Audi Q3 -tyyppiviat

Audi Q3:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Audi Q3 Sportback

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Jarrupoljin. Jarrupolkimessa voi olla puutteellinen hitsiliitos jarrupolkimen ja jarrupoljinlevyn välillä. Kun jarrupoljinta painetaan voimakkaasti, kuten esimerkiksi hätäjarrutuksessa voi olla tarpeen, jarrupoljinlevyn taipumista tai jopa irtoamista ei voida sulkea pois. Jarrupolkimen ja jarrupoljinlevyn välinen hitsiliitos on tarkistettava. Jos hitsiliitos on puutteellinen, koko jarrupoljin täytyy vaihtaa, aloituspäivä 16.12.2020, Traficom. Helmikuu 2021, ADAC (Q3, valm.aika 12/2018 >).
  • Kojelauta: Etumatkustajan turvatyyny ei välttämättä aukeaa ohjeenmukaisesti onnettomuustilanteessa. Jotta voidaan pois sulkea auton valmistusvirhe, kojelaudan valmistustiedot on tarkastettava ja vaihdettava tarpeen mukaan, aloituspäivä 18.5.2020, Traficom.
  • Etumatkustajan turvatyyny,Q3 (8U) valm.aika: 09 – 11/2016 Onnettomuustilanteissa saattaa esiintyä, että etumatkustajan turvatyyny ei täyty kunnollisesti aiheuttaen tyynyn vajaatoiminnan ja tapaturmariskin. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot huoltoon, jossa kyseinen tyynymoduli vaihdetaan. Vaihto on asiakkaalle maksuton. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”69U3”. ADAC, 2/2018.
  • Viallinen kaasugeneraattorin hitsiliitos saattaa aiheuttaa sen, että onnettomuudessa etumatkustajan turvatyyny ei lauetessaan täyty riittävästi kaasulla. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen etumatkustajan puoleinen turvatyyny-yksikkö vaihdetaan.Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 2. Kampanjan aloitus pvm:12.02.18
  • Etumatkustajan turvatyyny, Traficom, 02/2018.
  • Jarruvalot eivät toimi käytettäessä sähkötoimista käsijarrua hätäjarrutukseen. Tilanteissa, joissa jalkajarru ei toimi tai poljin on lukkiutunut, kuljettajan on mahdollista käyttämällä elektromekaanista käsijarrua (EPB käsijarru) aikaansaada hätäjarrutus, mutta silloin jarruvalot eivät toimi. EPB-käsijarrun toiminto on selvitetty käyttöohjeessa. Ohjelmistopäivitys poistaa jarruvalo-ongelman, jarrujärjestelmässä ei ole muuta vikaa. Valmistusaika 6/2014–11/2016, ADAC 7/2017.
  • Väylien keskusohjauslaite (Gateway), Traficom 7/2017.
  • Audi A3, Q3, TT, A4, A5, A6, Q5: Moottorin ohjainlaite. Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien, tyypin EA189 dieselmoottoreilla varustettujen autojen moottorin ohjainlaitteessa on ohjelmisto, jonka avulla voidaan tunnistaa testipenkkitilanne. 2,0-liraisella moottorilla varustettuihin autoihin riittää moottorin ohjainlaitteen päivitys. 1,6-litraisten moottorien kohdalla autoihin on moottorin ohjainlaitteen päivityksen lisäksi asennettava ilmanvirtausohjain ilmamassanmittarin ja ilmansuodattimen yläosan väliin. Asia koskee vain Audi-malleja, joissa on 4-sylinterinen dieselmoottori EA189 (tuotantoajankohta loppuvuoden 2007 jälkeen, mallivuosi 2008). Tyypin 189 moottoriperheeseen kuuluu dieselmoottoreita, joiden iskutilavuus on 1,6 tai 2,0 litraa. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 16205. Kampanjan aloituspvm: 04.05.2016, Traficom 2016. Moottorin ohjauslaitteessa on manipulointiohjelma, joka tunnistaa testipenkkitilanteen. Ajossa päästöt ovat suuremmat kuin testipenkkitilanteessa mitatut. Koskee vuosimalleja 2008–2015. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa 2016.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2015, 2014, 2013, 2012), Traficom.
  • Ei tilastossa (2016, 2011, 2010), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2012) Traficom
  • Joitakin katkenneita jousia viisivuotiaista alkaen, Saksa.
  • Kuluneet jarrulevyt (jos käyttäjällä urheilullinen ajotapa), Saksa.
  • Joitakin ruostuneita ja naarmuisia jarrulevyjä, Saksa.
  • Edellä mainituista vioista huolimatta jarrujen teho on ollut mittauksissa hyvä.
  • Pyöräntuennassa erittäin vähän vikoja muihin katumaastureihin verrattuna, Saksa.
  • Ensiapulaukku puuttuu, Saksa
  • Lähivalot väärin suunnattu, Saksa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Luotettava auto, ei merkittäviä vikakohteita.
  • Akku tyhjä (2012).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Luotettava auto, toistaiseksi vain vähän käyttäjiltä saatuja kommentteja, AB.
  • Polttoainesäiliön täyttöaukon kannen lukitus.
  • Helposti rikkoutuvat huterat tavaratilan suojapeitteen kiinnikkeet
  • Takaisinkutsu: Hätäjarrutuksen yhteydessä toimivien jarruvalojen toiminnassa vika.
  • Takaisinkutsu: Edessä matkustavan turvatyynyn vaihto ja ohjelmistopäivitys.
  • Audi Q3 2.0 TDI:n AutoBild-lehden 100 000 km kestotestissä havaittiin merkittäviä vikoja:
    Seitsenvaihteinen S Tronic -kaksoiskytkinvaihteisto vaurioitui juuri ennen testin loppua.
    Ksenon-ajovaloissa vikaa.
    Pakokaasujen takaisinkierrätyksen jäähdyttimessä vuoto.
    Viimeistelyssä toivomisen varaa: Hälyääniä, kitinöitä ja kolinoita.
  • Suomessa on havaittu, että dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kaksoismassavauhtipyörä on kulutusosa, jonka vaihtoon on varauduttava auton moottorin käyttöiän aikana. Maantieajopainotteisessa käytössä kaksoismassavauhtipyörä voi kestää useita satoja tuhansia kilometrejä. Valtaosassa tapauksista vauhtipyörän ja / tai kytkimen vaihtaminen tulee eteen 200 000- 300 000 kilometrin ajon jälkeen. Sen sijaan rasittavassa kaupunkiajossa tai vedettäessä perävaunua, kaksoismassavauhtipyörän käyttöikä lyhenee. Vaihto on työläs ja kallis toimenpide ja se tulee tehtäväksi 100 000 – 200 000 ajokilometrin välillä. Myyjän tulisi kertoa, että kaksoismassavauhtipyörä on tekniikaltaan sellainen, että siinä on kuluvia osia. Kaksoismassavauhtipyörä koostuu liikkuvista osista, jotka kuluvat, väsyvät ja vanhentuvat käytön myötä. Kuluttajalle pitäisi kertoa ennen kaupantekoa, että vauhtipyörän rakenne on sellainen, että sitä pitää korjata ennen moottorin normaalin kestoiän päättymistä.
    Lisätietoa:
    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Vauhtipyörä

    Pienitehoisten moottorien yhteydessä oleva automaattivaihteisto S tronic- eli DSG-kaksoiskytkinvaihteisto kuivakytkimellä saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista. Voimakkaampien moottorien yhteydessä oleva kaksoiskytkinvaihteisto märkäkytkimellä on osoittautunut kestävämmäksi. Vikatapauksessa kannattaa vedota tyyppivikaan takuuajan jälkeenkin, sillä valmistajalla ja myyjällä on tyyppivikatapauksissa virhevastuu takuuajan jälkeenkin. Tämän perusteella asiakkaalla on oikeus vaatia korvausta. Korvauksen osuus kokonaissummasta riippuu toki auton ajomäärästä ja auton iästä, sillä auto tulee korjauksen jälkeen ikäistään paremmaksi.

    Pari esimerkkitapausta: Kuluttajariitalautakunnan mukaan vaihdelaatikolle ei ollut annettu huolto- tai vaihtoväliohjetta. Vaihdelaatikon olisi pitänyt kestää huomattavasti kauemmin kuin 121 000 kilometriä, joten se oli rikkoutunut ennenaikaisesti. Takuun umpeutuminen ei rajoita virhevastuuta, eikä takuun umpeutumisella ei ollut asian kannalta merkitystä.
    Auton vaihdelaatikko jouduttiin uusimaan 71 450 ajokilometrin jälkeen. Vaihdelaatikot kestävät auton tavanomaisessa käytössä yleensä selvästi pidempään. eikä ollut syytä epäillä kuluttajan aiheuttaneen vaihteiston vaurioitumisen, joten auton vaihteisto oli vaurioitunut ennenaikaisesti. Takuun ajalliset tai muut rajaukset eivät poista myyjän vastuuta virheestä.

    Lue lisää:

    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Ratkaisuja riitoihin

    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Virhevastuu ja takuu autokaupassa

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.