Citroën C5 -tyyppiviat

Citroën C5:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Citroën C5 II 2008-2017. 2.0 Diesel: Moottorin ylikuumeneminen voi johtaa öljyn purkautumiseen ja auton hallinnan menetykseen. Valm. aika 09.03.2012 – 30.04.2015, ADAC 3/2018.
  • Citroën C5 II 2008-2017. Moottorin ohjainlaitteen ohjelmisto. Kampanjan autojen moottorin jäähdytyksen toimintastrategia ja korkean lämpötilan hälytys saattavat olla puutteellisia ja johtaa moottorin ylikuumenemiseen, joissain tilanteissa jopa moottorivaurioon. Toimenpiteessä moottorin ohjainlaitteeseen ladataan uusin ohjelmistoversio, jotta jäähdytyksen toiminta saadaan varmistettua asianmukaiseksi. Traficom 2/2018.
  • Citroën C5 II 2008-2017. C5 (II), DS 5, 2.0-dieselmoottorit, valm.aika: 09.03.2012 – 30.04.2015 Moottorin ylikuumeneminen, onnettomuusvaara. Ylikuumentuminen saattaa aiheuttaa öljyvuotoja ja ajoneuvon hallinnan menetystä. Valmistaja kutsuu kyseiset 2,0 l dieselit neuvot huoltoon, jossa moottorin käyntiohjelma päivitetään. Kyselyistä huolimatta valmistaja ei ole antanut tarkempia tietoja jatkotoimista. Päivitys on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Päivitys merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”GFJ”

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Citroën C5 II 2008-2017. Ei tilastossa (2017-2014) Traficom
  • Citroën C5 II 2008-2017. Ei erityisiä vikakohteita (2013) Traficom
  • Citroën C5 II 2008-2017. Etuakselisto (2013, 2012, 2011, 2010) Traficom
  • Citroën C5 II 2008-2017. Ohjausnivelet ja –tangot (2012, 2011, 2010) Traficom
  • Citroën C5 II 2008-2017. Jousitus ja iskunvaimennus (2012) Traficom
  • Citroën C5 II 2008-2017. Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2011, 2010) Traficom
  • Citroën C5 II 2008-2017. Tekniikaltaan epäluotettava auto, Saksa
  • Citroën C5 II 2008-2017. Isoja vikoja kaikissa vikaryhmissä, Saksa
  • Citroën C5 II 2008-2017. Ikääntyneen C5:n ostajan on varauduttava kalliisiin korjauksiin, Saksa
  • Citroën C5 II 2008-2017. Kaikenlaiset pyöräntuentaan ja niveliin liittyvät viat ovat yleisiä, Saksa
  • Citroën C5 II 2008-2017. Kuluneet ja väljät ohjausnivelet, Saksa
  • Citroën C5 II 2008-2017. Kuluneet raidetangonpäät, Saksa
  • Citroën C5 II 2008-2017. Vetoakselien nivelet kuluvat haperoiden kumitiivisteiden vuoksi, Saksa
  • Citroën C5 II 2008-2017. Runsaasti moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja, Saksa
  • Citroën C5 II 2008-2017. Vuotavat iskunvaimentimet, Saksa
  • Citroën C5 II 2008-2017. Kaasunestejousituksen painesäiliöt, ”pallot” vuotavat, Saksa
  • Citroën C5 II 2008-2017. Etuakseliston vakaajatangon laakerointi, Saksa
  • Citroën C5 II 2008-2017. Kuluneet jarrulevyt ja –palat.
  • Citroën C5 II 2008-2017. Pakokaasupäästöt, Saksa
  • Citroën C5 II 2008-2017. Sähkötoiminen moottorinohjaus rikki, Saksa
  • Citroën C5 II 2008-2017. Irtoileva ja ruostumisaltis pakoputkisto, Saksa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Citroën C5 II 2008-2017. Saksassa ei tilastollisesti riittävän laajaa aineistoa, ei tiepalveluraportin tuloksia

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Citroën C5 II 2008-2017

  • Nivelvaivoja jo kolmevuotiaissa: Ohjausnivelissä väljää, raidetangonpäät kuluvat nopeasti.
  • 2.0 bensiini- ja diesel: Valituksia automaattivaihteiston oikuttelusta.
  • 1.6 HDi-dieselmoottoreissa lukuisia turboahtimen vaurioita.
  • Takaisinkutsuja tuulilasin irtoilevasta koristelistasta ja polttoainejärjestelmän paluuputken vuodosta.

    Lisätietoja:
    KKV

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.