Honda Accord -tyyppiviat

Honda Accordin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Alihankkijavirheen vuoksi saattaa etumatkustajan turvatyynyn lauetessa onnettomuudessa esiintyä sytyttimen ylipainetta, joka johtaa pienten metallikappaleiden irtoamisen ja matkustajan mahdolliseen haavoittumiseen. Tyynyn paineistin vaihdetaan. valm.aika: 04.07.2008–04.01.2010, ADAC 3/2017.
  • Matkustajan turvatyynyn kaasunkehitin. Matkustajan turvatyynyn kaasunkehittimen runko-osa saattaa toimiessaan vaurioitua. Matkustajan puoleinen kaasunkehitin vaihdetaan, Traficom 10/2017.
  • Matkustajan turvatyynyn kaasunkehitin saattaa olla ylipaineistettu. Turvatyynyn kaasunkehittimen aktivoituessa saattaa sen runko-osa haljeta. Matkustajan turvatyynyn kaasunkehittimen uusinta, Traficom 2015.
  • Turvatyynyjen korjauskutsuista suuri osa liittyy aikaisempaan mallisarjaan: Matkustajan puoleinen etuturvatyyny: Matkustajan puoleinen etuturvatyynyn kaasunkehitin on valmistusvaiheessa saanut kosteutta valmistusmateriaaleihin ja toimiessaan voi kehittää liian suuren paineen. Kaasunkehittimen vaihto, Traficom 2015.
  • 2.2-diesel: ECU:n ohjelma: Hiukkassuodattimen regeneroinnin yhteydessä saattaa polttoainetta joutua öljyn joukkoon ja aiheuttaa moottorin ryntäyksen. Päivitetään ohjainlaite ja vaihdetaan öljyt ja suodatin, Traficom 2011, ADAC.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2013), Traficom.
  • Käyttöjarru (2011, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2011, 2010, 2009, 2008, 2007, 2005), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2011, 2009,2008, 2007, 2006), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2010), Traficom.
  • Etuakselisto (2008, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002), Traficom.
  • Taka-akselisto (2004).
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2003, 2002), Traficom.
  • Etuakseliston nivelet ja kumilaakerit (yli 8-vuotiaat), TÜV.
  • Katkenneita jousia (yli 11-vuotiaat), TÜV.
  • Jarrulevyt ja -palat kuluneet, Saksa.
  • Joissakin yksilöissä juuttuvat jarrusatulat lisäävät jarrulevyjen kulumista, Saksa.
  • Valovikoja, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Honda Accord (CU/CW) ei ole mukana ADAC-tiepalveluraportissa.
  • Aikaisemmin raportoitu vanhemman mallin akkuongelmia, jäähdytinvuotoja ja virtalukkovikoja.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

(CU/CW)

  • Luotettava auto, vain neljä vikailmoitusta Autobild-lehden vikalaatikkoon, ADAC:lle ei yhtäkään.
  • Accord Tourer 2.2i-DTEC on ollut yksi parhaista Autobild-lehden 100 000 km:n kestotestissä, arvosanalla 1-.
  • Huomautettavaa korin vasemman takakulman heikosta maalauksesta ja pohjustuksesta ja maadoituskaapelin kiinnityksestä, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.