Citroën C4 -tyyppiviat

Citroën C4:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Citroën C4 PureTech 130

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Listalla vain C4-malli, ei C4 Aircross, ei C4 Cactus. C4 Picasso listalla omana mallinaan.
  • Moottorin ohjainlaitteen päivitys HLT
    Kampanjassa päivitetään moottorin ohjainlaite, aloituspäivä 30.7.2021, Traficom
  • Moottorin ohjainlaitteen päivitys HFC
    Kampanjassa päivitetään moottorin ohjainlaite, aloituspäivä 15.12.2020, Traficom
  • Turvatyyny GYY
    Kampanjassa tarkastetaan turvatyyny, aloituspäivä 6.10.2020, Traficom
  • 1. 2 puretec-moottorit: Jakopään hammashihnan rispaantuminen voi aiheuttaa moottorivaurion ja jarrujen tehon heikkenemisen. Hammashihnan osaset tunkeutuessaan alipainepumppuun saattavat aiheuttaa häiriöitä sen toimintaan, seurauksena jarrutehostimen vajaatoiminta tai loppuminen ja moottorivaurio. Hammashihna vaihdetaan ja systeemidiagnoosiohjelma korjataan alipainetoiminnan varmistamiseksi. Valmistusaika 2013 – 2017, ADAC 3/2021.
  • Laturi ja ilmastointilaitteen kompressori voivat irrota. Valm.aika: 27. – 29.11.2017. Generaattorin ja ilmastointikompressorin pultit eivät ole kiristetyt 2018 oikeilla kiristysmomentilla ja saattaa johtaa siihen, että laitteet saattavat löystyä ja jopa irrota vaarantaen muiden tienkäyttäjien turvallisuuden. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot tarkastukseen kuitenkaan kyselyistä huolimatta kertomatta virheen aiheuttamista jatkotoimista. Toimet ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 4/2018.
  • 2.0 Diesel: Moottorin ylikuumeneminen voi johtaa öljyn purkautumiseen ja auton hallinnan menetykseen. Valm. aika 09.03.2012–30.04.2015, ADAC 03/2018.
  • Moottorin ohjainlaitteen ohjelmisto: Kampanjan autojen moottorin jäähdytyksen toimintastrategia ja korkean lämpötilan hälytys saattavat olla puutteellisia ja johtaa moottorin ylikuumenemiseen, joissain tilanteissa jopa moottorivaurioon. Toimenpiteessä moottorin ohjainlaitteeseen ladataan uusin ohjelmistoversio, jotta jäähdytyksen toiminta saadaan varmistettua asianmukaiseksi. Traficom 2/2018.
  • Oikosulkuvaara. Laturin johtimen kiinnike saattaa olla väärässä asennossa, mikä voi johtaa oikosulkuun, 17.07.2014–2.04.2017, ADAC 7/2017.
  • Konepellin lukko: Kyseissä ajoneuvoissa saattaa konepellin lukko aueta tahattomasti lukkovaijerin vaipan pidättimen ollessa riittämätön. Korjaus suoritetaan asentamalla lisävahvistus lukitukselle. Työ on asiakkaalle maksuton ja kestää n. 1 päivän. Valmistaja on informoinut ajoneuvon haltijoita virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. 19.11.2009–27.5.2016 valmistetut autot, ADAC 2017.
  • Konepellin lukko: Kyseessä olevissa autoissa lukkokaaren kiinnitys konepellin sisäpinnassa saattaa olla riittämätön. Valmistaja pyytää, että lukkokaaren kiinnitys konepellin sisäpinnassa tarkastetaan ja sinne asennetaan suojus ruostumisen estämiseksi. Tämä varmistaa lukkokaaren kiinnityksen kestävyyden konepellin sisäpinnassa. Jossain erittäin harvinaisissa tapauksissa konepelti on vaihdettava, Traficom 2016.
  • Oikean puoleiset turvavyön alapultit: oikean puoleisten turvavöiden alapulttien kireys saattaa olla ei vaatimustenmukainen. Toimenpiteessä oikean puoleisten turvavöiden alapulttien kireys tarkistetaan ja tarvittaessa kiristetään asianmukaiseen kireyteen. Koskee yhtä autoyksilöä, Traficom 2016.
  • Turbon voiteluputki: turboahtimen voiteluputken banjoliittimen pultti saattaa olla ei vaatimustenmukainen ja aiheuttaa öljyvuotoa. Toimenpiteessä pultti ja sen tiivisteet uusitaan, Traficom 2016.
  • Polttoainelämmitin: dieselpolttoainesuodattimen kanteen integroitu polttoaineen lämmitin voi olla viallinen. Toimenpiteessä vaihdetaan dieselpolttoainesuodattimen kansi sekä tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan lämmittimen virransyötön johtosarjan liitin, Traficom 2015.
  • Takaluukun johtosarjan suojus, Traficom 2011.
  • Alipainepumpun venttiili, Traficom 2010.
  • Moottorin alipainepumppu, mahdollisesti heikentynyt jarrutusteho, Traficom 2010.
  • Mahdollinen polttoainevuoto, Vosa 2010.
  • Moottorin käyntihäiriöitä vioittuneen ilmamassamittarin vuoksi, ADAC 2009.
  • Elektroniikan keskusohjausyksikkö tarkistetaan siinä mahdollisesti olevien ohjelmavirheiden vuoksi, ADAC 2009
  • Jarrujen teho saattaa heiketä, Vosa 2007, 2009.
  • Jarrutehostin ei toimi kunnolla, Vosa 2006–2009.
  • ABS-jarrujen ja ESC-ajonvakautuksen tietokoneen liitin, Traficom 2007.
  • Airbag-turvatyyny, tietokoneen ohjelmisto, Traficom 2006.
  • Takajarruputkien tarkastus, Traficom 2006.
  • Kaasupolkimen kytkin, Traficom 2006.
  • ABS-jarrujen ja ESC-ajonvakautuksen mahdollinen häiriö, Vosa 2006.
  • Polttonesteputkisto voi vuotaa, ADAC 2005.
  • ABS-tietokoneen liitin, Traficom 2005.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2013), Traficom.
  • Ei tilastoissa (2016, 2014), Traficom.
  • Etuakselisto (2015-2006, 2004), Traficom.
  • Käyttöjarru (2013-2011, 2008, 2007, 2005), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2013-2011, 2005, 2004), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2012) Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2011, 2010), Traficom,
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2010, 2009, 2008, 2006, 2005, 2004), Traficom.
  • Ajovaloissa ja takavaloissa vikoja, Saksa
  • Jarrulevyt kuluvat nopeasti. Jumittavat jarrusatulat osasyynä jarrulevyjen nopeaan ja epätasaiseen kulumiseen, Saksa.
  • Ohjausnivelet, raidetangonpäät vanhimmissa, Saksa
  • Pakoputkisto ruostuu nopeasti, Saksa.
  • Moottorin ja vaihteiston öljyvuodot, Saksa.
  • Päästömittaus (OBD), Saksa
  • Kallistuksen vaimentimen tukitanko, Saksa.
  • Valovikoja, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei uusia tietoja, sillä C4 ei ole ollut mukana ADAC-raportissa vuodesta 2015 alkaen.
    Tiedot vuoden 2014 raportista.
  • Akku purkautunut tyhjäksi (2012 asti).
  • Jäähdytysjärjestelmässä sähkövika (2009–2012).
  • Moottorinohjauksen sähköjärjestelmässä vika (2009–2012).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä rikki/ venttiili jumittaa (2009).
  • Lähivalot/kaukovalot epäkunnossa (2007–2009).
  • Käynnistysmoottori rikki (2008 asti).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Citroen C4 II 2010-2020

  • Lämpöanturivikoja, varoitusvalo näyttää mitä sattuu, AB.
  • 1.6 HDi-dieseleissä: pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän venttiilissä vikoja, AB.
  • 1.6 HDi-dieseleiden: moottorinohjauksessa vikoja, AB.
  • Jarrulevyt kuluvat nopeasti, AB.
  • Takaisinkutsuja: Epävakaa ajettavuus korin takaosan puuttuvan vahvikkeen/lisäpainon vuoksi, moottorin ylikuumeneminen, lämpötilan valvontajärjestelmän päivitys, AB.

    Lisätietoja:
    Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Jakoketju

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.