13.6.2020 Liikenne Teiden sähköistystä selvitetty – akkujen lataaminen ajon aikana kallis ratkaisu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väylävirasto selvitti, voisiko tieliikenteen päästöjä vähentää tieverkon sähköistyksellä. Eri lataustavat osoittautuivat selvityksessä monin tavoin hankaliksi toteuttaa ja rakennuskustannukset korkeiksi. Suomen tavoitteena on puolittaa liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2030 mennessä ja vuoteen 2045 mennessä liikenteen tulisi olla päästötöntä. Yhtenä päästöjen vähennyskeinona on esitetty tieverkon sähköistämistä, mikä mahdollistaisi ajoneuvojen akkujen lataamisen ajon aikana. Väylävirastossa on nyt tehty tuore selvitys, jossa käydään lävitse mitä tieväylien sähköistäminen vaatisi eri toteutustapojen, kustannusten ja vaikutusten suhteen. Ajoneuvojen akkujen lataamiselle ajon aikana on useita tapoja, joista jokaisella on omat etunsa ja haittansa. Seikkaperäinen selvityksen perusteella tieverkon sähköistämisellä on lukuisia haasteita ja se kävisi ilmeisen kalliiksi – valittaisiinpa mikä lataustapa hyvänsä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kannattavuus kyseenalaista Yksikään Väyläviraston selvityksen tarkastelukohteista ei osoittautunut yhteiskuntataloudellisesti kannattavaksi laskelmissa käytetyillä arvoilla ja oletuksilla. Sähköistämisen toteuttamiskelpoisuutta ohjaa selvityksen mukaan käytössä olevat muut päästöjen vähennyskeinot ja tieverkon sähköistämisen kannattavuus suhteessa muihin keinoihin. ”Keskeisimpinä hidasteina sähköisten tieverkkojen yleistymiselle ovat suuret investointikustannukset ja pitkä sitoutuminen vielä kehittyvään teknologiaan”, todetaan selvityksessä. Pohdinnassa Helsinki–Tampere -valtatien sähköistys Väyläviraston tiedotteessa tuodaan esiin, että vilkasliikenteisillä teillä – esimerkiksi valtatie 3:lla välillä Helsinki–Tampere – sähköistäminen voisi kannattaa taloudellisesti, mikäli kilometrikohtaiset investointikustannukset pysyisivät matalina ja riittävän iso osuus liikenteestä sähköistettäisiin. – Koko pääväyläverkon sähköistäminen ei kuitenkaan liene realistista, sillä vähäliikenteisillä teillä ilmastovaikutukset jäisivät vähäisiksi kustannuksiin nähden, Väyläviraston apulaisjohtaja Tapio Ojanen arvioi. Haasteena talviset olosuhteet Selvityksen johtopäätösten ja nykytiedon mukaan sähköiset tieverkot voivat olla vaihtoehto päästövähennyksiin erityisesti kuorma-autoissa ja pitkän matkan linja-autoliikenteessä. Henkilö- ja pakettiautoissa sekä kaupunkien sisäisessä linja-autoliikenteessä suuntaus sitä vastoin on kohti sähköakkuteknologian hyödyntämistä. Haasteena on myös se, että Suomessa on huomioitava talviolosuhteet sekä niiden asettamat vaatimukset tieverkon kunnossapidolle. Lisäksi tulee huomioida pieni kotimarkkina ja riippuvuus kansainvälisistä teknologiatoimittajista ja ajoneuvovalmistajista. Tieverkon sähköistämisselvityksen konsultteina ovat toimineet Gaia Consulting ja FLOU. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme tapaa ladata ajon aikana Tieverkkoa voidaan sähköistää ajojohdinten, tienpintaan upotettujen kiskojen tai tienpinnan alle sijoitettavien induktiokäämien avulla. Ajoneuvojen ajon aikaisen latauksen toteutustapoihin on siis kolme pääteknologiaa. Yksi tapa on ajolanka ajoneuvon yläpuolelta tapahtuvaan lataukseen, toinen tapa raide tai kisko joko ajoneuvon alapuolelta tai sivusta tapahtuvaan lataukseen. Kolmas vaihtoehto on langaton/induktiivinen lataus, jossa ajoneuvo latautuu alapuolelta tien sisällä olevista johdinkäämeistä ilman mekaanista kontaktia ajoneuvon ja tiensisäisten latausrakenteiden välillä. Teksti: Moottori Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Väylävirasto Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?