20.2.2019 Liikenne Suomalaiset tutkitusti tunnollisia – oikeat talvirenkaat käytössä, M+S pannassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutkituista autoista vain muutamassa oli alla kesärenkaat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomalaiset ovat tunnollisia talvirenkaiden käyttäjiä, selviää VTT:n tekemästä tutkimuksesta. Kesärenkaiden käyttöä talvella selvitettiin havainnoimalla yli tuhannen henkilöauton renkaat. Tutkituista autoista vain muutamassa oli alla kesärenkaat. Kuljettajat myös vaikuttavat tunnistavan hyvin pohjoismaisiin talviolosuhteisiin soveltuvat renkaat. Kesärengas kuuluu kesään Kesärenkaita ei ole suunniteltu talvikeleille, joten niiden käyttö talvella voi lisätä onnettomuusriskiä. Lain mukaan talvirenkaiden käyttö on Suomessa pakollista joulukuun alusta helmikuun loppuun. VTT:n tutkimuksessa selvitettiin kesärenkaiden käytön yleisyyttä talvella ja kuinka yleisiä kesärenkaat ovat talvella tapahtuneissa kuolonkolareissa. Kesärenkaiden lisäksi selvitettiin niin kutsuttujen all season -renkaiden yleisyyttä. Näissä renkaissa on M+S-talvirengasmerkintä, mutta niiden pito-ominaisuudet eivät vastaa pohjoismaisia talviolosuhteita. Joka kelin renkaita ei havaittu Tutkimuksessa havainnoitiin yhteensä 1 278 liikennekäytössä olevaa henkilöautoa ympäri Suomea tammi-helmikuussa 2018. Kesärenkaita oli vain neljässä ajoneuvossa, joista yhdessä oli kesärenkaat sekä etu- että taka-akselilla. All season -renkaita ei havaittu lainkaan, joten autoilijat näyttäisivät ymmärtävän ne kesärenkaiksi M+S-merkinnästä huolimatta. Kesäliikenteessä all season -renkaiden osuuden on aiemmin arvioitu olevan noin 5 prosenttia. Kesärenkaita tai all season -renkaita ei esiintynyt myöskään vuosien 2012–2016 onnettomuusaineistossa. Liikenneturvallisuuden kannalta tulokset ovat myönteisiä. Nastat vai kitkat? Ikuisuuskysymys talvirengasvalinnan kohdalla keskittyy edelleen akselille nastat vai kitkat. Tuoreen tutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että merkittävää muutosta ei ole tapahtunut kummankaan rengasmallin eduksi. Nastarenkaiden osuus kaikista renkaista oli 88 prosenttia ja kitkarenkaiden 12 prosenttia. Osuudet mukailevat aiempien tutkimusten tuloksia vuosilta 2015 ja 2010. Kitkarenkaiden osuus oli Uudellamaalla suurempi kuin muualla Suomessa, kun taas Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Lapissa puolestaan lähes kaikki henkilöautot oli varustettu nastarenkailla. Uusi tieliikennelaki tuo muutoksia Uudessa 1.6.2020 voimaan tulevassa tieliikennelaissa ei ole enää vain tiettyyn ajanjaksoon sidottua talvirenkaiden käyttöpakkoa. Sen sijaan talvirenkaita on käytettävä talvikuukausina (marras-maaliskuu), jos sää tai keli sitä edellyttää. Lakimuutoksen mahdollisia vaikutuksia rengasvalintoihin voidaan jatkossa arvioida vertaamalla nyt saatuja tuloksia vastaaviin tuloksiin tulevina talvina. Lähde: VTT Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?