4.6.2020 Liikenne Vinkit lastenistuimen ostajalle: Älä osta sokkona, anna lapsen koeistua Vain oikein kiinnitetty turvalaite suojaa lasta suunnitellusti. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väärin valittu lastenistuin ei suojaa lasta parhaalla mahdollisella tavalla, se voi olla hankala käyttää tai lapsi ei yksinkertaisesti viihdy istuimessaan ja automatkoista tulee rasittavia kaikille. Muutamalla vinkillä pulmat voi välttää. Lastenistuimen ostajan kannattaa perehtyä vaihtoehtoihin, sovittaa istuinta omaan autoon ja antaa istuimen varsinaisen käyttäjän eli lapsen kokeilla istuinta ennen ostopäätöstä. Kaikki lastenistuimet eivät sovi yhtä hyvin erimallisiin autoihin, ja lisäksi sekä vanhempien että lasten mieltymykset voivat olla hyvinkin erilaisia. Sokkona istuinta ei pitäisi ostaa. Parasta olisi mennä omalla autolla lapsen kanssa istuinkauppaan kokeilemaan sopivinta istuinta. Kun lapsen pää ulottuu istuimen selkänojan yli, on viimeistään aika siirtyä seuraavan koon turvalaitteeseen. Kiinnitä huomiota ainakin näihin kuuteen asiaan: Lastenistuin pitää saada asennettua mahdollisimman tiukasti ja vakaasti kiinni autoon. Erityisesti vanhemmissa autoissa saattaa turvavyön lukon lukkovarsi olla liian pitkä ja heiluva, jolloin lastenistuinta ei pysty kiinnittämään tarpeeksi tiukasti autoon. Jotta lastenistuin pysyisi mahdollisimman hyvin paikoillaan, pitää varmistaa, että vyöt kulkevat mahdollisimman suorassa linjassa ja ettei vyössä ole laskoksia missään kohdassa. Varsinkin turvakaukaloa ostettaessa on tarkastettava, että auton turvavyö on riittävän pitkä kaukalon kiinnittämistä varten. Jos auton turvavyö on liian lyhyt, pitää kenties valita sellainen turvakaukalo, johon voi hankkia erillisen telakan. Selkänojallisissa turvavyöistuimissa esiintyy toisinaan sellaista vikaa, ettei turvavyö kelaudu automaattisesti takaisin sen jälkeen, kun lapsi on nojautunut eteenpäin. Jos näin käy, pitäisi kokeilla sellaista turvavyöistuinta, jossa ylävyön reititys sopii paremmin yhteen auton turvavyön kulkusuunnan ja mitoituksen kanssa. Lastenistuimia, joilla on automallikohtainen tyyppihyväksyntä, ei voi asentaa kaikkiin autoihin. Esimerkki tällaisista istuimista ovat kaikki tukijalan kanssa asennettava istuimet, joille istuimien valmistajat ovat laatineet tyyppihyväksyntäluettelot, joista voi tarkastaa, saako kyseisen istuimen asentaa omaan autoon. Kahdesta osasta koostuvat lastenistuimet (turvakaukalo + Isofix-telakka) ovat melko helppoja asentaa autoon, koska ne ovat keveitä ja pieniä kooltaan, mutta useita istuimia ei pysty kääntämään sivusuunnassa, jotta pienikokoisen lapsen laittaminen istuimeen sekä valjaiden kiinnittäminen olisi helpompaa. Oma auto ja käyttötarpeet osoittavat sen, onko yhdestä osasta koostuva sivusuunnassa kääntyvä istuin vai kahdesta osasta koostuva istuin soveltuvampi ratkaisu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytä istuinta oikein! Istuimen oikea käyttö on syytä opetella heti istuimen ostamisen jälkeen. Sekä lastenistuimen että auton käyttöohjeita tulee noudattaa. On erittäin tärkeää, että istuin on asennettu oikein, muuten istuin ei suojaa lasta parhaalla mahdollisella tavalla onnettomuustilanteessa. Törmäystestissä väärin asennettu turvakaukalo. Lantio- ja olkavyö ovat vaihtaneet paikkaa. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää siihen, että istuimen valjaat on kiristetty tarpeeksi tiukalle. Lapsen päällä oleva takki pitää joko riisua pois tai siirtää syrjään lantiovyön kohdalta, jotta vyö olisi mahdollisimman lähellä lapsen kehoa. Tämän lisäksi pitää vöiden ja selkänojan säätöjä muuttaa sitä mukaa, kun lapsi kasvaa. Istuinta ei missään nimessä tulisi vaihtaa suurempaan istuimeen liian varhain. Laatueroa on paljon Lastenistuimissa on paljon myös sellaisia eroja, joita ei paljaalla silmällä näe. Näitä eroja on selvitetty jo 17 vuoden ajan Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamissa turvaistuintesteissä. Testeissä selvitetään istuinten kolariturvallisuutta, käyttömukavuutta, istuinmukavuutta ja kemikaalikuormitusta. Vuosien varrella lastenistuinten turvallisuus on kehittynyt huimasti, ja samalla myös testiä on kehitetty. Testeissä jo tyydyttävän arvosanan saaneet istuimet ovat monilta osin selvästi lakisääteisiä vaatimuksia turvallisempia ja istuinten kehittelyssä on otettu huomioon kuluttajansuojatestien esittämät vaatimukset. Kaikille istuimille tehdään myös sivutörmäystesti, mikä ei ole lakisääteisesti kaikille pakollinen. Autoliiton jäsenet pääsevät tutustumaan kaikkiin testituloksiin osoitteessa www.autoliitto.fi. Uusimman turvaistuintestin tulosten yhteenveto on kaikkien luettavissa Autoliiton sivuilta. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: ADAC Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?