26.11.2022

Sähköpotkulauta-alan vastaus ongelmiin: päihtyneenä ajaminen kuriin

Sähköpotkulauta

”Valitettavasti liian moni ajaa edelleen päihtyneenä, mikä aiheuttaa onnettomuuksia. Humaltuneena ei missään nimessä pidä ajaa mitään ajoneuvoa.”

Aalto-yliopisto julkaisi vastikään tutkimuksen sähköpotkulautojen käytöstä ja turvallisuudesta Helsingissä. Taustana tutkimukselle on sähköpotkulautoihin liittyvien ensiapukäyntien määrän kasvu Helsingin alueella.

Tutkimus toi myös esiin jo ennakolta arvattavan mutta sitkaimman ja vakavimman käyttöongelman: humalassa potkulautailun.

Sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset tunnistavat haasteet ja haluavat olla kehittämässä liikkumisesta turvallisempaa.

Tuoreessa ulostulossaan Pohjoismaisen sähköpotkulautaoperaattorien toimialajärjestö Nordic Micromobility Association NMA:n jäsenet Bird, Bolt, Lime, TIER ja Voi suosittelevat vahvasti promillerajan asettamista.

”Aalto-yliopiston tuore tutkimus osoittaa, että valitettavasti liian moni ajaa edelleen päihtyneenä, mikä aiheuttaa onnettomuuksia. Humaltuneena ei missään nimessä pidä ajaa mitään ajoneuvoa”, todetaan etujärjestön tiedotteessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suomi luokan musta lammas

Sähköpotkulautayhtiö Voi Technologyn yhteiskuntasuhteista vastaava Hannu Oskalan mukaan tilanteemme ei ole mairitteleva.

– Meillä tapahtuu viikonloppuöinä selvästi enemmän onnettomuuksia kuin muissa Euroopan maissa. Tästä syystä toivommekin, että sähköpotkulautailuun säädettäisiin Suomessa promilleraja, hän linjaa.

Toimija on iso, sillä Voin laudoilla on tehty tänä vuonna jo yhtä monta matkaa kuin Suomessa on asukkaita.

Norjan malliin edeten?

Ala suositteleekin vakavasti päättäjiä harkitsemaan promillerajan käyttöönottoa Suomessa, kuten Norjassa on jo tehty.

”Promilleraja nostaisi kynnystä humalassa ajamiselle ja vähentäisi onnettomuuksien määrää.”

NMA kertoo sitoutuneensa tieliikenteenturvallisuushankkeeseen, jonka tavoitteena on, ettei tieliikenteessä tapahtuisi lainkaan kuolemantapauksia tai vakavia onnettomuuksia.

Etujärjestö tuo myös esiin, että Aalto-yliopiston tutkimuksen mukaan Helsingin infrastruktuurissa on puutteita, jotka altistavat sekä sähköpotkulautailijat että pyöräilijät vaaratilanteille.

”Pidämme erittäin hyvänä, että sähköpotkulautailuun liittyviä haasteita selvitetään luotettavan ja riippumattoman tieteellisen tutkimuksen keinoin, jotta pystymme ratkaisemaan alan haasteita entistä paremmin”, yhdistyksen jäsenet summaavat.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähteet: Nordic Micromobility Association NMA, Aalto-yliopistotutkimus englanniksi  

a:6:{i:0;s:6:"124838";i:1;s:6:"116042";i:2;s:5:"97429";i:3;s:6:"106837";i:4;s:6:"118405";i:5;s:6:"116573";}

Luetuimmat