Hyundai Tucson -tyyppiviat

Hyundai Tucsonin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Hyundai Tucson PHEV

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Tucson HEV/PHEV Ajonestolaite/älyavain 11DC30: Ei vastaa EU-regulaatiota. Ohjainlaitteen päivitys. Päivitys saattaa regulaation oikeaksi. Aloituspäivä 27.7.2021, Traficom.
  • Hätäkutsu e-call: 01D116 e-call VIN tieto virheellinen. Toiminnan tarkastus ja VIN -runkonumeron päivitys testerillä. Aloituspäivä 1.5.2021, Traficom.
    Hätäkutsu: Hätäkutsuohjelmassa saattaa esiintyä virhe, jossa ajoneuvon numero ei välity hätäkutsussa. Huolto tarkistaa hätäkutsuohjelman toiminnan ja korjaa tämän tarvittaessa. ADAC 9/2021.
  • ABS ja EPB 11DC03: ABS -pääsulakkeen johtosarjan toiminta. ABS-järjestelmän pääsulakkeen johtosarjan korjaus sekä mahdollinen EPB (sähköinen käsijarrujärjestelmä) päivitys. Vikatilanteessa, mahdollinen palovaara moottoritilassa. Aloituspäivä 14.4.2021, Traficom.
    Tulipalovaara ABS-modulin ylikuormituksen vuoksi. Vaihdetaan ABS-modulin sulake ja päivitetään ESP –ohjainlaitteen ohjelmisto. Valmistusvuodet 2017 – 2020. ADAC 6/2021.
  • Konepellin lukitus voi olla puutteellinen. Varmistushaka (rajoitin) voi pettää, jos konepeltiä ei ole huolellisesti suljettu ja siten konepelti voi aueta ajon aikana. Valmistusaika 2015–maaliskuu 2016, ADAC 2017.
  • Konepelti. Konepellin lukituksen toiminta, Traficom 2016.
  • Jarrutehostin. Alipainepumpun häiriön vuoksi jarrutehostin ei toimi, poljinvoima kasvaa, KBA 2012.
  • Pysäköintijarru saattaa jäädä lukittumatta. Käsijarrukahva asetelmineen uusitaan, VOSA, KBA 2005.
  • Käsijarru: Käsijarru saattaa jäädä lukittumatta. Käsijarrukahva asetelmineen uusitaan. Traficom 2005.
  • Ajonvakautusjärjestelmä: Ajoneuvo saattaa hiljentää vauhtia ja/tai puoltaa suoraan ajettaessa, johtuen ESP:n liian herkästä toiminnasta. ESP:n uudelleenohjelmointi, Traficom 2005.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2015) Traficom
  • Ei Traficomin tilastossa (2016, 2009, 2008, 2004).
  • Etuakselisto (2015) Traficom.
  • Käyttöjarru (2007, 2006, 2005), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2007, 2006, 2005), Traficom.
  • Etuakselisto (2007, 2006, 2005), Traficom.
  • Valovikoja, Saksa.
  • Jarrut, epätasaisesti kuluneet jarrulevyt, Saksa
  • Pyöräntuennan nivelvaivoja jo ensimmäisessä katsastuksessa, Saksa.
  • Ohjausnivelet ja raidetangonpäät, Saksa.
  • Etuakseliston kumilaakerit haperot, Saksa.
  • Pysäköintijarru puoltaa, Saksa.
  • Ongelmia päästömittauksessa Lambda-sondin vian vuoksi, Saksa.
  • Moottori ja ohjausvaihde vuotavat, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • TL (2015->): Ei erityisiä tielle jättäviä vikaryhmiä
  • TL (2015->): Suhteellisen vähän tielle jättäviä vikoja
  • Huomattava laadunparannus edeltävään malliin (ix35) verrattuna.
  • Akku tyhjä (2007–>)
  • Käynnistysmoottori rikki (2008 ja 2010).
  • Ajonestolaite rikki (2009).
  • Laturi rikki (2007).
  • Kosteat sytytystulpat (2007–2009).
  • Ajovalot rikki (2008).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Tucson II TL (2015 ->)

  • Uudehko malli, niukasti vikailmoituksia.
  • Autobild –kestotestissä Tucson 2.0 CRDi 2WD sai arvosanan 1- (asteikko 1 paras, 5 huonoin).
  • Automaattivaihteisto saattaa nykiä.
  • Käynnistysmoottori saattaa oikutella.
  • Kannattaa tarkistaa, että aikaisemmat takaisinkutsukampanjoiden (turvavöiden kiristin ja alipainepumppu) korjaukset on suoritettu.

Tucson (2004-2010)

  • Joitakin ilmoituksia öljyyntyneestä kytkimestä ja ääntelevästä painelaakerista, AB.
  • 2.0 2WD -mallin ABS-jarrujärjestelmässä joitakin vikoja, AB.
  • 2.0 CRDi dieselin turboahtimissa muutamia vikatapauksia (2008), AB.
  • Alusta ja akselistot kolisevat ikääntyneissä autoissa, AB.
  • V6 -mallissa joitakin rispaantuneita jakopään hammashihnoja, AB.
  • Ovitiivisteissä vuotoja, AB.
  • Ruostetta ovien kulmissa, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.