista altaan vettä, sohjoa eikä lunta niin tehokkaasti kuin oikein päin pyöriessään, koska renkaan kuvio ei pääse toimimaan suunnitellulla tavalla.

– Pintakuvioltaan epäsymmetrisissä inside-outside -renkaissa on ulkoreunassa eräänlainen jäykiste, joka tekee renkaan ohjaustuntumasta tarkemman ja kaarreajo-ominaisuuksista paremman. Jos rengas pyörii väärin päin, ei jäykiste toimi kaarreajossa suunnitellusti. Rengas on tällöin epätarkka ohjattava ja levoton ajaa, Vesalainen huomauttaa.

Mikäli autoon kertyy kilometrejä vuositasolla paljon, on Vesalaisen mukaan syytä vaihtaa renkaiden paikkaa, esimerkiksi noin 8 000 kilometrin välein. Ja mikäli etu- ja takarenkaiden kulumisero on merkittävä, on paremmat renkaat sijoitettava aina auton takapäähän – auton vetotavasta riippumatta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Fysiikan armottomat lait

Autoliiton Vesalainen muistuttaa fysiikan lakien armottomuudesta.

­– Jos takarenkaat ovat selkeästi eturenkaita huonommat, murtuu pito ajotilanteessa ensin auton takapäästä. Tällöin auto lähtee pidon murtuessa hallitsemattomaan sivuluistoon.

Jos taas selkeästi paremmat renkaat ovat takana, pito murtuu ensin auton etupäästä.

– Tällöin auto menee pidon murruttua suoraan eteenpäin, jolloin sen hallinnan palauttaminen on huomattavasti helpompaa. Vastaavasti mahdollisessa törmäyksessä selviytymismahdollisuudet ovat paremmat, jos törmäys tapahtuu nokka eikä kylki edellä.

Ikääntynyt rengas voi yllättää

Vähän ajavilla talvirenkaiden uusimistarve tulee yleensä vastaan aiemmin renkaan ikääntymisen kuin niiden kulumisen vuoksi.

– Rengas tulisikin uusia, kun sillä on ajettu kuusi ajokautta tai sen valmistuksesta on kulunut yli kymmenen vuotta.

Renkaan valmistusajankohdan voi tarkastaa sen kyljessä olevasta DOT-merkinnästä. Merkinnän neljä viimeistä numeroa kertovat renkaan valmistusviikon ja -vuoden (esim. 4019 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 40, vuonna 2019).

Nastarenkaissa on kiinnitettävä huomiota myös nastojen kuntoon ja määrään. Jos nastoja puuttuu paljon tai ne ovat poikki, on rengas uusimisen tarpeessa.

– Löystynyt nasta ei pure jäähän suunnitellusti, Vesalainen muistuttaa.

Kulumisvaroittimet paljastavat

Renkaan kuluessa sen lamellit kuluvat ja pyöristyvät. Kulumisen lisäksi asiaan vaikuttaa renkaan ikääntyminen, joka kovettaa lamelleja. Kaikkien näiden muutosten myötä jarrutusmatka pitenee, auton käsittely vaikeutuu ja renkaan lumen- sekä sohjonpoisto-ominaisuudet heikkenevät.

Vesalaisen mukaan on olennaista huomata, että renkaan pääurissa olevat kulumisvaroittimet kertovat lain vaatiman miniurasyvyyden (kesärengas 1,6 mm ja talvirengas 3,0 mm). Vesalainen suosittelee turvallisuuden takaamiseksi uusimaan renkaat jo ennen minimiurasyvyyttä.

– Osassa renkaita kulumista pystyy seuraamaan millimetrin tarkkuudella koko renkaan käyttöiän renkaaseen tehdyn kulumisvaroittimen avulla – tosin eipä tuo iso homma ole urasyvyyttä tarkastaa erillisellä mittarillakaan.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Ville-Veikko Heinonen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat