24.10.2021 Liikenne Vaarallisesta pysäköinnistä korkeampi pysäköintivirhemaksu? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingissä luodaan linjauksia uudeksi pysäköintipolitiikaksi ja pohditaan, tulisiko pysäköintivirhemaksut porrastaa haitan vakavuuden mukaan? Asiantuntijan mukaan haittaporrastus on ongelmallista. Helsingissä luodaan linjauksia uudeksi pysäköintipolitiikaksi tuleviksi vuosiksi. Pysäköintipolitiikkaan liittyy kiinteästi myös pysäköintivirhemaksujen keräämistavat ja pysäköintivirhemaksujen eurotaso. Taustalla on Helsingin pysäköintipolitiikka 2022 -dokumentti, joka on kattava viisikymmensivuinen luonnosdokumentti. Luonnoksen mukaan pysäköintivirhemaksu tulisi tulevaisuudessa porrastaa teon haitan vakavuuden mukaan siten, että pysäköintivirhemaksu olisi suurempi muun muassa liikenneturvallisuuden vaarantavasta pysäköinnistä. Luonnoksessa luetellaan esimerkkejä: ”Kärkipäässä ovat liikenneturvallisuuden vaarantava (suojatie, pysäyttämiskielto) pysäköinti, pysäköinti LE-paikalle, pysäköinti joukkoliikennettä (raitiotieliikennettä) estäen, pysäköinti jalankulku- ja pyöräliikenneväylällä (tämä on käytännössä hankalaa, koska laki sallii nykyisin pysäyttämisen tietyin ehdoin), väärinpysäköinti kuormauspaikkaliikennemerkillä osoitetulle paikalle.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lakimuutos vaaditaan Aie maksun porrastamisesta ei käy ihan käden käänteessä, sillä pysäköintivirhemaksun porrastaminen edellyttää lakimuutosta. Kesällä 2020 käyttöön otetun Uuden tieliikennelain mukaan liikennevirhemaksun suuruus on rikkomuksen laadusta riippuen 20–200 euroa. Luonnoksen mukaan pysäköintivirhemaksu olisi rinnastettavissa vastaavan liikenteen ohjauslaitteen noudattamatta jättämisen liikennevirhemaksuun: ”Pysäköintivirhemaksun tulisi myös olla vähintään saman suuruinen kuin liikennevirhemaksu kieltomerkin noudattamatta jättämisestä.” Asiantuntija: haittaporrastus ongelmallista Liikenneoikeuteen perehtynyt asiantuntija, asianajaja Risto Tuori kävi Moottorin pyynnöstä lävitse linjaukset Helsingin pysäköintipolitiikaksi. Hän huomauttaa, että sanktiojärjestelmän kannalta pysäköintivirhemaksu voi olla pienempi, muttei suurempi kuin liikennevirhemaksu muun liikennemerkin rikkomisesta. – Onko sitten 100 euroa kohtuuton seuraamus? Ruotsissa vastaavan pysäköintivirhemaksun korkein määrä on tuhat kruunua, joka nykyisellä kurssilla on aika tarkkaan 100 euroa, Tuori pohtii. Liikenneoikeusyhdistyksen puheenjohtajana toimiva Tuori pitää ongelmallisena pysäköintivirhemaksujen porrastamista pysäköintivirheen haitan tai vaarallisuuden mukaan. – Silloin teko olisi rangaistavaa liikenneturvallisuuden vaarantamisena päiväsakoilla paitsi, jos vaaran arvioidaan olevan vähäinen. Vaaran ja haitan arviointiin pitäisi olla selkeät perusteet, Tuori huomauttaa. Näyttöriidat osapuolten kesken ovat kuitenkin selkeytyneet. – Nykyisin pysäköinninvalvojat kuvaavat kiitettävän hyvin pysäköintivirheet, joten niiden arviointi jälkikäteen on varmempaa kuin pelkkä sanallinen selostus, Tuori arvioi. Seuraamus nyt 20–80 euroa Pysäköintivirhemaksun suuruus on nykyisin 20 euroa, mutta sisäministeriön päätöksellä se voi olla 60 euroa ja sellaisissa kaupungeissa kuten Helsingissä, joissa on useampi pysäköinnin maksuvyöhyke, kalleimmalla maksuvyöhykkeellä enintään 80 euroa. Helsingissä pysäköinnin kalleimmalla maksuvyöhykkeellä pysäköintivirhemaksu on nykyisin 80 euroa ja muualla 60 euroa. Vastaavasti Liikennevirhemaksu kieltomerkin noudattamatta jättämisestä on nykyisin 100 euroa. Ilman lakimuutosta pysäköintivirhemaksua ei voida enää korottaa. ”Tavoitteena on aikaansaada tämän osalta lakimuutos.” luonnoksessa linjataan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ota kantaa ja vaikuta! Oman mielipiteensä pysäköinnistä voi kertoa Kerrokantasi-verkkopalvelussa 21.11.2021 asti. Pysäköintipolitiikan luonnosta koskevat kyselyn tulokset analysoidaan, ja niiden perusteella luonnokseen tehdään tarvittaessa muutoksia. Pysäköintipolitikka on tarkoitus hyväksyä kaupunkiympäristölautakunnassa alkuvuonna 2022, minkä jälkeen se hyväksytään vielä kaupunginhallituksessa. Yli 15 km/pysäköinninvalvoja ja valvottavaa tulee lisää Luonnoksessa kannetaan huolta valvonnasta: ”Pysäköinnin tarkastajaresursseja tulee olla riittävästi, jotta valvonta on hyvällä tasolla ja näkyvää.” Helsingin pysäköinninvalvonnassa on 78 tarkastajan virkaa. Valvottavana heillä on 4 500 katua ja noin 1 500 katukilometriä, joten suhdeluvuksi tulee yli 15 km/virka. Pysäköinnintarkastajat kirjoittavat vuosittain 160 000 pysäköintivirhemaksua ja dokumentoituja valvontatapahtumia on miljoona. Dokumentoitujen valvontatapahtumien kuten rekisterinumeron perusteella tehtyjä tarkistuksia mm. pysäköintimaksun/-luvan voimassaolosta lisäksi valvontaa tehdään silmämääräisesti. Pysäköinninvalvontaa tehdään kaikkina päivinä, useassa vuorossa. Arjen muutokset vaikuttavat myös pysäköinnin valvontaan. Ihmisten elämä on muuttunut kohti 24/7-yhteiskuntaa. Helsinki on kaupunkina hyvin erilainen esimerkiksi sunnuntaisin kuin 5–10 vuotta sitten. ”Aiemmin riitti selvästi pienempi määrä pysäköinnintarkastajia esimerkiksi viikonloppuisin, koska palvelut olivat kiinni ja liikenne vähäistä.” luonnosdokumentissa todetaan. Valvonnan tarve vain kasvaa, sillä asukas- ja yrityspysäköintitunnus on laajentunut uusille alueille. Luonnos tuo esiin, että tunnusten valvonta on työläämpää ja vie enemmän aikaa kuin liikennemerkkien mukaisen toiminnan valvonta. ”Valvottava alue on laajentunut merkittävästi uusien isojen asuinalueiden rakentumisen myötä ja tämä jatkuu myös tulevaisuudessa, muun muassa Jätkäsaari, Kalasatama, Herttoniemenranta, Kuninkaantammi, Kruunuvuorenranta, Hernesaari.” Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Helsingin Pysäköintipolitiikka 2022 / Luonnos 10.9.2021 a:3:{i:0;s:6:"102082";i:1;s:6:"100584";i:2;s:6:"100783";} Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku