Honda CR-V -tyyppiviat

Honda CR-V:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Polttoainepumppu: Kojelautaan saattaa ilmestyä virhetieto, ajoneuvoa ei voi käynnistää uudelleen. Tietyissä olosuhteissa moottori pysähtyy ajoittain. Huolto vaihtaa polttoainepumpun. Valm. aika 1/2018 – 12/2019, ADAC 4/2021.
  • Ikkunannostimien pääkatkaisin 6WW: Katkaisimen sisään voi päästä läikkynyttä nestettä. Katkaisimen vaihto. Aloituspäivä 15.2.2021, Traficom.
  • Polttoainepumppu 6FE: Polttoainepumpun roottori saattaa muuttaa muotoaaan ja alkaa ottamaan kiinni pumpun runkoon. Pumppu saattaa pysähtyä kesken ajon. Polttoainepumppu uusitaan.
    Aloituspäivä 1.9.2020, Traficom.
  • CR-V: Matkustajan puoleinen turvatyyny. Matkustajan puoleisen turvatyynyn kaasunkehittimen varastointiaikana räjähdeaine on mahdollisesti päässyt tiivistymään ja tästä johtuen matkustajan puoleisen turvatyynyn kaasunkehitin vaihdetaan uuteen. Kampanjan aloitus pvm: 30.01.2019, Traficom.
  • CR-V (III)valm.aika: 11/2008 – 1/2011: Etumatkustajan turvatyynyn laukeamisen yhteydessä saattaa sytyttimestä ylipaineen vuoksi irrota pieniä metallisiruja, jotka saattavat aiheuttaa matkustajan ja kuljettajan vammautumista. Ajoneuvon edustaja vaihtaa turvatyynyn sytyttimen. Tämä koskee Takata-turvatyynyjen vaihdon laajentamista. Korjaamo käynnin kesto on puoli päivää, vaihto n. 1 h ja on asiakkaalle maksuton. Saksan ajoneuvohallinto on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon mallin mukaan koodeilla ”6CC/6DC/6EC”. ADAC 04/2018.
  • CR-V, CR-V I-CTDI, CR-V I-DTEC: Etumatkustajan turvatyyny. Etumatkustajan turvatyynyn kaasunkehitin saattaa olla ylipaineistettu, joka saattaa aiheuttaa kaasunkehittimen rungon halkeamisen turvatyynyn toimiessa. Etumatkustajan turvatyynyn kaasunkehitin uusitaan. Kampanjan aloitus pvm: 23.02.2018, Traficom.
  • Matkustajan turvatyynyn kaasunkehitin. Matkustajan turvatyynyn kaasunkehittimen runko-osa saattaa toimiessaan vaurioitua. Matkustajan puoleinen kaasunkehitin vaihdetaan, Traficom 10/2017.
  • Kuljettajan ja/tai matkustajan turvatyynyn kaasunkehitin. Kuljettajan ja/tai matkustajan turvatyynyn kaasunkehitin vaihdetaan uuteen, Traficom 1/2017.
  • Aktiivisen vakionopeussäätimen ohjelmistopäivitys. Ajettaessa toisen ajoneuvon perässä saattaa törmäyksen ennakointijärjestelmän liian aktiivinen toiminta havaita esteen, johon ei todellisuudessa ole todellista törmäysvaaraa, Traficom 2015.
  • Matkustajan puoleinen etuturvatyynyn kaasunkehitin on valmistusvaiheessa saanut kosteutta valmistus materiaaleihin ja toimiessaan voi kehittää liian suuren paineen. Kaasunkehittimen vaihto, Traficom 2015.
  • 2.2 diesel 2013: Etujarrulevyt. Asennettu 16 tuuman pyöräkoon mukaan, oikea on 17 tuuman pyörän koon mukaan, vaihdetaan 2014 Traficom, ADAC
  • Jarrutehostimessa voi olla vikaa, vikatapauksessa jarrujen poljinvoima kasvaa ADAC 2013
  • Matkustajan turvatyyny, vikatapauksessa ei laukea, kaasunkehittimen vaihto, ADAC 2013.
  • Matkustajan puoleinen etuturvatyyny, kaasunkehittimen vaihto, Traficom 2013.
  • Kuljettajan ovessa olevaan sähköikkunoiden pääkatkaisimen asennuskoteloon saattaa oven jäädessä auki kertyä vettä pesussa/sateella, joka ei pääse kotelosta pois ja mahdollisesti pääsee pääkatkaisimen sisään aiheuttaen oikosulun. Katkaisimen tiivistys ja katkaisimen johtoliittimen suojamuovin asennus, Traficom 2012.
  • Vikakohde: Kuljettajan ja/tai matkustajan turvatyynyn kaasunkehitin: kuljettajan ja/tai matkustajan turvatyynyn kaasunkehitin vaihdetaan uuteen.
  • Asian tärkeyden vuoksi turvatyynyjen mahdolliset viat mainitaan.
  • Kuljettajan ovessa sähkötoimisten ikkunannostimien pääkatkaisin, Traficom 2012.
  • Dieselpumpun vuoto, Traficom 2011.
  • Polttoainepaluuletku, Traficom 2010.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei merkittäviä vikakohteita (2016-2013, 2011), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2013, 2009, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002).
  • Käyttöjarru (2012, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002).
  • Renkaat ja vanteet (2009, 2001), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2008, 2007, 2003, 2002).
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2008, 2007).
  • Asiapaperit (2006, 2005, 2004).
  • Etuakselisto (2001), Traficom.
  • Bensiinimoottorin pakokaasumittaus (2001), Traficom.
  • 4. sukupolvi: Hyvällä huollolla CR-V on varma ja pitkäikäinen ajokki, Saksa
  • 4. sukupolvi: Erityisen hyvä ilman oleellisia heikkoja kohtia, Saksa
  • 4. sukupolvi: Markkinoiden luotettavimpia automalleja, Saksa.
  • 4. sukupolvi: Uusi malli, ei merkittäviä vikakohteita, Saksa.
  • Raidetangonpäät yli seitsenvuotiaissa, TÜV.
  • Moottorinohjauksen häiriöt päästömittauksissa vanhemmissa malleissa, TÜV.
  • Pallonivelten tiivisteet vuotavat vanhimmissa, GTÜ.
  • Kuluneet raidetangonpäät, DEKRA, GTÜ.
  • Joitakin valovikoja ja sähkövikoja, TÜV, DEKRA, GTÜ.
  • Akselistot, pyöräntuenta ja ohjausnivelet joutuvat koville katumaasturissa, CR-V:n alustan komponenttien kestävyys on hämmästyttävän hyvä jopa suurilla ajomäärillä, TÜV, GTÜ, DEKRA.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Honda CR-V ei ole mukana ADAC-tiepalveluraportissa.
  • Aikaisemmin raportoitu polttonestepumpun vikoja johtuen heikoista sulakkeista ja johdinvaurioista.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Luotettava auto, yhteensä vain yhdeksän vikailmoitusta vuosimalleille 2001–2012, ADAC.

4. sukupolvi

  • Heikko viimeistely ja sen seurauksena sivuäänet, kolinat ja kitinät.
  • Katumaasturiksi niukka jarrullisen perävaunun massa, i-VTEC-mallissa käsivalintaisella vaihteistolla suurin sallittu vetomassa on vain 1,7 tonnia.
  • Takapuskurin parkkitutkan tunnistimet lakkoilevat.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.