Nissan Almera -tyyppiviat

Nissan Almeran mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Etumatkustajan turvatyyny: Korkeasta avautumispaineesta johtuen saattaa Takatan valmistaman turvatyynyn kotelossa syntyä vaurioita, jotka vähentävät tyynyn tehoa, ADAC 2014.
  • Matkustajan turvatyyny: Matkustajan turvatyynyjen valmistaja Takata on ilmoittanut Nissanille, että etumatkustajan turvatyynyn täyttölaite on saatettu valmistaa määritysten vastaisesti. Tämä voi aiheuttaa kohtuuttoman paineen täyttölaitteessa turvatyynyä laukaistaessa, jolloin turvatyyny voi irrota kotelostaan. Mahdollinen ongelma ei vaikuta matkustajan turvatyynyn laukeamistehoon. Korjaus: Airbagin tarkistus ja tarvittaessa vaihto, Traficom 2013.
  • Matkustajan turvatyynyn mahdollinen toimintahäiriö, ADAC 2013.
  • Ketjunkiristimen vika: Alipainepumppua käyttävä ketju voi hypätä yli ja jarrutehostin ei saa alipainetta. Seurauksena poljinvoiman kasvu jarrutehostimen häiriön vuoksi, KBA 2008.
  • Turbodieselin ahtopaineentunnistimen häiriö, moottori ontuu ja/tai savuttaa, ADAC 2005.
  • Jakopään ketjunkiristimen vika, ketju voi hypätä, jolloin nokka-akselin ajoitus sekoaa, moottori ontuu tai sammuu eikä jarrutehostinkaan toimi, pahimmassa tapauksessa nokka-akselivaurio, ADAC, VOSA 2004.
  • Takaistuimen reunimmaisten turvavöiden lukitussoljen vastakappale: Materiaaleissa puutteita. Ei tarpeeksi kestävä (Vain Almera Tino -tila-auto), Traficom, VOSA 2003.
  • Kampiakselin ja nokka-akselin käyntinopeustunnistinten häiriö, ADAC 2002, 2004, VOSA 2003.
  • Mahdollinen rengasvaurio tehtaan asennusvirheen vuoksi, ADAC, VOSA 2001.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei merkittäviä vikakohteita (2007), Traficom.
  • Käyttöjarru (2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2006, 2001, 2000), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2005, 2003), Traficom.
  • Etuakselisto (2004), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2002), Traficom.
  • Almera ruostuu nopeasti: Jo seitsenvuotiaissa näkyvät ensimmäiset merkit korroosiosta, Saksa.
  • Vanhemmissa yksilöissä vain vähän huomautettavaa ruostumista lukuun ottamatta, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei mukana tiepalveluraportissa.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Muutama moottorivika, ADAC.
  • Lasinpyyhkimien vikoja, ADAC.
  • Heikko viimeistely, AB.
  • Irtoilevat ovitiivisteet, AB.
  • Huterat istuimet, AB.
  • Lasinpyyhkimissä vikoja, myös pyyhkimien moottorissa, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.