Alfa Romeo 159 -tyyppiviat

Alfa Romeo 159:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • 3,2V6 Qtronic -automaatti: Jarrutehostimen heikko teho vuoristoajossa yli 1 000 metrin korkeudessa, ADAC 2009.
  • Q4-nelivetomallin vaihteiston öljyvuoto täyttöreiän kannen luota, ADAC 2008.
  • Jarrutustehon heikkeneminen, jarrunestevuoto letkujen puutteellisen vulkanoinnin vuoksi, ADAC 2007.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei Traficomin tilastossa (2012, 2009).
  • Ei selkeitä vikakohteita (2010).
  • Käyttöjarru (2008), Traficom.
  • Etuakselisto (2008, 2007, 2006), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2008, 2007, 2006), Traficom.
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2007, 2006), Traficom.
  • Katkenneita jousia, Saksa.
  • Jarrujen teho heikko, Saksa.
  • Jarrut kuluvat nopeasti jumittavien jarrusatuloiden vuoksi, Saksa.
  • Raidetangonpäät ja pallonivelet kuluvat nopeasti leveiden renkaiden ja urheilullisen ajotavan vuoksi, Saksa.
  • Jousituksen poikittaiset tukivarret kuluneet, Saksa.
  • Ajovalojen korkeudensäätölaite reistailee, Saksa.
  • Runsaasti valovikoja, muun muassa valonheittimen säädöt pielessä, Saksa.
  • Sähkölaitteissa vikoja, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei mukana tiepalveluraportissa.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Ohjausvaihteen vikoja vuosimallissa 2006, AB.
  • Hiukkassuodattimen vikoja dieseleissä, AB
  • Vesivuotoja ovitiivisteissä, AB.
  • Kori kolisee ja sisustuksen verhoukset nitisevät ja natisevat, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.