Nissan Micra -tyyppiviat

Nissan Micran mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Nissan Micra

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Nissan Micra K14. valm.aika: 26.09 – 04.10.2017 Pyörän napojen virheellisen karkaisun vuoksi napoihin syntyä 2018 murtumia ja tämän aikaansaamaa melua. Ääritapauksessa saattaa napa murtua ja pyörä irrota. Kyseisissä ajoneuvoissa pyörän navat vaihdetaan. Vaihto kestää 1,6 h ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huolto tiedostoon. ADAC 04/2018.
  • Micra (K14) Etupyörän napa. Tiettyjen Nissan Micra (K14) -mallien etupyörän navoissa on havaittu mahdollinen ongelma. Etupyörän navan valmistusprosessissa ei laitteiston toimintahäiriön johdosta lämpökäsittelyprosessissa välttämättä saavutettu pinnan kovuudelle asetettuja vaatimuksia. Tällaisessa tilanteessa ja pitkään käytettynä napaan voi muodostua murtumia ja asiakas voi kuulla epänormaalia ääntä. Äärimmäisessä tapauksessa jatkuvassa käytössä halkeama voisi laajentua siihen pisteeseen asti, jolloin pyörän napa voisi irrota ajoneuvosta. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 31. Kampanjan aloitus pvm:21.03.18
  • Micra (K14) valm.aika: 26.09. – 03.10.2017. Takaistuimen keskimmäisen turvavyön kelaan joutuneet epäpuhtaudet saattavat johtaa kelausmekanismin epävarmaan toimintaan. Onnettomuustilanteessa ei kelaus mahdollisesti lukitu. Ajoneuvon huolto tarkistaa kyseisten ajoneuvojen turvavyön toiminnan ja vaihtaa vyön kelan tarvittaessa. Tarkastus ja mahdollinen vaihto kestää n. 50 min ja on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huolto tiedostoon. ADAC 04/2018.
  • Takaturvavyön kiristin: Tiettyjen Nissan Micra (K14) -mallien keskimmäisessä takaturvavyössä on havaittu mahdollinen ongelma. Turvavöiden kelauslaitteen tunnistin ei mahdollisesti toimi suunnitellulla tavalla. Keskimmäisen takaturvavyön kelauslaitteen komponentissa saattaa olla pinnoitusprosessissa tapahtuneen kontaminaation johdosta ei-toivottua pinnoitetta lukitusmekanismissa. Pinnoitteen sijainnista kelausmekanismissa riippuen se voi vaikuttaa turvavyön kelauslaitteiden toimintaan. Äärimmäisessä tapauksessa ja onnettomuuden sattuessa kelauslaite ei mahdollisesti lukitu, ja tällaisissa olosuhteissa turvavyö ei suojaisi matkustajaa, Traficom 4/2018.
  • Micra K14: Virtalukko. Muutamissa mekaanisella virta-avain järjestelmällä varustetuissa 2017 ajoneuvoissa saattaa virtalukko olla virheellisesti asennettu ja pistokeliitin löystyä. Tämä saattaa aiheuttaa katkoksia sytytykseen ja moottorin pysähtymistä. Mahdollisesti uudelleenkäynnistys ole mahdollista. Pistokeliitos tarkastetaan ja varmistetaan. Valm.aika: 23.05.2016–14.04.2017, ADAC 8/2017.
  • Micra K13 ja K14: Micra (K14) Virtalukko: On havaittu, että tietyissä mekaanisella virtalukolla varustetuissa Nissan Micra (K14) -malleissa saattaa johtoliittimen lukitus olla huonosti kiinnittynyt. Tämän seurauksena liitin voi irrota, mikä äkillisessä tapauksessa saattaa johtaa moottorin sammumiseen ajon aikana, eikä moottoria ole mahdollista käynnistää uudelleen. Suomessa koskee kolmea autoa, kampanja valmistunut, Traficom 8/2017.
  • Micra K13: Kuljettajan turvatyyny: Takata-alihankkijan tuotevirheen vuoksi turvatyynyn lauetessa paine voi nousta liian suureksi ja kaasugeneraattorista voi irrota metallisiruja, jotka voivat aiheuttaa vamman. Kuljettajan turvatyyny vaihdetaan. ADAC 2015 (Valmistusaika 05/2010–02/2014).
  • Micra K13: Portaaton CVT-vaihteisto: Liian vähäisen hydrauliikan paineen vuoksi saattaa syntyä liian suuri luisto hihnassa, mikä aiheuttaa hihnan nopean kulumisen ja voimansiirron häviön. Se voi johtaa vaaratilanteeseen liikenteessä, ADAC 2014.
  • Micra K13: Jarrupääsylinteri: Joissakin harvoissa tapauksissa jarrupoljinta kevyesti painettaessa kuljettaja saattaa tuntea, että poljin liikkuu tavallista enemmän. Äärimmäisissä tapauksissa jarrutusteho saattaa heikentyä, jolloin ajoneuvon pysäyttämiseen tarvittava jarrutusmatka pitenee. Tavallisissa ajo-olosuhteissa (kaupungissa, moottoriteillä jne.) jarrupoljinta painettaessa jarrujärjestelmä toimii normaalisti, sillä jarrupääsylinterin paine pysyy yllä. Korjaus: jarrupääsylinterin vaihto, Traficom, ADAC 2013.
  • Micra K12:
  • Ohjauspyörän keskiöpultti, kireyden tarkistus, Traficom 2014.
  • Ohjauspyörä. Nissan on havainnut, että joissakin harvinaisissa tapauksissa ohjauspyörän kiinnityspultin kiristys on tuotantovaiheessa jäänyt riittämättömäksi. Äärimmäisessä tapauksessa, mikäli ajoneuvoa käytetään pitkään ongelmasta huolimatta, ohjausnivel voi vaurioitua, mikä voi mahdollisesti johtaa ohjauspyörän vapaaseen pyörimiseen. Korjaus: pultin kiristys vaadittuun momenttiin, Traficom 2013.
  • Ohjauspyörä voi irrota. Materiaalivirheen vuoksi ohjauspyörän napa voi irrota ohjauspylväästä. Ratin irtoamisen vuoksi auto on ohjauskyvytön (Micra 2002–2006), KBA, ADAC 2013.
  • Ohjauspyörän pultti: Nissanin mukaan autojen ohjauspyörissä käytettyä pulttia ei mahdollisesti ole kiristetty kunnolla, mikä saattaa aiheuttaa ongelmia ratin toiminnassa. Nissan, ADAC 2013.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2014, 2013, 2010), Traficom.
  • Ei tilastossa (2016, 2014) Traficom
  • Etuakselisto (2015, 2013-2002), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2015, 2013, 2012, 2011, 2007, 2004, 2003), Traficom.
  • Käyttöjarru (2015, 2011, 2010, 2009), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2013, 2012, 2011, 2002), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2012, 2009, 2008, 2006, 2005), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2010) Traficom
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2002), Traficom.
  • K14: Akselistot, pyöräntuenta, nivelet, Saksa
  • K14: Raidetangonpäät, Saksa
  • K14: Kuluneet ja tehottomat jarrut, Saksa
  • K14: Erittäin runsaasti valovikoja, Saksa
  • K14: Lasinpyyhkimien mekanisni, Saksa
  • K13: Runsaasti öljyvuotoja, Saksa
  • K13: Moottorinohjaus, pakokaasupäästömittaus, Saksa.
  • K13: Akselistot, pyöräntuenta, Saksa.
  • K13: Runsaasti valovikoja, Saksa.
  • K13: Valovikoja, Saksa.
  • K12: Helmapellit (kynnyspellit) ruosteessa vanhimmissa, Saksa
  • K12: Etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelet kuluneet, Saksa.
  • K12: Valaisinvikoja, Saksa.
  • K12: Öljyvuotoja, Saksa.
  • K12: Etuakseliston kumilaakerit haperot, Saksa.
  • K12: Kuluneet raidetangonpäät ja pallonivelet, Saksa.
  • K12: Jarrulevyt ja palat kuluneet, Saksa.
  • K12: Pakoputkisto ruostuu, Saksa.
  • K12: Virtalukko ja ohjauslukko oikuttelevat, Saksa.
  • K12: Pyöränlaakerit, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Käynnistysmoottori rikki (2013-2014).
  • Kytkin luistaa (2011).
  • Kytkin luistaa (2011).
  • Valonheittimet rikki (2010 asti).
  • Lasinpyyhkimien käyttömekanismin tangoissa vika (2010 asti).
  • Sytytystulpat kosteat (2007, 2008, 2011, 2012, 2014).
  • Akku purkautunut tyhjäksi (2007–2015).
  • Lambda-tunnistin rikki (2007 asti).
  • Nokka-akselin tunnistin rikki (2005 asti).
  • Kampiakselin tunnistin rikki (2005 asti).
  • Käynnistysmoottori rikki (bensiini 2005).
  • Sähkötoiminen ohjaustehostin lakkoilee (2005).
  • Virtalukko jumittaa (2004–2005).
  • Nokka-akselin tunnistin rikki (2002-2005, 2008).
  • Jäähdytysnesteletkut vaurioituneet näädän puraisun vuoksi.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

K14

  • Vuodesta 2017 alkaen Euroopan markkinoilla myytävän uuden Micran (K14) valmistus tapahtuu Ranskassa Renaultin Flins’n tehtaalla. Uudesta mallista ei vielä vikatietoja.

K13

  • Intiassa valmistettu Micra (K13) on edeltäjäänsä luotettavampi. Laatu saatu hyvälle ”japanilaiselle” tasolle. (Micraa valmistetaan Thaimaassa, Intiassa, Kiinassa ja Meksikossa), AB, ADAC.
  • Sisustuksen viimeistelyssä toivomisen varaa, korin hälyääniä (kolinat), Dekra.
  • Auton ikääntyessä kaikenlaiset hälyäänet, kitinät ja kolinat, lisääntyvät
  • Istuimet väsähtävät, Dekra.
  • 1.2 –moottorissa jakoketjuongelmia, jakoketju venyy
  • Ilmastointilaite voi vuotaa.
  • Öljyvuodot, joiden korjaaminen voi olla kallista
  • Kalliit huoltokustannukset
  • Apple CarPlay vain kalleimman Acenta –varustelun yhteydessä
  • Sähkölaitteissa ongelmia, nokka-akselin ja kampiakselin käyntinopeudentunnistin oikuttelee, avaimeton lukitus (älyavain) oikuttelee.

K12

  • Erilaisia moottoriin ja sen apulaitteisiin liittyviä vikoja, ADAC.
  • 1.2-moottorin jakopään ketju venyy (2003-2004), parannettu materiaali 2004 alkaen. Ketju tulisi vaihtaa 80 000 kilometrin välein, AB.
  • Erilaisia sähkövikoja, älyavain oikuttelee, AB.
  • Kampiakselin ja nokka-akselin käyntinopeuden tunnistimet oikuttelevat, AB.
  • Moottorin suuri öljynkulutus ja öljyvuotoja, erityisesti diesel, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.