Dacia Lodgy -tyyppiviat

Dacia Lodgyn mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Dacia Lodgy Stepway

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • 12 V akku. Akun tarkistus ja mahdollinen vaihto. Traficom 3.1.2019
  • Turvatyyny. Kuljettajan turvatyynyn vaihto. Traficom 04.12.2018.
  • Takaistuin. Mahdollinen istuimien väärinkäyttö. Ohjeistavan etiketin lisääminen istuimiin. 3 autoa,
    Traficom 20.12.2018.
  • Perävaunun suuntavilkuissa voi olla toimintahäiriö. Valmistusaika 8.12.2016 – 13.06.2017. ADAC 4/2018. On mahdollista, että perävaunusignaalijärjestelmä putoaa osittain) tai kokonaan pois toiminnasta. Vaurioituminen pahenee LED- modulin vahingoittumisen seurauksena, joka ohjaa järjestelmää. Ylijännitteet ovat yksi syy: Kysymys voi olla huonosta kontaktista AHZ-kaapeliliitoksen ja pistokkeen ja/tai Led-modulin ja kaapeliliitoksen välillä. Liitokset tarkastetaan ja tarvittaessa kyseinen moduli vaihdetaan. Työ kestää 0,6 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”0CQN”. ADAC 4/2018.
  • Etupyörän napa mahdollisesti vääränlainen. Tarkastus ja tarvittaessa vaihto, Traficom 3/2018.
  • Etuspoileri. Spoilerin lisääminen puskuriin sen puuttumisen johdosta tyyppihyväksynnän täyttämiseksi, Traficom 2017.
  • Kuljettajan turvatyyny: Sarjanumeron tarkistus ja vaihto tarvittaessa, Traficom 2017.
  • Oikean etupyörän jarrusatula voi murtua. Valmistusaika 21.09.–10.10.2016, ADAC 2017. Etujarrusatula. Merkinnän tarkistus ja tarvittaessa vaihto, Traficom 2017.
  • Raidetanko saattaa murtua. Tarkistus ja vaihto tarvittaessa, Traficom 2016. Raidetanko saattaa murtua. Siinä tapauksessa auton ohjattavuus menetetään, koskee tuotantovuotta 2015, KBA.
  • Takaistuimen selkänojan lukitus löysällä, Traficom 2014. Takaistuimen selkänojan lukitus heikko, kiinnitys voi pettää törmäyksessä tai äkkijarrutuksessa, KBA 2014.
  • Mahdollinen istuimien väärinkäyttö. Ohjeistavan etiketin lisääminen istuimiin. 3 autoa,

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Etuakselisto (2014, 2010), Traficom.
  • Lodgy ei ole uusissa Traficom – katsastustilastossa
  • Pyöräntuennassa ja nivelissä ongelmia jo ensimmäisessä katsastuksessa, Saksa
  • Runsaasti valovikoja, etenkin lähivaloissa, Saksa
  • Jarruputket ruostuvat yli seitsenvuotiaissa, Saksa
  • Jouset saattavat murtua, Saksa
  • Alimitoitetut jarrut, jarrulevyt ja -palat kuluvat nopeasti, Saksa.
  • Pakoputkisto ruostuu, kestävyys on heikko, Saksa.
  • Pakokaasumittauksessa ongelmia, Saksa.
  • Öljyvuotoja, Saksa.
  • Sähkölaitteissa kontaktihäiriöitä, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei tuoreimmissa tiepalvelutilastoissa
  • Akku purkautunut tyhjäksi (2012-2016).
  • Sytytystulpat (2011–2014).
  • Käynnistysmoottori rikki (2010–2013).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Lodgy selvitti AutoBild –kestotestin (100 000 km) kohtalaisen hyvällä arvosanalla 2+, pikkuvikoja oli kuitenkin melkoisesti:
    Viallinen valokatkaisin sammutti valot testin loppuvaiheessa. Valojen oikuttelu oli suurin murheenkryyni kestotestissä.
    Epätäsmällinen polttoainemäärän mittari.
    Pintaruostetta takaluukun tiivisteiden alla, mutta ei muualla korirakenteissa.
    Muutamat käyttäjät ovat valittaneet tuulilasin ”jännityshalkeamista”.
  • Raidetangonpäät kuluneet, ADAC.
  • Pakosarja rikki, irronnut, ADAC.
  • Muut yksittäisvikoja, ADAC.
  • Iskunvaimentimet vuotavat, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.