25.4.2019 Liikenne Sähköistä työajoa yhteiskäyttöautoilla – yllättävän jouhevaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aviapolis-kokeilussa Vantaan Energian työntekijät ajoivat sähkö-Smarteilla ja hybridi-mersuilla. Tulevaisuuden liikkuminen on todennäköisesti nykyistä fiksumpaa, hiljaisempaa, turvallisempaa ja vähäpäästöisempää, ainakin jos Aviapolis Liikennelabra-hankkeen tavoitteet toteutuvat. Liikennelabra on Traficomin ylläpitämä kokonaisuus. Vantaan Aviapoliksen tiivistyvän kaupunkialueen alueella ovelta ovelle -liikkumispalvelut voisivat monipuolistaa alueen liikkumisvaihtoehtoja. Vantaan kaupunki kehittää Aviapolis Liikennelabrassa yli kolmenkymmenen kumppanin kanssa monenlaisia tulevaisuuden liikenneratkaisuja, jotka edesauttavat vähentämään yksityisautojen tarvetta. Esimerkkeinä ratkaisuista ovat erilaiset kyytien jakamispalvelut. Haastavana visiona on peräti se, että Aviapoliksen liikenne siirtyy omista henkilöautoista ja aikatauluihin sidotuista julkisista kulkuyhteyksistä kohti uudenlaista älykästä liikkumista, jossa yhdistyvät julkisen liikenteen vähäpäästöisyys ja yksityisen liikkumisen mukavuus ja joustavuus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Työajot sähkö-Smarteilla Yksi tuore osa hanketta on huhtikuussa lopussa päättyvä kokeilu, jossa Vantaan Energian työntekijät ovat voineet ajaa päivittäiset työajot sähkö- tai hybridi-autoilla. Käytössä on ollut Veholta saadut kaksi Mercedes-Benz C-sarjan ladattavaa hybridiä sekä kaksi sähkö-Smartia. Autot on varattu Virta Oy:n applikaatiolla. – Taustalla on tavoite, jossa liikkuminen olisi kiinteä osa ihmisten asumispalveluja ja myös vähäpäästöisempää työajoa. Yksi ratkaisu vähentää liikkumisen päästöjä ovat sähköiset yhteiskäyttöautot, joita nyt kokeiltiin Vantaan Energian kanssa, Vehon uusien liiketoimintojen kehityspäällikkö Nicholas Zaeske taustoittaa. – Saadut kokemukset ovat rohkaisevia myös kodin ja työpaikan välisen liikkumisen näkökulmasta. Vantaan Energian työntekijä ovat kokeilussa voineet ajaa kokeiluautoilla myös ajaa sähkö-Smarteilla vapaa-ajallaan. Kokeilu on ollut talon sisällä niin suosittu, etteivät ihan kaikki halukkaat ole vielä ehtineet ajaa kokeiluautoilla. Kolme sähköajoa päivässä Vantaan Energialla on Peltolantien toimiston pihalla viisi sähköautojen latauspaikkaa. Niiden luo tulee kaksi kokeilijaa. – Molempia autoja on tullut kokeiltua. Niillä hoituvat vaivattomasti tyypilliset noin 40–50 kilometrin päivän aikana eteen tulevat työajot Vantaan rajojen sisällä, asiakkuuspäällikkö Janne Hartikainen kertaa ajokokemuksia. – Pidemmillä matkoilla tulisi ennakolta mietittyä tarkasti, minne asti täyteen ladatuilla akuilla pääsee ja uskaltaa ajaa, Smartilla sähköajon toimintamatka on maksimissaan 150 kilometriä. Smartin kohdalla tuo 150 kilometriä tarkoittaa, että päivän aikana kolme ei työntekijää on voinut ajaa Smartilla yhden noin 40–50 kilometrin asiakaskäynnin tai muun työajon ilman tarvetta välilataukselle. Riittävän rivakka – ja ketterä Liittymäpalveluasiantuntija Markku Räsänen kiittelee pikkuruista kahden hengen kaupunkiautoa näppäräksi kulkupeliksi. – Sähköajon luvattu toimintamatka pitää hyvin kutinsa, ja auto on erittäin näppärä pysäköitävä kaupunkialoissa. Sähköautoiluun tutustunut mies kehuu myös kaupunkiauton voimalinjaa. – Voima on käytössä heti ja viiveittä, eikä vaihtamisesta tarvitse huolehtia. Auto lähtee mukavan rivakasti liikkeelle, Smartilla on vaivatonta pysytellä muun liikennevirran tahdissa, Räsänen pohtii. Kuvassa Markku Räsänen (vas.) ja Janne Hartikainen (oik.) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Latauspaikkojen määrä pullonkaula Molemmat kokeilijat havaitsivat, että julkisia latauspaikkoja saisi olla tiuhemmassa, vaikka yksistään oman työnantajan rakentamia paikkoja on Vantaan alueella kaikkiaan 36 kappaletta. – Ja sekin tuli havaittua, ettei julkinen lataus aina onnistunut ongelmitta, Räsänen kertoo. Latauspaikkoja tulee hiljalleen lisää myös Vantaan alueelle. Asiakkuuspäällikkö Tarja Hellstén kertoo, että Vantaan Energian rakentaa vuosittain kaupungin alueelle viitisen uutta julkista latauspaikkaa. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta