14.4.2019 Liikenne Väylä kilpailutti maanteiden hoitourakoita 231 miljooonalla – katso päivittyvätkö laatuvaatimukset kotiseudullasi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väylä kilpailutti maanteiden hoitourakat kokonaan uudella urakkamallilla. – Alueurakoiden kilpailutus onnistui hyvin. Muutos vanhaan malliin on merkittävä ja odotamme mielenkiinnolla uusien urakoiden alkamista, toteaa Väylän tieliikennejohtaja Pekka Rajala. Suomessa on yhteensä 79 maanteiden hoitourakkaa. Nyt niistä kilpailutettiin 17 kappaletta, eli reilu viidesosa. Esimerkiksi talvihoidon uudet laatuvaatimukset tulevat kokonaisuudessaan voimaan uusissa urakoissa, mutta muitakin muutoksia on luvassa. Kilpailutetut urakat olivat Espoo, Vantaa, Kouvola, Raisio, Salo, Pori, Kankaanpää, Seinäjoki, Kokkola, Iisalmi, Joensuu, Kitee, Mikkeli, Äänekoski, Kuhmo, Kuusamo ja Ivalo. Kilpailutettujen urakoiden yhteisarvo oli 231 miljoonaa euroa eli hieman edellisvuosia suurempi. Viime vuosina maanteiden hoidon hintataso on hieman noussut. Maanteiden hoitourakoiden kesto on viisi vuotta ja urakoissa on hoidettavaa tiestöä keskimäärin hieman alle 1 000 kilometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kattava lista tehtäviä Hoitourakoiden keskeisiä tehtäviä ovat talvikunnossapito, sorateiden hoito, viher- ja puhtaanapitotyöt, kuivatuksen varmistaminen sekä pienet ja äkilliset päällysteiden paikkaukset. Tehtäviin kuuluu myös varusteiden ja laitteiden kuten liikennemerkkien kunnossapito sekä osallistuminen tilaajalle kuuluvien viranomaistehtävien hoitoon. Hoitotöiden valvonnasta vastaavat ELY-keskukset. Tavoitehinta perusteena Uusi maanteiden hoitourakkamalli perustuu tavoitehintaan. Malli on aiempaa läpinäkyvämpi ja yhteistyöhakuisempi. Myös riskienjakoa on parannettu koko urakointiketjussa. Urakkamalliin liitettiin nyt lupauspohjaisia elementtejä sekä urakoitsijoiden työnjohdon tentit ja testit. Uusi urakkamalli on pitkällisen kehitystyön tulos. Väylä on yhteistyökumppaniensa kanssa kehittänyt uutta hoitourakoiden mallia vuodesta 2012 lähtien. – Olemme saaneet tämän tyyppisestä urakkamallista hyviä kokemuksia usean vuoden ajalta niin sanotuissa hoidonjohtourakoissa, kertoo teiden kunnossapidon asiantuntija Otto Kärki Väylästä. Parannuksia talvihoitoon Viime vuonna Väylä uudisti talvihoidon laatuvaatimukset ja nosti samalla talvihoidon tasoa yli 10 000 tiekilometrillä. Korotukset koskivat pääasiassa vilkasliikenteisiä teitä. Muun muassa raskas liikenne hyötyy muutoksesta suuresti. Uudistetut talvihoidon laatuvaatimukset tulevat Väylän uusissa urakoissa nyt kokonaisuudessaan voimaan. Uusissa urakoissa Väylä lupaa parannuksia talvihoitoon myös alemmalle tieverkolle. Käytännössä tämä tarkoittaa nopeampaa toimintaa aurauksessa ja liukkaudentorjunnassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Urakoitsija vaihtuu Urakoitsija vaihtuu yhdeksässä urakassa. Destia voitti kymmenen urakkaa, YIT Suomi kuusi urakkaa ja Savon kuljetus yhden. Kaikki kilpailutetut urakat olivat aiemmin Destian tai YIT:n urakoita. Lähde: Väylä Kuvitus: Moottorin arkisto Maanteiden hoidon markkinaosuudet Maanteiden hoitourakoitsijoina toimii Suomessa viisi pääurakoitsijaa. Urakoitsijakohtaiset markkinaosuudet ovat 1.10.2019 seuraavat (suluissa edellisen vuoden osuudet): 1. Destia Oy 54,1 % (54,3 %) 2. YIT Suomi Oy 34,4 % (36,6 %) 3. NCC Suomi Oy 6,6 % (6,5 %) 4. Savon Kuljetus Oy 4,2 % (2,9 %) 5. Tapio Pahkakangas Oy 0,7 % (0,7 %) Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?