Vielä pykälää pidempi reitti kulkee Qatarin Dohan ja Uuden-Seelannin Aucklandin välillä. Qatar Airwaysin operoimalle lennolle kertyy mittaa 14 529 kilometriä.
Tällä hetkellä maaiilman pisin reitti lienee Singapore – Newark, se lennetään Airbus A350-900 Ultra Long Range -koneella. Reitti avattiin 11.10.2018.
Uudet konetyypit mahdollistamassa
Lentokoneiden kehitystyö vaikuttaa lentoreitteihin: aiempaa vähemmän polttoainetta kuluttavat konetyypit mahdollistavat entistä pidemmät suorat lennot, ja ovat siten paitsi taloudellisia myös vähäpäästöisiä.
Esimerkiksi Quantasin ennätysreitillään käyttämä Boeing 787-9 Dreamliner on paljon taloudellisempi kuin aiemman sukupolven pitkien lentojen malli, Boeing 747.
Mitä vähemmän polttoainetta kone kuluttaa lentokilometriä kohden, sitä pidempään se voi lentää ilman välilaskuja, Finavia muistuttaa.
Finnairin käyttämän Airbus A350:n kaltaiset kaksimoottoriset konetyypit valtaavatkin alaa nelimoottorisilta koneilta.
Uuden sukupolven koneet on valmistettu kevyistä materiaaleista ja niiden moottorit ovat entistä tehokkaampia ja luotettavampia. Tekniset ratkaisut alentavat osaltaan polttoaineen kulutusta, ja mahdollistavat siten pidemmät lentoajat.
Hitaampaa lentoa luvassa
Ympäristösyistä osa lennoista lennetään nykyisin hitaammin kuin 1970-luvulla. Ennen öljykriisiä koneilla lennettiin pitkälti maksiminopeudella, mutta nykyisin polttoaineen taloudellisempi käyttö on normi, joka ohjannut lentoyhtiötä alentamaan matkanopeuksia jonkin verran.
Toisaalta aiempaa pidemmät suorat lennot tarkoittavat, että matkakohteeseen pääsee viime vuosikymmeniä nopeammin, vaikka matkanopeus olisikin hitaampi. Samalla matkustamisen ympäristörasitus matkustajaa kohden alenee.
Vaikka lentoajat samoilla reiteillä voivat olla nimellisesti hieman hitaampia, juuri pitkät suorat lennot lyhentävät matka-aikoja välilaskullisiin lentoihin verrattuna merkittävästi ja ovat pääosin myös matkustajaa kohtaa taloudellisempia.
Hieman hitaammin lennetyt etapit eivät siis käytännössä tarkoita matkustamisen hidastumista.
Lähteet: Finavia, Finnair, Norwegian, Telegraph, Helsingin Sanomat Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen