Honda Jazz -tyyppiviat

Honda Jazzin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Honda Jazz Crosstar

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Turvavyö 6SY. Takaturvavyön kelauslaitteen hätälukitus ei toimi. Tarkastuksen perusteella vaihto. Aloituspäivä 12.1.2021, Traficom.
  • Takaturvavyö, mahdollinen loukkaantumisvaara kun lukitus ei toimi, tarkistus ja tarvittaessa vaihto, valm. aika 1.8.2019 – 1.9.2019, ADAC 10/2020.
  • Jazz (II), valm.aika: 11/2008 – 1/2011: Etumatkustajan turvatyynyn laukeamisen yhteydessä saattaa sytyttimestä ylipaineen vuoksi irrota pieniä metallisiruja, jotka saattavat aiheuttaa matkustajan ja kuljettajan vammautumista. Ajoneuvon edustaja vaihtaa turvatyynyn sytyttimen. Tämä koskee Takata-turvatyynyjen vaihdon laajentamista. Korjaamo käynnin kesto on puoli päivää, vaihto n. 1 h ja on asiakkaalle maksuton. Saksan ajoneuvohallinto on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon mallin mukaan koodeilla ”6CC/6DC/6EC”. ADAC 4/2018.
  • Jazz, Jazz Hybrid: Matkustajan puoleinen turvatyyny: Matkustajan puoleisen turvatyynyn kaasunkehittimen varastointiaikana räjähdeaine on mahdollisesti päässyt tiivistymään ja tästä johtuen matkustajan puoleisen turvatyynyn kaasunkehitin vaihdetaan uuteen. Kampanjan aloitus pvm: 30.01.19, Traficom.
  • Alihankkijan virheen vuoksi saattaa etumatkustajan turvatyynyn lauetessa onnettomuudessa esiintyä sytyttimen ylipainetta, joka johtaa pienten metallikappaleiden irtoamisen ja matkustajan mahdolliseen haavoittumiseen. Tyynyn paineistin vaihdetaan. valm.aika: 04.07.2008–04.01.2010, ADAC 3/2017.
  • Vikakohde: Kuljettajan ja/tai matkustajan turvatyynyn kaasunkehitin. Kuljettajan ja/tai matkustajan turvatyynyn kaasunkehitin vaihdetaan uuteen, Traficom 2017.
  • Kuljettajan turvatyyny, ei laukea tarkoitetulla tavalla, KBA 26.5.2015.
  • Kuljettajan turvatyynyn kaasunkehitin saattaa olla ylipaineistettu. Turvatyynyn kaasunkehittimen aktivoituessa, sen runko-osa saattaa repeytyä. Kuljettajan turvatyynyn kaasunkehitin uusitaan, Traficom 2015.
  • Matkustajan turvatyynyn kaasunkehitin saattaa olla ylipaineistettu. Turvatyynyn kaasunkehittimen aktivoituessa saattaa sen runko-osa haljeta. Matkustajan turvatyynyn kaasunkehittimen uusinta, Traficom 2015.
  • Matkustajan turvatyyny, Takata-alihankkijan valmistaman turvatyynyn kaasugeneraattori voi kehittää liian suuren paineen, minkä vuoksi voi irrota metallisiruja. Ne aiheuttavat vammautumisvaaran. Vaihdetaan etumatkustajan turvatyynymoduli, ADAC, KBA 2014.
  • Automaatti: Ohjainlaite ei kytke vaihdetta tai voi kytkeä liikkeelle lähdettäessä peruutusvaihteen päälle, mikä aiheuttaa onnettomuusvaaran, ADAC, KBA 2012.
  • Automaatti: Vaihteiston ohjainlaite, päivitetään, tarvittaessa vaihdetaan, Traficom 2012.
  • Valokatkaisin, valokatkaisimen pistoke saattaa kuumentua ja valot sammua kesken ajon. Pistoke tarkistetaan ja liitin tai koko valokatkaisin uusitaan, Traficom 2011.
  • Lukitussokka. Jarrupolkimen tapin lukitustappi saattaa puuttua. Jarrutusmatka voi pidentyä, VOSA, ADAC 2010.
  • Lukitussokka. Jarrupolkimen tapin lukitustappi saattaa puuttua. Jos puuttuu, asennetaan uusi osa, Traficom 2010.
  • Seisontajarruvipu, jos lukitus vaurioitunut, auto voi lähteä liikkeelle esimerkiksi oven paiskauksen jälkeen, mikäli vaihde ei ole päällä, ADAC 2009, VOSA 2009.
  • Seisontajarruvipu, seisontajarrun lukitusmekanismissa voi olla vika, jolloin se ei aina lukitu kunnolla, Traficom 2009.
  • Seisontajarruvipu, seisontajarrun lukitusmekanismissa voi olla vika, jolloin se ei aina lukitu kunnolla, Traficom 2009.
  • Polttoainepumpun rele, tarkastus ja tarvittaessa uusinta, Traficom 2007.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2014, 2013, 2010, 2008), Traficom.
  • Ei katsastustilastossa (2016, 2015) Traficomcom
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2011, 2009, 2006, 2003), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2011), Traficom.
  • Lähivalo (2010), Traficom.
  • Bensiinimoottorin pakokaasumittaus (2010), Traficom.
  • Käyttöjarru (2010, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003), Traficom.
  • Asiapaperit (2009, 2005, 2004, 2003), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2009, 2008, 2007), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2008, 2007, 2005, 2004), Traficom.
  • GE/GG (2008-2015) on edeltäjämallia laadukkaampi, Saksa.
  • Renkaat ja vanteet (2006), Traficom.
  • Joitakin valovikoja, TÜV, GTÜ.
  • Jarrulevyt ruostuvat ja kuluvat, Saksa.
  • Jarruputket ruostuvat – etenkin vanhemmissa malleissa, Saksa.
  • Jumittavat jarrusatulat nopeuttavat jarrulevyjen kulumista, Saksa.
  • Pakoputkiston äänenvaimennin voi ruostua vanhemmissa, TÜV.
  • Jarrulevyjen kulumista ja jarruputkien ruostumista lukuun ottamatta erittäin laadukas auto, kokoluokkansa parhaita, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Akku (2007–2015).
  • Sytytystulpat (2009–2012 ja 2014).
  • Sisävalokatkaisin jumittaa, valo jää tahattomasti palamaan (2008–2013).
  • Ajovalojen vikoja, etenkin lähivalot (2005–2011 ja 2013).
  • GK on luotettava auto – ei erityisiä tielle pysäyttäviä vikakohteita

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

GK (2015-)

  • Takapyörien jarrut tuppaavat joskus jumittamaan.

GE (2008-2015)

  • Melutaso nousee korkeaksi moottoritienopeuksissa. Äänieristyksessä on parantamisen varaa.
  • Lähi- ja kaukovalojen kytkemisessä ollut vaikeuksia katkaisimen vian vuoksi, ADAC.
  • Hyvin vähän vikailmoituksia, vain yksittäisiä automaattivaihteiston ja ajotietokoneen vikoja ilmoitettu, AB.
  • Jazz 1.3 Hybridi selvitti Autobild-lehden 100 000 km:n kestotestin parhain arvosanoin 1. Vain korin ruoste-estokäsittely jätti toivomisen varaa, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.