Audi A4 -tyyppiviat

Audi A4:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Audi A4 allroad

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Turvatyynyn kaasugeneraattorin vaihto, 69CJ
    Tietyn valmistusajanjakson 3-puolaisella ohjauspyörällä varustetuissa Audi-malleissa A4, Audi Cabriolet, A6, A8 ja TT kuljettajan turvatyynyn toiminnassa voi ilmetä vanhenemisesta johtuva häiriö. Tällaisissa tapauksissa turvatyynyn suojavaikutus voi olla heikentynyt. Sen seurauksena loukkaantumisriski saattaa olla normaalia suurempi mahdollisessa kolaritilanteessa. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa vaihdetaan kuljettajan turvatyyny-yksikön kaasugeneraattori.
    aloituspäivä 27.7.2021, Traficom.
  • Turvatyynyn kaasugeneraattorin uusinta, 69BT
    Tietyn valmistusajanjakson Audeissa, joiden varusteena on TAKATAn kuljettajan turvatyyny ja NADIn kaasugeneraattori, kuljettajan turvatyynyn toiminnassa saattaa ilmetä vanhenemisesta johtuvia häiriöitä. Tällaisissa tapauksissa turvatyynyn suojavaikutus voi olla heikentynyt. Sen seurauksena loukkaantumisriski saattaa olla normaalia suurempi mahdollisessa kolaritilanteessa. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa kuljettajan turvatyyny-yksikkö täytyy tarkastaa ja kaasugeneraattori tarvittaessa vaihtaa.
    aloituspäivä 22.7.2021, Traficom.
  • Taka-akselin poikittaistukivarren ruuviliitos 42L1
    Tuotannossa on asennettu materiaalin laadun osalta puutteellisia muttereita oikean ja vasemman poikittaistukivarren ruuviliitokseen monitukivarsitaka-akselin alapuolelle. Poikittaistukivarren mutterit vaihdetaan taka-akselin alapuolella oikealla ja vasemmalla, aloituspäivä 25.6.2021, Traficom.
  • Vetokoukun tarkastus 66M7
    Audi-malleihin on saatettu asentaa käännettävä vetokoukku, jonka kääntömoduulin lukitusmekanismissa voi ilmetä vika ja vetkoukun kuulaosan lukitus voi olla puutteellinen. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa tarkastetaan vetokoukun kääntömoduuli ja tarvittaessa vaihdetaan, aloituspäivä 7.6.2021, Traficom.
  • Hihnakäynnistyslaturi 27H8
    Hihnakäynnistyslaturiin voi päästä kosteutta. Epäsuotuisissa olosuhteissa seurauksena voi olla kemiallisia reaktioita ja niistä aiheutunut osan paikallinen ylikuumeneminen. Myöskään auton syttymistä tuleen ei voida sulkea pois. Näin voi käydä myös pitkään seisoneessa autossa. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen käynnistyslaturi on vaihdettava, aloituspäivä 8.11.2020, Traficom.
  • Istuinrunko 72L4
    Istuinrungon ruuviliitos istuinkiskoon voi olla viallinen kuljettajan ja/tai etumatkustajan puolella. Istuin voi heilua ajon aikana, ja onnettomuustilanteessa ei voida taata, että ruuviliitos pysyy turvallisena. Siksi ruuviliitos on tarkastettava ja tarvittaessa istuinrunko tulee vaihtaa. aloituspäivä 26.10.2020, Traficom.
  • NADI-etuturvatyyny kuljettajan puolella 69AE
    Audi -alihankkija Takata on ilmoittanut, että marraskuun 1997 ja joulukuun 1999 välisenä aikana valmistetut kuljettajan turvatyynyn kaasugeneraattorit, joita kutsutaan ponneaineensa takia NADI-generaattoreiksi (non-azide driver inflator), on mahdollisesti valmistettu väärin. Sen jälkeen tutkimukset ovat osoittaneet, että onnettomuuden sattuessa Audiin asennetun NADI-turvatyynyn antama suoja saattaa joissakin tapauksissa olla tavallista heikompi. Uusi turvatyynykomponentti on tekeillä, ja tarkoituksena on päästä kunnostamaan kampanjan piiriin kuuluvia autoja vuoden 2021 toisella neljänneksellä.
    aloituspäivä 20.7.2020, Traficom.
  • Hihnakäynnistyslaturi 27H2
    Hihnakäynnistyslaturiin voi päästä kosteutta. Epäsuotuisissa olosuhteissa seurauksena voi olla kemiallisia reaktioita ja niistä aiheutunut osan paikallinen ylikuumeneminen. Myöskään auton syttymistä tuleen ei voida sulkea pois. Näin voi käydä myös pitkään seisoneessa autossa. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen käynnistyslaturi on vaihdettava, aloituspäivä 17.6.2020 Traficom.
  • Audi A4, A5, Iskunvaimentimen haarukka. Mahdollinen valuvirhe. Pyöräntuenta voi pettää ja pyörä osua lokasuojaan, mikä vaikuttaa auton hallittavuuteen. Iskunvaimentimen haarukat vaihdetaan. 17 autoa. Traficom 09.05.2019
  • Audi A4, A5, Q5. Ilmastointilaitteen lisälämmityselementti, Traficom 2/2018. Ilmastointilaitteen lisälämmityselementti voi olla vioittunut. Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien autojen lämmityselementti kuuluu uusia. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 6603. Kampanjan aloitus pvm: 19.02.18, Kampanjan valmistumispvm: 14.02.19.
  • A4, A5, A6 2.0 TFSI: Lisäjäähdytyspumpun vaihto. Traficom 6/2018. Tietyn valmistusajanjakson Audi-malleissa, joissa on 2,0 TFSI-moottori, lisäjäähdytyspumppu saattaa ylikuumentua ja hajota osan elektroniikkaan päässeen kosteuden takia. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen lisäjäähdytyspumppu vaihdetaan. Lisäksi kampanjan piiriin kuuluvien autojen moottorin ohjainlaite on päivitettävä. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 37. Kampanjan aloitus pvm: 11.06.18.
  • 2.0 TFSI: Vesipumppu voi ylikuumentua, oikosulun ja tulipalon vaara, ADAC 4/2018.
  • Kaiuttimien peitelevy, Traficom 03/2018. Tietyn valmistusajanjakson Audi A4/A5 -autoissa, joissa on Bang & Olufsenin äänentoistojärjestelmä, alumiinipeitelevy voi irrota etu- tai takaovien verhouksen kaiuttimien peitelevyistä. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa vaihdetaan kaikki neljä alumiinipeitelevyä. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 254. Kampanjan aloitus pvm:27.03.18
  • Auton ikkunalasin vaihto, Traficom 16.03.2018. Virheellisen liimaerän takia liimaus saattaa olla puutteellinen. Sen vuoksi ikkunalasi ei ehkä ole tiivis tai se voi irrota joistakin kohdista. Jos etumatkustajan turvatyyny laukeaa onnettomuudessa, sen suojausvaikutus voi olla toivottua heikompi. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen tuulilasi tai takalasi täytyy vaihtaa. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 6
  • 2.0 TFSI: Jäähdytysnesteen lisäpumppu voi jumittaa, ADAC 3/2017.
  • Turvatyynyjen ja turvavöiden esikiristimien sytytysjärjestelmässä voi olla vikaa, tarvittaessa vaihdetaan, KBA 2/2017.
  • Etuistuinten selkänojarunko: Selkänojan säätimen ja istuimen selkänojanpielen välinen hitsiliitos ei ole välttämättä riittävän luja. Tämä johtuu siitä, että laserhitsisaumassa on virhe. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan etuistuinten selkänojarunko. Vuosimalli 2017 (B9) Traficom 14.12.2016. Etuistuimen etäisyydensäätö, puutteellinen hitsiliitos. Voimakkaassa peräkolarissa tämä saattaa aiheuttaa tapaturmariskin. Tarkistustyö 0,5 h, vaihtotyö 3 h, ADAC helmikuu 2017.
  • Audi A3, Q3, TT, A4, A5, A6, Q5: Moottorin ohjainlaite. Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien, tyypin EA189 dieselmoottoreilla varustettujen autojen moottorin ohjainlaitteessa on ohjelmisto, jonka avulla voidaan tunnistaa testipenkkitilanne. 2,0-liraisella moottorilla varustettuihin autoihin riittää moottorin ohjainlaitteen päivitys. 1,6-litraisten moottorien kohdalla autoihin on moottorin ohjainlaitteen päivityksen lisäksi asennettava ilmanvirtausohjain ilmamassanmittarin ja ilmansuodattimen yläosan väliin. Asia koskee vain Audi-malleja, joissa on 4-sylinterinen dieselmoottori EA189 (tuotantoajankohta loppuvuoden 2007 jälkeen, mallivuosi 2008). Tyypin 189 moottoriperheeseen kuuluu dieselmoottoreita, joiden iskutilavuus on 1,6 tai 2,0 litraa. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 16205. Kampanjan aloituspvm: 04.05.2016 (Traficom 2016). Moottorin ohjauslaitteessa on manipulointiohjelma, joka tunnistaa testipenkkitilanteen. Ajossa päästöt ovat suuremmat kuin testipenkkitilanteessa mitatut. Koskee vuosimalleja 2008–2015. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) Saksa 2016.
  • A4, A5, A6 ja Q5: Moottorin ohjainlaitteen ohjelmisto. Kampanjan piiriin kuuluvissa autoissa moottorin ohjainlaitteen ohjelmisto päivitetään; päivityksen myötä lisäjäähdytysnestepumpun toiminta katkeaa mahdollisessa vikatapauksessa. Lisäksi lisäjäähdytysnestepumppu uusitaan, mikäli kyseinen häiriö on ilmennyt ko. autossa. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 1102. Kampanjan aloitus pvm: 27.03.17, Traficom 2017.
  • Polttoaineputket, tulipalovaara, KBA 2015.
  • Turvatyynyohjainlaitteen ohjelmisto, Traficom 2014.
  • Turvatyynyt edessä, voivat toimia viiveellä tai eivät lainkaan, ohjelmistopäivitys, ADAC 2014.
  • Jarrutehostimen alipaineputki: Jarrujen poljinvoima voi kasvaa jarrutehostimen kalvoon päässeen öljyhöyryn vuoksi. 3.0 TDI, ADAC, Traficom 2014.
  • Ahtojäähdytin, vuoto 3.0 TFSI, ADAC 2010.
  • Jäähdytysnestevuoto 2.0 TFSI, ADAC 2010.
  • 2.7 TDI/3.0 TDI: Vikamahdollisuus ruiskutuspumpussa, ADAC, Vosa 2005.
  • Polttoainepumppu, Traficom 2004.
  • Alatukivarsi, Traficom 2004.
  • Etuakseliston pallonivelet kuluvat ja voivat murtua, ADAC 2004.
  • Turvatyyny ei mahdollisesti laukea, Vosa 2002.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Jousitus ja iskunvaimennus (2017, 2016) Traficom
  • Ei erityisiä vikakohteita (2015, 2013, 2010,2009), Traficom.
  • Etuakselisto (2011, 2009, 2008, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2011, 2009, 2008, 2007. 2006, 2005), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2011,2008, 2006, 2004, 2002, 2001), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2009, 2007, 2003), Traficom
  • Käyttöjarru (2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000), Traficom.
  • Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2007), Traficom.
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2000), Traficom.
  • Öljyvuotoja TDI-moottoreissa, Saksa.
  • B9: Nuorimmassa ikäryhmässä monimutkaisen etuakseliston ongelmia, poikittaisten ylätukivarsien helat kuluneet, vanhempien ikäryhmien etujousituksessa ei ole ollut vastaavia ongelmia, Saksa
  • B9: Moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja, Saksa
  • B9: 2.0TDI ja 3.0 TDI: AdBlue –letkut saattavat vuotaa.
  • Jarruletkut saattavat olla hapertuneet vanhimmissa yksilöissä, Saksa.
  • Jarrulevyt kuluneet (suuri ajokilometrimäärä), GTÜ.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Uusin malli (B9: 2015 alkaen erittäin luotettava auto, ei erityisiä vikakohteita
  • Moottorinsuojus löystynyt tai irronnut (2008–2011).
  • Sytytyspuola rikki (2007–2011).
  • Polttonestepumppu rikki (2008–2011).
  • Moottorivaurioita (2007–2011).
  • Moottorinohjauksen sähköhäiriö bensiini ja diesel (2008–2010).
  • Pakoputkisto irronnut (2008–2010).
  • Dieselin hiukkassuodatin tukossa (2005–2010).
  • Dieselin ruiskutuspumppu rikki (2005–2009).
  • Turboahdin rikki (diesel 2007–2008).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätys/venttiili jumissa (2008 asti).
  • Öljypumppu rikki/öljynpaine liian alhainen, diesel (2008 asti).
  • Ruiskutussuutin rikki, diesel (2008 asti).
  • Käynnistysmoottori rikki (2007 asti).
  • Turboahtimen paineensäätöjärjestelmä rikki (2007–2008).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Autonkäyttäjät ovat raportoineet muutamia tapauksia 2.0 TFSI –moottorin suuresta öljynkulutuksesta.

B9 2015-

  • Ongelmia iPhone –kytkennässä.
  • Pitkä lista takaisinkutsuja, esimerkiksi:
    Iskunvaimentimien haarukka voi pettää, pyörä osuu lokasuojaan, mikä vaikeuttaa auton hallintaa
    Irrotettava vetokoukku voi mennä rikki
    Etuistuinten selkänojat voivat kaatua taakse peräkolarissa teräsosien hitsausvirheen vuoksi
    B&O-järjestelmän kaiuttimien peitelevyt voivat irrota
    Turvatyynyongelmia
  • 2.0 TFSI: Vesipumppu voi ylikuumentua, oikosulun ja tulipalon vaara
  • Tietyn valmistusajanjakson Audi-malleissa, joissa on 2,0 TFSI-moottori, lisäjäähdytyspumppu saattaa ylikuumentua ja hajota osan elektroniikkaan päässeen kosteuden takia.
  • Auton ikkunalasin vaihto. Sekä etu- että takalasi voivat irrota. Virheellisen liimaerän takia liimaus saattaa olla puutteellinen. Sen vuoksi ikkunalasi ei ehkä ole tiivis tai se voi irrota joistakin kohdista. Jos etumatkustajan turvatyyny laukeaa onnettomuudessa, sen suojausvaikutus voi olla toivottua heikompi. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen tuulilasi tai takalasi täytyy vaihtaa.
  • Kamerat saattavat oikutella, muutamia yksittäistapauksia.
  • AutoBild –lehden kestotestissä A4 2.0 TFSI sai mainion arvosanan 1. Lieviä moitteita sai ainoastaan nykivä automaattivaihteisto (DSG –kaksoiskytkinvaihteisto, josta Audi käyttää nimeä S tronic) sekä puiden lehtien kerääntyminen turbon ahtojäähdyttimen ja moottorin jäähdyttimen kennon väliin.
  • Suomessa on havaittu, että dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kaksoismassavauhtipyörä on kulutusosa, jonka vaihtoon on varauduttava auton moottorin käyttöiän aikana. Maantieajopainotteisessa käytössä kaksoismassavauhtipyörä voi kestää useita satoja tuhansia kilometrejä. Valtaosassa tapauksista vauhtipyörän ja / tai kytkimen vaihtaminen tulee eteen 200 000- 300 000 kilometrin ajon jälkeen. Sen sijaan rasittavassa kaupunkiajossa tai vedettäessä perävaunua, kaksoismassavauhtipyörän käyttöikä lyhenee. Vaihto on työläs ja kallis toimenpide ja se tulee tehtäväksi 100 000 – 200 000 ajokilometrin välillä. Myyjän tulisi kertoa, että kaksoismassavauhtipyörä on tekniikaltaan sellainen, että siinä on kuluvia osia. Kaksoismassavauhtipyörä koostuu liikkuvista osista, jotka kuluvat, väsyvät ja vanhentuvat käytön myötä. Kuluttajalle pitäisi kertoa ennen kaupantekoa, että vauhtipyörän rakenne on sellainen, että sitä pitää korjata ennen moottorin normaalin kestoiän päättymistä.
    Lisätietoa: KKV

    Pienitehoisten moottorien yhteydessä oleva automaattivaihteisto S tronic- eli DSG-kaksoiskytkinvaihteisto kuivakytkimellä saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista. Voimakkaampien moottorien yhteydessä oleva kaksoiskytkinvaihteisto märkäkytkimellä on osoittautunut kestävämmäksi. Vikatapauksessa kannattaa vedota tyyppivikaan takuuajan jälkeenkin, sillä valmistajalla ja myyjällä on tyyppivikatapauksissa virhevastuu takuuajan jälkeenkin. Tämän perusteella asiakkaalla on oikeus vaatia korvausta. Korvauksen osuus kokonaissummasta riippuu toki auton ajomäärästä ja auton iästä, sillä auto tulee korjauksen jälkeen ikäistään paremmaksi.

    Pari esimerkkitapausta: Kuluttajariitalautakunnan mukaan vaihdelaatikolle ei ollut annettu huolto- tai vaihtoväliohjetta. Vaihdelaatikon olisi pitänyt kestää huomattavasti kauemmin kuin 121 000 kilometriä, joten se oli rikkoutunut ennenaikaisesti. Takuun umpeutuminen ei rajoita virhevastuuta, eikä takuun umpeutumisella ei ollut asian kannalta merkitystä.

    Auton vaihdelaatikko jouduttiin uusimaan 71 450 ajokilometrin jälkeen. Vaihdelaatikot kestävät auton tavanomaisessa käytössä yleensä selvästi pidempään. eikä ollut syytä epäillä kuluttajan aiheuttaneen vaihteiston vaurioitumisen, joten auton vaihteisto oli vaurioitunut ennenaikaisesti. Takuun ajalliset tai muut rajaukset eivät poista myyjän vastuuta virheestä.

    Lue lisää:
    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Virhevastuu ja takuu autokaupassa

  • Vuosimallissa 2013 ohjainlaitteen päivitys auttaa tehon puutteeseen ja kadonneisiin lähivaloihin, AB.

B8 2007-2015

  • 1.8 TFSI -bensiinimoottorien suuri öljynkulutus on yleinen ongelma, AB.
  • Käynnistysvaikeuksia, akku liian pieni, AB.
  • Vesi tunkeutuu sähköjohtoihin, seurauksena oikosulku, AB.
  • Led-takavalot kostuvat, tiivistys huono, AB.
  • Moottorin vesiletkujen kiinnitys huono, moottorivaurioita ylikuumenemisen vuoksi, AB.
  • Pakokaasujen takaisinkierrätyksen jäähdyttimen vuoto, voi johtaa moottorivaurioon, AB.
  • Käsivalintainen vaihteisto takertelee, AB.
  • Seitsenvaihteisen DSG-kaksoiskytkin-automaattivaihteisto parkkilukko jumittaa, AB.
  • TDI –dieselien kytkin ja kaksoismassavauhtipyörä kuluvat nopeasti, AB.
  • TDI-moottoreissa myös tehon puutetta, AB.
  • Irtoilevat kevytmetallivanteet, Audi on vaihtanut ne veloituksetta, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.