11.12.2018 Liikenne Terveiset Saksasta, auton huollon laiminlyönti kostautuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hylkäystilastojen mukaan yli viidennes saksalaisista 46,5 miljoonasta henkilöautosta on heikossa kunnossa. Kattavasta saksalainen TÜV-katsastusraportti paljastaa monenlaisia tietoja eri automallien laatueroista ja myös autojen kunnosta. Raportti pohjaa yli 8,8 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen Saksassa, ja siinä on mukana kaikkiaan 231 automallia. TÜV-määräaikaiskatsastusten hylkäysprosentti nousi 21,2 prosenttiin. Lisäksi 0,1 prosenttia autoista laitettiin heti ajokieltoon. Edellisessä raportissa hylkäysprosentti oli 19,7. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ikä nostaa hylkäysmääriä Hylkäysmäärät kasvavat merkittävästi autojen ikääntyessä: 2–3-vuotiaista hylätään keskimäärin vain 5,9 prosenttia, mutta 8–9-vuotiaista 22,2 prosenttia ja 10–11-vuotiaista 28 prosenttia. Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat automallin laadun ohella lisäksi käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa, kuormitus sekä erot eri mallien ajomäärissä. Huolloista tinkiminen kostautuu Etenkin lama-aikoina osa autonkäyttäjistä tinkii määräaikaishuolloista: vaihdatetaan vain öljyt ja suodatin. Silloin esimerkiksi alustan, pyöräntuennan, ohjauslaitteiden, jarrujen ja pakoputkiston kunto jää tarkistamatta. Ajan mittaan tämä huolimattomuus voi aiheuttaa merkittäviä vikoja, mikä merkitsee vaaraa liikenneturvallisuudelle ja haittaa ympäristölle. Viidennes heikossa kunnossa Hylkäystilastojen mukaan reilu viidennes (21,2 prosenttia) Saksan 46,5 miljoonasta henkilöautosta on heikossa kunnossa. Se merkitsee lähes 10 miljoonaa huonokuntoista henkilöautoa Saksan rekisterissä ja liikenteessä. Määräaikaiskatsastus on välttämätön, jotta huonokuntoiset autot saadaan korjattua tai pois liikenteestä. Puolueeton määräaikaiskatsastus on merkittävää liikenneturvallisuustyötä. Huonoja ja keliin sopimattomia renkaita lukuun ottamatta teknisten vikojen osuus onnettomuuksien syynä on hyvin vähäinen – kiitos määräaikaiskatsastuksen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yritysautojen huollattaminen vaihtelee Myös firmojen työkäytössä olevien ”yhteiskäyttöautojen” kunnossa ja huolenpidossa voi olla suuria eroja. Toiset yritykset motivoivat käyttäjää pitämään auto kunnossa. Firmat satsaavat autojen kuntoon ja huolenpitoon, mitä myös valvotaan tehokkaasti. Toisissa yrityksissä valvonta voi olla täysin retuperällä ja ajan mittaan autojen kunto repsahtaa ja niissä voi olla merkittäviä vikoja, kun kukaan ei oikein tunne vastuuta yhteiskäyttöauton kunnosta. Autojen keski-ikä noussut Henkilöautojen keski-ikä Saksassa on noussut nopeasti 9,4 vuoteen tänä vuonna, kun vielä vuonna 2010 keski-ikä oli 8,1 vuotta. Mielenkiintoista on, että vuonna 1960 henkilöautojen keski-ikä oli vain 3,7 vuotta ja vuonna 2000 6,9 vuotta. Saksassa henkilöautojen keski-iän nousu 9,4 vuoteen ja puutteet auton hoidossa näkyvät korkeina hylkäysmäärinä. Arvostettu ja armoton TÜV-raportti on tilastollisesti erittäin luotettava ja arvostetuin eurooppalainen vikaraportti, jota on julkaistu vuodesta 1972 lähtien. Uusimman raportin tiedot pohjautuvat yli 8,8 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen aikavälillä heinäkuu 2017 – kesäkuu 2018. TÜVin kokoama automallien kymmenen kärjessä ja kymmenen hännillä -lista erottaa jyvät akanoista. Laatuerot eri automallien ja vuosimallien välillä ovat järkyttävän suuria. Tuloslista sisältää viisi ikäryhmää. Jaossa on 52 kymmenen kärjessä -sijaa ja 51 kymmenen hännillä-sijaa kun kaikki viisi ikäryhmää ovat mukana. Mukana raportissa ovat vain sellaiset automallit, joista on saatavana vähintään tuhannen katsastuksen tiedot kussakin ikäryhmässä. Tästä syystä joitakin suomalaisia kiinnostavia automalleja puuttuu kuten esimerkiksi Volvo S80 ja Peugeot 508. Teksti: Timo Turkula Kuva: Moottorin arkisto Lähde: AutoBild Spezial: TÜV-report 2019, ilmestynyt Saksassa 9.11.2018. Käytettyjen autojen opas, 196 sivua, hinta Saksassa 4,90 euroa. www.vdtuev.de Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku