Alfa Romeo 156 -tyyppiviat

Alfa Romeo 156:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Konepelti voi avautua vauhdissa, mikäli auto huonosti hoidettu ja konepellin lukkomekanismi ja varmistushaka jätetty voitelematta, ADAC 2004. Käyttöohjeita ja asiakkaiden neuvontaa tarkennettu konepellin oikean huollon ja sulkemistavan varmistamiseksi, ADAC 2004.
  • Tulipalovaara 156 GTA ja 2.5 V6. Ohjaustehostimen putki voi vuotaa, mikä voi aiheuttaa tulipalon ja ohjaustehostuksen toiminnan lakkaamisen, VOSA 2004.
  • Jarruputki voi vuotaa, jarrutusteho heikkenee, VOSA 2004.
  • Etuakseliston vahvistuskiinnike voi irrota, mikä aiheuttaa meteliä ja pahimmassa tapauksessa voi vaikeuttaa auton ohjaamista, ADAC 2003

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Etuakselisto (2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000), Traficom.
  • Bensiinimoottorin pakokaasumittaus (2005, 2003), Traficom.
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2005), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2004, 2003), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2004, 2002, 2001), Traficom.
  • Käyttöjarru (2002, 2000), Traficom.
  • Alustan kotelot ja pohjalevy (2001, 2000).
  • Runsaasti vikakohteita, joiden vuoksi hylätään katsastuksessa. Käytetyn ostajan oltava tarkkana, GTÜ.
  • Akselistot kuluvat nopeasti, runsaasti vikoja, GTÜ.
  • Kuluneet raidetangonpäät ja alapallonivelet, GTÜ.
  • Katkenneita jousia, GTÜ.
  • Runsaasti valovikoja, muun muassa valonheittimen säädöt pielessä, GTÜ.
  • Vuotavat, vialliset tai huonosti kiinnitetyt pakoputkistot vanhemmissa malleissa, GTÜ.
  • Moottorin ja vaihteiston öljyvuodot, GTÜ.
  • Sähkölaitteiden liitoksissa kontaktivikoja, GTÜ.
  • Moottorinohjauksessa vikoja, GTÜ.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei mukana tiepalveluraportissa.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Ilmamassamittarin vikoja (diesel), ADAC.
  • Moottorivaurioita (bensiini), ADAC.
  • Kytkinvikoja, ADAC.
  • Sähkölaitevikoja ADAC.
  • Rispautunut ja vaurioitunut jakopään hammashihna on aiheuttanut moottorivaurioita bensiinimoottoreissa, AB.
  • Turboahtimen vikoja dieseleissä, AB.
  • Sähkölaitevikoja, AB.
  • Kytkimen käyttöjärjestelmän sylinteri vuotaa, AB.
  • Muutamia vaihteistovaurioita, AB.
  • Korin ruostevaurioita, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.