Honda Civic -tyyppiviat

Honda Civicin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Honda Civic HB Sport Plus

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Polttoainepumppu: Kojelautaan saattaa ilmestyä virhetieto, ajoneuvoa ei voi käynnistää uudelleen. Tietyissä olosuhteissa moottori pysähtyy ajoittain. Huolto vaihtaa polttoainepumpun. Valm. aika 1/2018 – 12/2019, ADAC 4/2021.
  • Turvatyyny 6NA: Turvatyynyn täyttölaite voi ylipaineistua täyttyessään. Täyttölaitteen vaihto.
    Aloituspäivä 12.1.2021, Traficom.
  • Polttoainepumppu 6FE: Polttoainepumpun roottori saattaa muuttaa muotoaaan ja alkaa ottamaan kiinni pumpun runkoon. Pumppu saattaa pysähtyä kesken ajon. Polttoainepumppu uusitaan.
    Aloituspäivä 1.9.2020, Traficom.
  • Civic: Matkustajan puoleinen turvatyyny. Matkustajan puoleisen turvatyynyn kaasunkehittimen varastointiaikana räjähdeaine on mahdollisesti päässyt tiivistymään ja tästä johtuen matkustajan puoleisen turvatyynyn kaasunkehitin vaihdetaan uuteen. Kampanjan aloitus pvm: 30.01.2019, Traficom.
  • 8. sukupolvi 2005-2012: Civic (VIII), valm.aika: 11/2008 – 1/2011. Etumatkustajan turvatyynyn laukeamisen yhteydessä saattaa sytyttimestä ylipaineen vuoksi irrota pieniä metallisiruja, saattavat aiheuttaa matkustajan ja kuljettajan vammautumista. Ajoneuvon edustaja vaihtaa turvatyyntyn sytyttimen. Tämä koskee Takata-turvatyynyjen vaihdon laajentamista. Korjaamokäynnin kesto on puoli päivää, vaihto n. 1 h ja on asiakkaalle maksuton. Saksan ajoneuvohallinto on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon mallin mukaan koodeilla ”6CC/6DC/6EC”. ADAC 04/2018.
  • Civic 4D, Civic Hybrid: Etumatkustajan turvatyyny. Etumatkustajan turvatyynyn kaasunkehitin saattaa olla ylipaineistettu, joka saattaa aiheuttaa kaasunkehittimen rungon halkeamisen turvatyynyn toimiessa. Etumatkustajan turvatyynyn kaasunkehitin uusitaan. Kampanjan aloitus pvm: 23.02.2018, Traficom.
  • Matkustajan turvatyynyn kaasunkehitin. Matkustajan turvatyynyn kaasunkehittimen runko-osa saattaa toimiessaan vaurioitua. Matkustajan puoleinen kaasunkehitin vaihdetaan, Traficom 10/2017.
  • 8. sukupolvi 2005-2012: Alihankkijavirheen vuoksi saattaa etumatkustajan turvatyynyn lauetessa onnettomuudessa esiintyä sytyttimen ylipainetta, joka johtaa pienten metallikappaleiden irtoamisen ja matkustajan mahdolliseen haavoittumiseen. Tyynyn paineistin vaihdetaan. valm.aika: 04.07.2008–04.01.2010, ADAC 3/2017.
  • Vikakohde: Kuljettajan ja/tai matkustajan turvatyynyn kaasunkehitin Kuljettajan ja/tai matkustajan turvatyynyn kaasunkehitin vaihdetaan uuteen, Traficom 2017.
  • Civic, Civic Tourer, Type R: ABS-modulin epäpuhtaudet saattavat aiheuttaa lukkiutumisen häiriintymistä jolloin jarrut lukkiutuvat täysjarrutuksissa ja/tai myös hätäjarrutusavustin laukkaa toimimasta. Virhe johtuu modulin valmistusvaiheessa vääränlaisen jyrsintyökalun lastujen joutumisesta paineventtiileihin häiriten näiden toimintaa. Ajoneuvon edustaja tarkistaa modulin ja päivittää tämän. Työ kestää n. 2 tuntia ja on asiakkaalle maksuton. Ajoneuvon valmistaja on tiedottanut virheestä saatavilla olevan osoitteiston puitteissa. Työ merkitään Hondan Online-systeemiin MA-RIS koodilla ”6VS” (tourer) ja ”6NV” Valmistusaika: 02/2016–04/2016, ADAC 2016.
  • Civic 5D, Tourer: Vikakohde: VSA-modulaattori: VSA-modulaattorin sisäinen vika. Modulaattorin vaihto, Traficom 2016.
  • 8. sukupolvi 2005-2012: Kuljettajan turvatyyny, ei laukea tarkoitetulla tavalla, KBA 26.5.2015.
  • 8. sukupolvi 2005-2012: Kuljettajan puoleisen turvatyynyn kaasunkehittimen kasaus- ja varastointivaiheessa räjähdeaine on saattanut saada kosteutta, jolloin toimiessaan kaasunkehitin voi tuottaa liiallisen paineen. Kaasunkehitin vaihdetaan, Traficom 2015.
  • 8. sukupolvi 2005-2012: Kuljettajan turvatyynyn kaasunkehitin saattaa olla ylipaineistettu. Kaasunkehittimen aktivoituessa saattaa sen runko-osa haljeta. Kuljettajan turvatyynyn kaasunkehitin vaihdetaan, Traficom 2015.
  • 8. sukupolvi 2005-2012: Matkustajan turvatyyny, Takata-alihankkijan valmistaman turvatyynyn kaasugeneraattori voi kehittää liian suuren paineen, minkä vuoksi voi irrota metallisiruja. Ne aiheuttavat vammautumisvaaran Vaihdetaan etumatkustajan turvatyynymoduli, ADAC 2014, Traficom 2015.
  • 8. sukupolvi 2005-2012: Matkustajan turvatyyny, vikatapauksessa ei laukea, kaasunkehittimen vaihto, ADAC 2013.
  • 8. sukupolvi 2005-2012: Matkustajan puoleinen etuturvatyyny, kaasunkehittimen vaihto, Traficom 2013.
  • 8. sukupolvi 2005-2012: Toimintahäiriön mahdollinen matkustajan turvatyynyssä, KBA 2012.
  • 7. sukupolvi 2001-2006: Puolivalot (lähivalot), valokatkaisin, Traficom 2004.
  • 7. sukupolvi 2001-2006: Käynnistysmoottorin johdin, ADAC 2001.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei merkittäviä vikakohteita (2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2013, 2006, 2004), Traficom.
  • Lähivalo (2013), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2013, 2009, 2008, 2007, 2005, 2003, 2002, 2001).
  • Käyttöjarru (2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002).
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2009, 2008, 2007, 2006, 2004, 2003, 2002, 2001).
  • Etuakselisto (2001).
  • 9. sukupolvi 2012–2017: Käyttöjarru, kuluneet jarrulevyt, Saksa.
  • 9. sukupolvi 2012–2017: Vain vähän vikoja, Saksa.
  • 9. sukupolvi 2012–2017: Jonkin verran valovikoja, Saksa.
  • 8. sukupolvi 2005-2012: Valovikoja, GTÜ, DEKRA ,TÜV.
  • 8. sukupolvi 2005-2012: Moottorinohjauksessa häiriöitä, TÜV.
  • 8. sukupolvi 2005-2012: Jarrupalat kuluneet urheilullisen ajotavan vuoksi tehokkaammissa malleissa, DEKRA, GTÜ.
  • 7. sukupolvi 2001–2006: Taka-akselisto, kuluneet pyöräntuennan kumiset laakeriholkit (puslat), GTÜ.
  • 7. sukupolvi 2001–2006: Etuakselisto, kuluneet tukivarsien laakeriholkit, GTÜ.
  • 7. sukupolvi 2001–2006: Jarrulevyt kuluvat nopeasti, TÜV.
  • 7. sukupolvi 2001–2006: Akselistojen nivelet yli 11 -vuotiaissa ,TÜV.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • 9. sukupolvi ei tiepalvelutilastoissa
  • Ajovalot rikki (2009–2013).
  • Sisävalo jää tahattomasti päälle, katkaisin rikki (2010).
  • Laturi rikki (2007).
  • Akku purkautunut tyhjäksi (2007–2014).
  • Ajonestolaite rikki (2006).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

9. sukupolvi

  • Ei ole vielä merkittävästi vikailmoituksia, AB.
  • Urheilullisimpien mallien kytkin kuluu nopeasti, jos kuljettajalla on urheilullinen ajotapa.
  • Takaisinkutsuja: muun muassa 2013 edessä matkustajan turvatyyny ja 2016 yksittäisiä ABS-järjestelmän vikoja.
  • Viihdejärjestelmässä on ollut yhteyshäiriöitä.
  • Joitakin valituksia korityön laadusta, esim. ovien ja luukkujen sovituksesta.
  • Joitakin valituksia sivuäänistä, kuten kolinasta.

8. sukupolvi

  • Dieselissä ongelmia apulaitteiden käyttöhihnan (moniurahihnan) kiristimessä, AB.
  • Vuonna 2006 takaisinkutsu ohjaustehostimen sähkökytkennän tarkistuksen vuoksi, AB.
  • Jarrulevyt kuluvat nopeasti (urheilullinen ajotapa osasyynä), AB.
  • 1.4i: Pakosarja murtunut, AB.
  • Sähkötoimisen ohjaustehostimen johtoliitoksissa vikamahdollisuus, takaisinkutsu 2006, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.