Kia Sportage -tyyppiviat

Kian Sportagen mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Kia Sportage

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Sulakerasia 210S21:
    Jarrujärjestelmän sulakkeiden vaihto ja mahdollinen ohjelmistopäivitys / Sulakerasian palovaara. Aloituspäivä 18.6.2021, Traficom
  • Palovaara ABS/ESC –ohjainlaitteen ylikuormituksen vuoksi (malleissa ilman Smart Cruise Control (SCC) -järjestelmää). Sulakkeiden vaihto ja ABS/ESC –järjestelmän ohjelmistopäivitys. ADAC 6/2021.
  • Turvavyön esikiristin. Kuljettajan turvavyön esikiristin voi jättää turvavyön löysälle ja aiheuttaa loukkaantumisvaaran, ADAC 2014.
  • Sportage III: Turvavyön esikiristin: Valmistenumeron tarkistus ja vialliseen sarjaan kuuluvien esikiristimien vaihto, Traficom 2014.
  • Jarruvalokatkaisin, toimintahäiriö, jarruvalokatkaisin vaihdetaan (pääosin Sportage 11, mutta myös ensimmäisen vuoden Sportage III -tuotantoerissä), Traficom 2013.
  • Diesel: Jarrutehostimen alipainepumppu. Toimintahäiriön vuoksi jarrutuksessa tarvittava poljinvoima kasvaa, ADAC, KBA 2012.
  • Jarruvalokatkaisimen vika voi aiheuttaa lukuisia virhetoimintoja: ESP/ESC-merkkivalo syttyy. Jarruvalot eivät pala tai palavat jatkuvasti. Automaattimallien vaihdevipu lukittuu P-asentoon tai vivun ollessa muussa asennossa sitä ei saa P-asentoon. Vakionopeudensäädintä ei saa pois päältä (esimerkiksi jarruttamalla) tai vakionopeudensäädintä ei voi muutenkaan säätää. ESC-ajonvakautus kytkeytyy pois päältä. Vaihdetaan jarruvalokatkaisin (pääosin Sportage II, mutta myös ensimmäisen vuoden Sportage III -tuotantoerissä), ADAC, KBA 2010.
  • Sportage II: Käsijarru Saattaa jäädä lukittumatta. Vaihdetaan uusi käsijarrukahva.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2016) Traficom
  • Etuakselisto (2015, 2013, 2007, 2006, 2005), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2015, 2013, 2011), Traficom.
  • Käyttöjarru (2015, 2007, 2006, 2005), Traficom.
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2013, 2011), Traficom.
  • Taka-akselisto (2011), Traficom.
  • Ei merkittäviä vikakohteita (2009, 2008), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2007, 2006, 2005), Traficom.
  • Ei vielä tietoja neljännen sukupolven Sportgage IV –mallista, Saksa
  • Sportage IV: Pyöräntuenta, Saksa
  • Sportage IV: Valovikoja, Saksa
  • Sportage IV: Pysäköintijarru, Saksa
  • Sportage III: Pysäköintijarru on tehoton, Saksa.
  • Sportage III: Jarrulevyt kuluvat nopeasti, Saksa.
  • Sportage III: Joissakin yksilöissä vikoja ohjauslaitteissa, jousissa tai iskunvaimentimissa, Saksa.
  • Sportage III: Joissakin yksilöissä pyöränlaakerivikoja, Saksa.
  • Sportage III: Öljyvuotoja jo kolmivuotiaista alkaen, Saksa.
  • Sportage III: Moottorinohjausjärjestelmän vikoja, Saksa.
  • Sportage III: Runsaasti sähkölaitevikoja, Saksa.
  • Sportage III: Runsaasti valovikoja, Saksa.
  • Saksan TÜV-katsastusraportti: sportagessa eniten merkittäviä vikoja 2–3-vuotiaiden ryhmässä: Isoja vikoja kaksinkertainen määrä keskiarvoautoon verrattuna, Saksa.
  • Sportage II: Jarrut kuluvat nopeasti, Saksa.
  • Sportage II: Pysäköintijarru puoltaa ja jarruvivun liike on liian pitkä, Saksa.
  • Sportage II: Alustan nivelet ja ohjausnivelet kuluvat nopeasti, Saksa.
  • Sportage II: Etuakseliston pyöräntuennan kumilaakerit haperot tai kuluneet, Saksa.
  • Sportage II: Jouset katkeavat, Saksa.
  • Sportage II: Moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Vuosimalli 2011 erittäin huono, 2012 – 2014 keskinkertainen, 2015 -2016 hyvä.
  • Akku purkautunut tyhjäksi (2007–2015).
  • Moottorivaurioita (2012).
  • Moottorinohjauksessa häiriö (diesel 2011).
  • Polttonestepumppu (2011)
  • Sytytystulpat (2011)
  • Käynnistysmooottori rikki (2008, 2010).
  • Ajonestolaite rikki (2006).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä rikki (2006).
  • Laturi rikki (2005).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Sportage IV, Typ QL (2015 ->)

  • Uudehko malli, vähän tietoa.
  • Auto, Motor und Sport -100 000 km:n kestotestissä ja AutoBild -100 000 km:n kestotestissä ei oleellisia vikoja.
  • Epäselvät ohjetarrat saattavat johtaa väärän polttoaineen tankkaamiseen.
  • Neliveto saattaa joskus kytkeytyä itsestään pois päältä.
  • Kojelaudan näyttöruudut saattavat oikutella.
  • Katumaasturien tapaan jarrut kuluvat nopeammin kuin esimerkiksi farmariautoissa.
  • Takimmaisen äänenvaimentimen hinta Saksassa on kalliin puoleinen 900 euroa.
  • Uusin malli (Sportage IV) edeltäjäänsä laadukkaampi.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.