3.8.2018 Liikenne Vältä näitä lentoyhtiöitä – 120:llä turvallisuuspuutteita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan komissio päivitti listan niistä lentoyhtiöistä, jotka eivät täytä kaikkia kansainvälisiä turvallisuusmääräyksiä. Euroopan komissio päivitti niin sanotun lentoliikenteen mustan listan niistä lentoyhtiöistä, jotka eivät täytä kaikkia kansainvälisiä turvallisuusmääräyksiä. Nämä yhtiöt on joko asetettu kokonaan toimintakieltoon EU:ssa tai niiden lentotoimintaa rajoitetaan EU:n ilmatilassa. Listalla on nyt 120 lentoyhtiötä. Vuosien saatossa kieltolistaa on päivitetty kaikkiaan 30 kertaa. Nykyisin päivitystahdiksi on päätetty kaksi kertaa vuodessa, talvella ja kesällä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Indonesiassa merkittäviä parannuksia Uusin päivitys toi odotetusti myös muutoksia. Niistä merkittävin on se, että Indonesian lentoyhtiöt poistettiin lentokieltolistalta, sillä maassa on tehty merkittäviä parannuksia lentoturvallisuuteen. Vuonna 2007 kaikki indonesialaiset lentoyhtiöt asetettiin kieltolistalle turvallisuuspuutteiden vuoksi ja viime vuosina vain muutama yhtiö on vapautettu kieltolistalta. Edellisessä päivityksessä mustalla listalla oli kaikkiaan 55 indonesialaista lentoyhtiötä. Vain seitsemän oli saanut luvan lentää EU:n alueella. Vuonna 2015 Indonesiassa vihdoin herättiin siihen, että maan kehno lentoturvallisuus alkoi haitata jo turismiakin. Maan lentoturvallisuusviranomainen määräsi, että lentoyhtiöiden turvallisuustasot julkistetaan ja päivitetään kolmen kuukauden välein. Tarkoituksena on motivoida yhtiöitä asettamaan turvallisuus ykkösasiaksi, koska matkustajat tulevat tietämään yhtiöiden turvallisuustason. Myös lentokenttien infrastruktuuria ja turvatarkastuksia lähdettiin kohentamaan. Brittiläisen Flight International-lehden turvallisuuskatsauksen mukaan maan hallitus panosti vuonna 2016 peräti miljardi dollaria kuljetusten turvallisuuden kohentamiseen. Lukuisista saarista koostuvassa Indonesiassa toimiva ja turvallinen lentoliikenne on elinehto. Lista parantaa turvallisuutta EU:n lentokieltolista on tehokas kannuste parantaa lentoturvallisuutta. Indonesian lentoyhtiöiden poistaminen mustalta listalta vuonna 2018 on todella merkittävä edistysaskel. EU:n liikenneasioista vastaava komissaari Violeta Bulc taustoittaa: – Tavoitteemme on paras mahdollinen lentoturvallisuus Euroopan taivaalla. EU:n lentokieltolista on yksi tehokkaimmista keinoista saavuttaa tämä tavoite. Uusin päivitys osoittaa, että lentoyhtiöt voidaan poistaa kieltolistalta nopeasti kun yhtiöt kiinnittävät enemmän huomiota lentoturvallisuuteen. Komissaari Violeta Bulc jatkaa: – Olen erityisen iloinen siitä, että voimme poistaa kaikki indonesialaiset lentoyhtiöt kieltolistalta, koska Indonesiassa on tehty viime vuosina lujasti töitä lentoturvallisuuden hyväksi ja tulokset näkyvät. Se on samalla kannustava esimerkki vielä kieltolistalla olevalle 15 maalle ja osoittaa tehokkaan yhteistyön merkityksen. EU:n komissio ja Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA (European Aviation Safety Agency) ovat valmiita avustamaan lentoturvallisuuden kohentamisessa. Lisäksi Euroopan lennonvarmistuksen käytössä on nyt entistä tehokkaampi varoitusjärjestelmä, mikä estää kieltolistalla olevan turvattoman lentokoneen lennon Euroopan ilmatilaan. EU:n kieltolista käsittää kaksi erillistä listaa Musta lista käsittää käytännössä kaksi erillistä kieltolistaa: Täydellinen lentokielto (Annex A) ja toimintarajoituksia (Annex B). Ensimmäinen luettelo sisältää ne kaikki lentoyhtiöt, jotka on kielletty lentämään EU:n jäsenmaiden ilmatilassa. Toinen listaus sisältää ne lentoyhtiöt, joilla on toimintarajoituksia EU:n alueella. Nämä yhtiöt saavat lentää vain tietyillä konetyypeillä. Listat julkaistaan EU:n virallisilla verkkosivuilla. Täydellinen lentokielto EU:n alueella on tällä hetkellä kaikkiaan 120 lentoyhtiöllä. Näistä 114 yhtiön lentokielto Euroopassa perustuu pääosin siihen, että kyseisten maiden ilmailuviranomaisten turvallisuusselvityksissä on puutteita. Näiden 13 maan kaikki lentoyhtiöt ovat kieltolistalla: Afganistan, Djibouti, Eritrea, Kirgisia, Kongon demokraattinen tasavalta, Kongon tasavalta, Liberia, Libya, Nepal, Päiväntasaajan Guinea, São Tomé ja Principe, Sierra Leone ja Sudan. Edellisten lisäksi kieltolistalla ovat seuraavan kahden maan useimmat lentoyhtiöt, paitsi tässä mainitut yhtiöt: Angola: kaikki yhtiöt, paitsi TAAG Angola Airlines, jolla on toimintarajoituksia. Gabon: kaikki yhtiöt, paitsi Afrijet ja Nouvelle Air Affaires SN2AG, joilla on toimintarajoituksia. Lisäksi kieltolistalla on kuusi yhtiötä havaittujen yhtiökohtaisten turvallisuuspuutteiden vuoksi: Avior Airlines (Venezuela), Blue Wings Airlines (Surinam), Iran Aseman Airlines (Iran), Iragi Airways (Irak), Med-View Airline (Nigeria) ja Air Zimbabwe (Zimbabwe). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiellon sijaan rajoituksia Yhtiöt, joilla on toimintarajoituksia lentämiseen voivat lentää EU:n ilmatilassa rajoitetusti vain tietyillä lentokonetyypeillä. Afrijet (Gabon), Nouvelle Air Affaires SN2AG (Gabon), Air Koryo (Pohjois-Korea), Air Service Comores (Komorit), Iran Air (Iran), TAAG Angola Airlines (Angola). Euroopan komission tekemä kieltolista perustuu EU:n lentoturvallisuuskomitean ASC:n kokouksen päätöksiin.Komitea koostuu lentoturvallisuuden asiantuntijoista kaikista EU:n jäsenvaltioista ja niitä tukee Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA. Arvioinnit perustuvat kansainvälisiin turvallisuusstandardeihin ja kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n asettamiin standardeihin. Kieltolistat löytyvät täältä: https://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban_fi https://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-4131_en.htm https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/air-safety-list_en.pdf Lue myös: Finnair jälleen yksi turvallisimmista lentoyhtiöistä – kattava tutkimus paljastaa lentoyhtiöiden erot Finnair kärkijoukossa saksalaisessa turvallisuusvertailussa Jadec-turvallisuusvertailu paljastaa nyt myös huonoimmat lentoyhtiöt Mikä matkustajalentokone on turvallinen? Näin lennät turvallisesti – 14 vinkkiä turvalliseen lentomatkustamiseen Lentoturvallisuuden synkkä alkuvuosi – kolme pahaa lentoturmaa Teksti: Timo Turkula Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku