28.12.2020

TÜV 2021 -katsastusraportti: Mercedes-Benz GLC vähävikaisin 2–3-vuotias automalli

Kattavan katsastusraportin mukaan eurooppalaiset ja etenkin saksalaiset automallit ovat kohentaneet laatuaan. Vastaavasti japanilaisten autojen totuttu laatu osoittaa hiipumisen merkkejä.

Tuore ja kattava saksalainen TÜV-katsastusraportti jyvittää eri automallit vähävikaisuuden perusteella. Eurooppalaiset ja etenkin saksalaiset autot ovat kohentaneet laatuaan. Sekin paljastuu, että japanilaisten autojen totuttu ylivoima osoittaa edelleen hiipumisen merkkejä.

Katsastusraportin tulokset on esitetty viidessä eri ikäryhmässä aina 10–11-vuotta vanhoihin autoihin asti. Eri automallien keskinäinen tuloslista on koottu määräaikaiskatsastuksessa havaittujen isojen vikojen perusteella. Isot viat aiheuttavat hylkäyksen katsastuksessa ja auto on tuotava jälkitarkastukseen. Raportissa tärkeimmät autoista tarkistettavat kohteet ovat korirakenne ja alusta, jarrut, pyöräntuenta, ohjauslaitteet, valot sekä ympäristö (pakoputkisto, pakokaasupäästöt ja öljyvuodot).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Saksalaiset merkit vahvoilla

Automallina 2–3-vuotias Mercedes-Benz GLC on toistamiseen koko tutkimuksen paras, vikaprosentti nyt vain 1,7. Mercedes-Benz porskutti ylipäätään vahvasti nuorimmassa 2–3-vuotiaiden autojen ikäryhmässä. Peräti viisi mersun mallia sijoittui kymmenen parhaan joukkoon!

Mercedes-Benz B-sarja, Opel Insignia ja Porsche 911 sijoittuivat jaetulle kakkossijalle. Muut 10-kärjessä sijat menivät Audi Q2:lle, Hyundai i30:lle ja Mazda CX-3:lle. Parhaiden mallien laatuerot ovat hyvin vähäisiä vikaprosenttien ollessa välillä 1,7–2,8. Porsche 911 on paras neljässä ikäryhmässä. Auton laadun ohella osasyynä Porschen menestykseen on urheiluautoille tyypillinen vähäinen ajomäärä ja tavallista huolellisempi hoito.

Mazda pitää yllä japanilaisten mainetta

Automallien 2–3-vuotiaiden kärkikymmenikössä on vain yksi japanilainen automalli, Mazda CX-3, kuten myös edellisen vuoden raportissa. Uusia tulokkaita parhaiden listalla ovat saksalainen Opel Insignia ja eteläkorealainen Hyundai i30, jotka ovat samalla kokoluokkansa parhaita. Hänniltä tässä automallien ikäryhmässä löytyvät Dacia Duster (vikaprosentti 11,1), Dacia Lodgy (10,9) ja Fiat Punto (10,5).

Ansiona ajomäärätiedot

TÜV-katsastusraportin suuri ansio on se, että tuloslistassa on mainittu kunkin automallin keskimääräiset matkamittarilukemat kussakin ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan vikojen määrän mallin ajomäärään. Ajomäärät vaihtelevat suuresti paitsi malleittain, myös kokoluokittain. Pikkuautoilla ajetaan vähän, samoin avo- ja urheiluautoilla. Ison keskiluokan autoilla (esim. Volkswagen Passat, Škoda Superb, Ford Mondeo) ajetaan paljon, samoin isoilla autoilla (esim. Audi A6, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E-sarja). Myös isoilla tila-autoilla (esimerkiksi Ford S-Max, Volkswagen Sharan) ja kookkailla katumaastureilla (esim. BMW X5, Audi Q7/Q8 ja Mercedes-Benz GLE/ML) ajetaan runsaasti, mikä lisää vikojen mahdollisuutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Opel-Insignia-Grand-Sport
Myös Opel Insignia pärjäsi parivuotiaiden autojen tilastossa hienosti.

25 vähävikaisinta automallia, 2–3-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  1. Mercedes-Benz GLC (56 000) (1,7)
  2. Mercedes-Benz B-sarja (37 000) (2,2)
  3. Opel Insignia (37 000) (2,2)
  4. Porsche 911 (24 000) (2,2)
  5. Mercedes-Benz SLC (28 000) (2,4)
  6. Audi Q2 (36 000) (2,5)
  7. Hyundai i30 (34 000) (2,5)
  8. Mercedes-Benz A-sarja (42 000) (2,6)
  9. Mazda CX-3 (36 000) (2,7)
  10. Mercedes-Benz C-sarja (55 000) (2,8)
  11. Audi Q3 (44 000) (3,0)
  12. Mitsubishi ASX (40 000) (3,0)
  13. Opel Mokka-X (36 000) (3,0)
  14. Mercedes-Benz GLE (62 000) (3,1)
  15. Volkswagen Golf Sportsvan (34 000) (3,2)
  16. Audi A1 (34 000) (3,3)
  17. Suzuki Vitara (43 000) (3,5)
  18. Porsche Macan (46 000) (3,6)
  19. Audi Q5 (62 000) (3,7)
  20. Audi Q7/Q8 (70 000) (3,7)
  21. Audi TT (37 000) (3,7)
  22. Mercedes-Benz E-sarja (69 000) (3,7)
  23. Opel Adam (28 000) (3,7)
  24. Suzuki SX4 (38 000) (3,7)
  25. Honda Jazz (28 000) (3,9)
  26. Volkswagen Beetle (30 000) (3,9)
Dacia Duster
Suomalaisille tuttu Dacia Duster puolestaan löytyi tilastojen häntäpäästä.

25 monivikaisinta automallia

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  1. Hyundai i10 (29 000) (6,9)
  2. Seat Alhambra (58 000) (7,2)
  3. Volkswagen Caddy (58 000) (7,2)
  4. Nissan X-Trail (47 000) (7,3)
  5. Škoda Superb (80 000) (7,3)
  6. Volkswagen Passat (81 000) (7,3)
  7. Citroën C4 Picasso (50 000) (7,5)
  8. Hyundai Tucson (46 000) (7,6)
  9. BMW X5/X6 (68 000) (7,7)
  10. Nissan Micra (27 000) (7,7)
  11. Fiat Panda (32 000) (7,9)
  12. Dacia Sandero (35 000) (8,2)
  13. Volkswagen Sharan (63 000) (8,2)
  14. Mazda 6 (52 000) (8,5)
  15. Citroën Berlingo (51 000) (8,8)
  16. Citroën C4 Cactus (42 000) (8,9)
  17. Ford Mondeo (74 000) (9,0)
  18. Ford S-Max (69 000) (9,9)
  19. Renault Kangoo (47 000) (9,9)
  20. Dacia Dokker (46 000) (10,0)
  21. Dacia Logan (56 000) (10,4)
  22. Ford Galaxy (66 000) (10,4)
  23. Fiat Punto (40 000) (10,5)
  24. Dacia Lodgy (48 000) (10,9)
  25. Dacia Duster (41 000) (11,1)

Katsastukset aikavälillä heinäkuu 2019 – kesäkuu 2020. Keskimääräinen vikaprosentti 5,5 %

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luokkavoittajat (2–3-vuotiaat autot)

Luokka, malli, vikaprosentti

  • Pikkuautot, A-segmentti (Opel Adam) (3,7)
  • Pikkuautot, B-segmentti (Audi A1) (3,3)
  • Pienempi keskiluokka (Hyundai i30) (2,5)
  • Isompi keskiluokka (Opel Insignia) (2,2)
  • Tila-autot (Mercedes-Benz B-sarja) (2,2)
  • Katumaasturit, SUV (Mercedes-Benz GLC) (1,7)

Luokkahäviäjät (2–3-vuotiaat autot)

Luokka, malli, vikaprosentti

  • Pikkuautot, A-segmentti (Fiat Panda) (7,9)
  • Pikkuautot, B-segmentti (Fiat Punto) (10,5)
  • Pienempi keskiluokka (Dacia Logan) (10,4)
  • Isompi keskiluokka (Ford Mondeo) (9,1)
  • Tila-autot (Dacia Lodgy) (10,9)
  • Katumaasturit, SUV (Dacia Duster) (11,1)

Hylkäysten määrä laskussa

Uusimmassa katsastusraportissa hylkäysten määrä on laskenut 19,9 prosenttiin, viime vuoden raportissa hylkäysprosentti oli 21,5 ja esimerkiksi vuoden 2014 raportissa 24,5. Autokannan keski-ikä Saksassa on noussut. Vuonna 2000 keski-ikä oli 6,8 vuotta, vuonna 2014 oli 8,8 vuotta ja vuonna 2020 jo 9,6 vuotta.
Tulokset ovat myönteinen merkki siitä, että autojen tekninen laatu on parantunut. Hylkäysprosentin laskusta huolimatta Saksan valtavasta 47, 7 miljoonan henkilöauton kannasta lähes 9,5 miljoonaa on niin huonossa kunnossa, että hylätään määräaikaiskatsastuksessa.

Hyundai i30
Tilastojen paras ei-saksalainen oli Hyundai i30.

Taustalla 8,8 miljoonaa katsastusta

Saksalaisen katsastusorganisaatio TÜVin vuotuinen vikaraportti on arvostettu ja kattava. Uusimman raportin tiedot pohjautuvat 8,8 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen aikavälillä heinäkuu 2019 – kesäkuu 2020. Mukana kaikkiaan 228 automallia. Valtaosa niistä on myynnissä myös Suomessa, joten eri automallien vikaherkkyydestä ja laadusta kertovat katsastustulokset palvelevat myös suomalaisia autoilijoita ja autonostajia.

TÜVin vikaraportilla on painoarvoa, onhan sitä julkaistu jo vuodesta 1972. Raportti on laadittu myös tilastollisesti vakuuttavasti. Mukana ovat vain sellaiset automallit, joista on saatavana vähintään tuhannen katsastuksen tiedot kussakin ikäryhmässä. Tämä selittää sitä, että raportista puuttuu joitakin suomalaisia autoilijoita kiinnostavia automalleja.

Raportin laatineiden TÜV-insinöörien mukaan erityisen usein vakavia puutteita ja vikoja löytyy automalien seuraavista kohteista: ajovalot rikki, takavalot ja jarruvalot rikki, moottorista ja voimansiirrosta tihkuu öljyä, pyöräntuennan nivelet, jouset tai iskunvaimentimet ovat vialliset, jarrulevyt ovat loppuun kuluneet tai jarrunesteputket ja -letkut ovat haperot. Nämä viat heikentävät liikenneturvallisuutta tai aiheuttavat ongelmia ympäristölle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuutta autojen laatueroista

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että tilastot eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä. Katsastustilasto antaa osviittaa laatueroista, etenkin nuoremmissa ikäryhmissä.

Autonkäyttäjän toiminta vaikuttaa myös. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella.

Katsastuksessa havaittujen vikojen lisäksi autoista löytyy myös tielle pysäyttäviä vikoja. Auto simahtaa tielle useimmiten sähkölaitevian vuoksi. Tielle pysäyttävät viat ovat yleensä erilaisia kuin katsastuksessa havaitut. Lisäksi esiintyy myös sellaisia vikoja, jotka eivät ilmene katsastuksessa eivätkä tiepalvelututkimuksessa. Esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun (tyyppi)viat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle.

Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet viat.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähteet: Auto Bild TÜV-Report 2021 

Luetuimmat