Hyundai i30 -tyyppiviat

Hyundai i30:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Huyndai i30

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • i30 (PDE) lasikattoinen, valm.aika: 2018. Lasikaton moottori ei mahdollisesti toimi lukitustoiminnon osalta. Ajoneuvon huolto vaihtaa tarvittaessa moottorin. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”81C095”. ADAC 04/2018.
  • Ohjaustehostin: Ohjaustehostimen toiminta. Päivitys tai osan vaihto, Traficom 2016.
  • Ohjaustehostin: Voimakkaan ohjausliikkeen aikana voi ohjaustehostin hetkellisesti lakata toiminnasta, KBA 2014.
  • Ohjauspylväs. Ohjausakselin ruuvin löystyessä ajoneuvosta tulee ohjauskyvytön, KBA 2014.
  • Ohjauspylväs, nivelristikon ruuvi ohjausakselissa saattaa olla virheellisesti kiristetty, minkä vuoksi se voi löystyä ja voi pahimmassa tapauksessa tehdä auton ohjauskyvyttömäksi. (Kampanjakoodi 41C055), ADAC 2014.
  • Ohjauspylväs, Ohjauspylvään pulttien tarkistus/kiristys, Traficom 2014.
  • Jarruvalokatkaisin, Jarruvalokatkaisimen toiminta, Traficom 2014.
  • Käsijarruvipu, ruostuneen mekanismin ja tankojen vuoksi käsijarru voi jäädä osittain päälle, mikä kuluttaa takapyörien jarruja, ADAC 2013.
  • Takajarrut, takajarrujen toiminta, korjaussarja, Traficom 2013.
  • Jarruvalokatkaisin, virhetoiminto voi johtaa siihen, ettei vakionopeudensäädin toimi kunnolla, estää automaattivaihteiston valintavivun siirtämisen pysäköintiasentoon ja jarruvalot eivät toimi, KBA 2013.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei merkittäviä vikakohteita (2017, 2015, 2014, 2011, 2007), Traficom.
  • Ei tilastossa (2016) Traficom
  • Käyttöjarru (2015-2012, 2008), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2015, 2013, 2009, 2008), Traficom.
  • Etuakselisto (2015, 2013, 2012) Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2013), Traficom.
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2013, 2012), Traficom.
  • Lähivalo (2013), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2009), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2009), Traficom.
  • Taka-akselisto (2008), Traficom.
  • Valovikoja, lähivalojen säädöt, Saksa
  • Seisontajarru, heikko teho ja/tai puoltaa, Saksa.
  • 4-5 –vuotiaissa pyöräntuennan ja ohjauslaitteiden nivelvaivoja, Saksa
  • GD (2012-2017) Huomattavasti laadukkaampi kuin edeltäjämalli, Saksa.
  • Uusin nykymalli alemman keskiluokan paras TÜV –katsastusraportissa, Saksa
  • Raidetangonpäät väljistyvät, Saksa.
  • Nivelien kumit haperoituvat, Saksa.
  • Valovikoja, jännitepiikit syövät polttimoita, Saksa.
  • Moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja, Saksa.
  • Seisontajarruvikoja: heikko teho ja/tai puoltaa, Saksa
  • Heikko jarrutusteho, jarrulevyt kuluvat nopeasti, Saksa.
  • Päästömittaus, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Vuosimallit 2009 – 2010 todella kehnoja, 2011-2013 kohtalaisia, laadun parannus vuodesta 2014 lähtien.
  • Akku tyhjä (2007–2014).
  • Polttonestepumppu rikki (2009–2011).
  • Sisävalo jää päälle, katkaisin jumittaa (2011).
  • Sytytystulpat rikki (2010–2014).
  • Jäähdytysjärjestelmän ja lämmityslaitteen letkuissa vaurioita näädän puraisun vuoksi (2009–2013).
  • Ajovalot rikki (2009–2013).
  • Ajonestolaite (2009)
  • Virtalukko (2009-2010)
  • Käynnistysmoottori (2009)
  • Avaintunnistin, transponderi (2008–2010).
  • Jakopään ketju rikki (2008–2011).
  • Kampiakselin asentotunnistin (2008–2010).
  • Moottori (2008–2011).
  • Ajonestolaite rikki (2008–2010).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • PD: Vuosimallissa 2018 takaisinkutsu lasisen kattoluukun sulkemismekanismin turvatoiminnon viasta.
  • GD Vähän huomautettavaa, edeltäjäänsä laadukkaampi, AB.
  • GD: 100 000 km:n kestotestissä hyvin luotettava, arvosana 1, yksi parhaista kestotestiautoista. Ainoa huomautus rekisterikilven valon palanut polttimo, AB.
  • Testaajia ärsyttivät vanhanaikainen navigointilaite ja ongelmat Bluetooth-yhteydessä, AB.
  • Pitkä viiden vuoden takuuaika vähentää julkisuuteen tulleita vikailmoituksia, AB.
  • Pysäköintijarrun välirulla voi jumiutua, takaisinkutsu vuonna 2013.
  • Akku ja sytytystulpat aiheuttaneet toisinaan huolia.
  • FD (2007–2012): Ruostetta ovien ja luukkujen reunoissa, AB.
  • FD (2007–2012): Sylinterikannen halkeamia diesel-malleissa, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.