12.3.2023 Matkailu Museo dell’Automobile di Torino: oodi autolle Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Torinon automuseo on lajissaan ehkä maailman hienoin, koska siellä rakastetaan autoja yli brändi-, maa- ja kulttuurirajojen. Torinon automuseo on poikkeuksellisen hieno useammastakin syystä. Ensinnäkin se esittelee varsin kattavasti koko autoilun historian. Painopiste on tietenkin italialaisissa merkeissä, mutta arvostusta saavat kaikki hienot, erikoiset sekä historiallisesti merkittävät autot. Toisekseen kokoelma on varsin kattava. Näytillä on yhteensä noin 200 autoa; ja edustettuna on peräti noin 80 brändiä. Kolmas hyvä syy on se, että autoille on tilaa. Neliöitä niille on jaettu armollisesti kolmessa kerroksessa yhteensä lähes 20 000. Eikä esillä on pelkästään peltiä, lukuisissa mininäyttelyissä kerrotaan myös autojen suunnittelusta ja valmistuksesta sekä niiden muutoksesta vuosien varrella. Myös turvallisuuden kehittyminen käy selväksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kasvua kaikki tyyni Torinon museo kierretään pitkälti kronologisessa järjestyksessä. Autojen kehityskaaren nopeus käy nopeasti ilmi. Kolmipyöristä siirrytään nopeasti yksinkertaisiin motorisoituihin kärryihin. Varsin pian auton syntymän jälkeen järjestettiin myös jo ensimmäiset kilvanajot. Vuonna 1907 ajettiin jo kilpaa noin 15 000 kilometriä Pekingistä Pariisiin. Autojen koko kasvoi myös nopeasti. Tämä konkretisoitui autoilun ensimmäisten vuosikymmenien aikana. Ensimmäisinä vuosikymmeninä autoilu oli myös luksusta. 1920-luvulle tultaessa nähtiin jo erittäin isoja ja ylellisiä autoja, kuten majesteettinen Isotta Fraschini 8A. Ja jo reilusti ennen sitä myös Rolls-Royce oli valmistanut isoja ja ylellisiä kulkupelejä. Herroilla oli isot kengät, jotka vaativat tilaa. Toista maailmansotaa edeltävistä autoista on esillä mm. herraskainen Mercedes-Benz 540K sekä teknisesti edistyksellinen Citroën Traction Avant. Niiden molempien muotokieli oli ottanut selvän harppauksen auton alkuajoista. Kaikkien autojen edessä on lyhyt infotaulu sekä QR-koodi, jonka avulla saa nopeasti lisätietoa. Cultura dell’auto Autoilun kulttuureja on monenlaisia, mutta Italiassa jos missä auto on vankkumaton osa koko saapasmaan kulttuuria. Tämä näkyy tietysti ennen kaikkea Torinossa, ja luonnollisesti myös sen automuseossa. Fiat Multipla ja skootterit ovat yhtälailla italialaisia ikoneita siinä missä kaikki Ferraritkin. Näytillä on myös harvinaisuuksia, kuten Fiatin turbiiniauto Turbina vuodelta 1954. Fiatin mukaan kaasuturbini tuotti 300 hevosvoimaa kierrosluvulla 22 000. Huippunopeudeksi Turbinalle ilmoitettiin 250 km/h. Siivekkään ja virtaviivaisen menopelin ilmoitettu ilmanvastuskerroin oli myös erittäin alhainen 0,14. Siinä tosin taitaa olla sitä tunnettua italialaista lisää. Ja vanhin esillä oleva ”auto” ei muuten ole 1800-luvulta vaan keksitty jo vuonna 1487. Kyseessä on Leonardo da Vincin suunnittelema ja omin voimin liikkuva puinen kärry. Museossa esillä oleva laite ei ole tietenkään alkuperäinen vaan replika. Esillä on myös yksi auto, jota ei saa kuvata lainkaan. Kyseessä on Italian autokeisarille eli Fiat-konsernin johtajalle Giovanni Agnellille valmistettu Ferrari 365 P Berlinetta Speciale – yksöiskappale luonnollisesti. Aihealueittain Museo on kerännyt myös kuvaavasti nippuun saman aikakauden autoja, joista näkyy koko autoilun kehitys. Amerikanraudat olivat 1950-luvulla isoja, kun Euroopassa köröteltiin menemään vielä pääasiassa pikkuautoilla. Eikä itäautojakaan ole unohdettu. Saman sodanjälkeisen aikakauden menopeleistä on esillä venäläinen GAZ-M20 eli Popeda. Itäautoista myös Trabant on luonnollisesti edustettuna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rakkaus välittyy Yksi Torinon automuseon hienous on myös se, että autojen lisäksi esillä on myös pienoimalleja, julisteita, keulamerkkejä, pyöriä, vanteita… kaikkea mahdollista autoihin sekä autokulttuuriin liittyvää. Myös populaarikulttuuri ja kuuluisien elokuvien autot ovat esillä. Ja onpa esillä myös autoista tehtyjä huonekaluja. Meidän ehdoton suosikkimme on Fiatista tehty keittiö! Myös ekoilu on nostettu ilmiönä esiin. Esillä on niin taloudellisia konsepteja kuin myös pisaralla pisimmälle -kisan menopelejä. Tekniikka näkyviin Myös autojen tekniikka on esillä isosti. Näytillä on niin moottoreita kuin myös muutakin tekniikkaa. Etenkin moottoriteknologian kehitys käy hyvin ilmi. Myös eri aikakausien automainoksia pääsee ihastelemaan istumalla hetkeksi alas ja vetämällä oman henkilökohtaisen näyttönsä oman päänsä ympärille. Vauhdin hurmaa Autourheilulla on ollut aina iso osa autoilussa – ja etenkin Italiassa. Esillä on kirjavasti eri aikakausien kilpa-autoja. Eikä museossa palvota siis todellakaan pelkästään italialaisia mestareita ja heidän autojaan. Myös rakkaille kilpakumppaneille jaetaan kunniaa. Ja totta kai F1-autot ovat edustettuna erityisen hyvin, onhan kysessä moottoriurheilun kuninkuusluokka – jossa italialaiset ovat vielä menestyneet hyvin. Esillä on myös Ferrari, jolla Michael Schumacher otti viimeisen voittonsa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rakkaudesta ralliin Museon alakerrassa on vielä vaihtuva näyttely, jossa on juuri nyt näytillä aina 2. toukokuuta asti ralliautoilun historiaa. Se lämmittää härmäläistä sydäntä, koska totta kai esillä on myös suomalaisten autoja. Italiassa aina niin rakastettu Markku Alén on luonnollisesti hyvin edustettuna. Mutta myös Juha Kankkusen autoja on esillä useampi kappale – vähemmän yllättäen juurikin Lancioita. Torinon museon käytävillä kuluu helposti useampi tunti, ja jos autot todella kiinnostavat ja kaikkiin esillä oleviin autoihin haluaa tutustua kunnolla, silloin edes koko päivä ei tahdo riittää. Museon kotisivut: www.museoauto.com Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?