Fiat 500 -tyyppiviat

Fiat 500:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Uusi Fiat 500 sähkö Fiat uusi 500

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Onnettomuusriski, oikea vetoakseli voi murtua. 1.2 bens. , valm. aika 13.11.2018 – 19.12.2018, ADAC 8/2019.
  • Nopeusmittari saattaa takerrella ja näyttää väärin kulloisenkin 2018 nopeuden. Valm. aika 7–10/2017. Koodi ”6170”, ADAC 3/2018.
  • Jarrupalojen epätyydyttävä materiaali saattaa johtaa puutteelliseen jarrutustehoon. Kyseessä on muutamista valmistetuista ajoneuvoista. Ajoneuvon edustaja tarkistaa palat ja vaihtaa ne tarvittaessa. Valm.aika 9/2016. Koodi 6064, ADAC 1/2017.
  • Jarruhihnan materiaalivirhe, heikompi jarrutusteho, koskee vain 09/2016 valmistettuja, ADAC 2017.
  • Turvavyöt: Valmistusvirheen vuoksi turvavyön kiinnike saattaa pettää, KBA 2015.
  • Polviturvatyynyn toimintahäiriö mahdollinen, KBA 2014.
  • Fiat 500 Abarth: oviverhous voi murtua onnettomuudessa ja aiheuttaa loukkaantumisen vaaran, KBA 2013.
  • Jarrutehostimen toimintahäiriö mahdollinen, jarrutukseen tarvittava poljinvoima kasvaa, KBA 2012.
  • Ohjauspyörän akselin kiinnitys voi olla heikko, kiinnityksen pettäessä auto muuttuu ohjauskyvyttömäksi, KBA 2010, ADAC.
  • Takapyörien rumpujarrujen kiinnitysruuvit voivat irrota, mikä voi jumittaa takapyörän ja auton hallittavuus voidaan menettää, KBA 2009.
  • Polttoainevuoto, VOSA 2009.
  • Jarruletkut voivat vuotaa, jarrujen teho voi heikentyä, KBA 2008.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei selkeitä vikakohteita (2017, 2015, 2014, 2013), Traficom.
  • Ei Traficomin tilastossa (2016, 2014, 2007)
  • Etuakselisto (2015, 2013, 2012, 2011, 2010, 2009, 2008), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2013, 2012, 2011, 2010, 2009, 2008), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2013, 2012, 2011), Traficom.
  • Käyttöjarru (2011), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2011, 2010, 2009, 2008), Traficom.
  • Ohjausta lukuun ottamatta kaikissa muissa vikakohteissa runsaasti vikoja, Saksa
  • Jousituksessa ja iskuvaimennuksessa huomauttamista jo ensimmäisessä katsastuksessa, Saksa
  • Alustan nivelet, pallonivelet kuluvat nopeasti, korjaustarvetta jopa alle 50 000 km ajetuissa, Saksa.
  • jousituksen tukivarsien laakeriholkit väljistyvät, Saksa.
  • Jarrujen teho on heikko, Saksa
  • Jarrulevyt kuluvat nopeasti ja jarruletkuissa on huomauttamista, Saksa.
  • Moottorin ja vaihteiston öljyvuodot, Saksa
  • Pakoputkisto ruostuu ja vuotaa, erityisesti äänenvaimennin hapertuu nopeasti, Saksa.
  • Pakokaasupäästötestissä ongelmia (OBD), Saksa
  • Ajovaloissa vikoja, etenkin lähivalot ja ajovalojen korkeudensäätö, Saksa
  • Jarruvalot rikki, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Akku (2008–2017).
  • Vaihteensiirtovivusto ja -tangot (2009–2015).
  • Jäähdytysnesteletkut, lämmityslaitteen letkut ( 2008–2012).
  • Polttonestepumppu (2008, 2012).
  • Termostaatti (2009–2011).
  • Jäähdytysjärjestelmä (2009–2010).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Pyöränlaakerien kestävyys heikko, AB.
  • 1.4-moottoreissa öljyvuotoja, AB.
  • 1.2-moottoreissa kylmäkäynnistyvaikeuksia, AB.
  • Moottorit ylikuumenevat
  • Laturi oikuttelee
  • Tavaratilan kannen ja ovien reunat ruostuvat, AB.
  • Moottori ja vaihteisto vaativat huolellisuutta käytössä ja öljynvaihdossa, AB.
  • Pakoputkistossa vikoja.
  • Moottorivaurio saksalaisen AutoBild-lehden kestotestissä 55 000 km ajettuna, vaihteisto hajosi 207 000 kilometriä ajettuna, AB.
  • Kestotestissä myös laturi ja ovenkahvat hajosivat, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.