25.4.2019

Sähköistä työajoa yhteiskäyttöautoilla – yllättävän jouhevaa

Sähköauotot Aviapolis

Aviapolis-kokeilussa Vantaan Energian työntekijät ajoivat sähkö-Smarteilla ja hybridi-mersuilla.

Tulevaisuuden liikkuminen on todennäköisesti nykyistä fiksumpaa, hiljaisempaa, turvallisempaa ja vähäpäästöisempää, ainakin jos Aviapolis Liikennelabra-hankkeen tavoitteet toteutuvat. Liikennelabra on Traficomin ylläpitämä kokonaisuus.

Vantaan Aviapoliksen tiivistyvän kaupunkialueen alueella ovelta ovelle -liikkumispalvelut voisivat monipuolistaa alueen liikkumisvaihtoehtoja.

Vantaan kaupunki kehittää Aviapolis Liikennelabrassa yli kolmenkymmenen kumppanin kanssa monenlaisia tulevaisuuden liikenneratkaisuja, jotka edesauttavat vähentämään yksityisautojen tarvetta. Esimerkkeinä ratkaisuista ovat erilaiset kyytien jakamispalvelut.

Haastavana visiona on peräti se, että Aviapoliksen liikenne siirtyy omista henkilöautoista ja aikatauluihin sidotuista julkisista kulkuyhteyksistä kohti uudenlaista älykästä liikkumista, jossa yhdistyvät julkisen liikenteen vähäpäästöisyys ja yksityisen liikkumisen mukavuus ja joustavuus.

Sähköauotot Aviapolis

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Työajot sähkö-Smarteilla

Yksi tuore osa hanketta on huhtikuussa lopussa päättyvä kokeilu, jossa Vantaan Energian työntekijät ovat voineet ajaa päivittäiset työajot sähkö- tai hybridi-autoilla. Käytössä on ollut Veholta saadut kaksi Mercedes-Benz C-sarjan ladattavaa hybridiä sekä kaksi sähkö-Smartia. Autot on varattu Virta Oy:n applikaatiolla.

– Taustalla on tavoite, jossa liikkuminen olisi kiinteä osa ihmisten asumispalveluja ja myös vähäpäästöisempää työajoa. Yksi ratkaisu vähentää liikkumisen päästöjä ovat sähköiset yhteiskäyttöautot, joita nyt kokeiltiin Vantaan Energian kanssa, Vehon uusien liiketoimintojen kehityspäällikkö Nicholas Zaeske taustoittaa.

– Saadut kokemukset ovat rohkaisevia myös kodin ja työpaikan välisen liikkumisen näkökulmasta.

Vantaan Energian työntekijä ovat kokeilussa voineet ajaa kokeiluautoilla myös ajaa sähkö-Smarteilla vapaa-ajallaan. Kokeilu on ollut talon sisällä niin suosittu, etteivät ihan kaikki halukkaat ole vielä ehtineet ajaa kokeiluautoilla.

Sähköauotot Aviapolis

Kolme sähköajoa päivässä

Vantaan Energialla on Peltolantien toimiston pihalla viisi sähköautojen latauspaikkaa. Niiden luo tulee kaksi kokeilijaa.

– Molempia autoja on tullut kokeiltua. Niillä hoituvat vaivattomasti tyypilliset noin 40–50 kilometrin päivän aikana eteen tulevat työajot Vantaan rajojen sisällä, asiakkuuspäällikkö Janne Hartikainen kertaa ajokokemuksia.

– Pidemmillä matkoilla tulisi ennakolta mietittyä tarkasti, minne asti täyteen ladatuilla akuilla pääsee ja uskaltaa ajaa, Smartilla sähköajon toimintamatka on maksimissaan 150 kilometriä.

Smartin kohdalla tuo 150 kilometriä tarkoittaa, että päivän aikana kolme ei työntekijää on voinut ajaa Smartilla yhden noin 40–50 kilometrin asiakaskäynnin tai muun työajon ilman tarvetta välilataukselle.

Riittävän rivakka – ja ketterä

Liittymäpalveluasiantuntija Markku Räsänen kiittelee pikkuruista kahden hengen kaupunkiautoa näppäräksi kulkupeliksi.

– Sähköajon luvattu toimintamatka pitää hyvin kutinsa, ja auto on erittäin näppärä pysäköitävä kaupunkialoissa.

Sähköautoiluun tutustunut mies kehuu myös kaupunkiauton voimalinjaa.

– Voima on käytössä heti ja viiveittä, eikä vaihtamisesta tarvitse huolehtia. Auto lähtee mukavan rivakasti liikkeelle, Smartilla on vaivatonta pysytellä muun liikennevirran tahdissa, Räsänen pohtii.

Sähköauotot Aviapolis
Kuvassa Markku Räsänen (vas.) ja Janne Hartikainen (oik.)

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Latauspaikkojen määrä pullonkaula

Molemmat kokeilijat havaitsivat, että julkisia latauspaikkoja saisi olla tiuhemmassa, vaikka yksistään oman työnantajan rakentamia paikkoja on Vantaan alueella kaikkiaan 36 kappaletta.

– Ja sekin tuli havaittua, ettei julkinen lataus aina onnistunut ongelmitta, Räsänen kertoo.

Latauspaikkoja tulee hiljalleen lisää myös Vantaan alueelle. Asiakkuuspäällikkö Tarja Hellstén kertoo, että Vantaan Energian rakentaa vuosittain kaupungin alueelle viitisen uutta julkista latauspaikkaa.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Luetuimmat