Nissan Primera -tyyppiviat

Nissan Primeran mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

u003culu003eu003cliu003eTurbodieselin ahtopaineentunnistimen häiriö, moottori ontuu ja/tai savuttaa, ADAC 2005.u003c/liu003eu003cliu003eKampiakselin ja nokka-akselin käyntinopeustunnistinten häiriö, ADAC 2002, 2004.u003c/liu003eu003cliu003eMahdollinen rengasvaurio tehtaan asennusvirheen vuoksi, ADAC ,VOSA 2002.nu003c/liu003eu003c/ulu003e

Katsastuksessa havaittuja vikoja

u003cpu003e(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)u003c/pu003eu003culu003eu003cliu003eEtuakselisto (2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002), Traficom.u003c/liu003eu003cliu003eOhjausnivelet ja tangot (2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003), Traficom.nu003c/liu003eu003cliu003eSisäinen valvontajärjestelmä (2008), Traficom.u003c/liu003eu003cliu003eKäyttöjarru (2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002), Traficom.u003c/liu003eu003cliu003eSeisontajarrun dynamometritesti (2002), Traficom.u003c/liu003eu003cliu003ePrimeran heikko kohta on ongelmallinen etuakselisto, mikä kuluu nopeasti, Saksa.u003c/liu003eu003cliu003eOhjauslaitteistossa ja sen nivelissä on runsaasti väljää, Saksa.u003c/liu003eu003cliu003eRaidetangonpäät kuluneet, Saksa.u003c/liu003eu003cliu003eMoottorista vuotaa öljyä, Saksa.u003c/liu003eu003cliu003eYli viisivuotiaissa heikkotehoinen tai puoltava pysäköintijarru, Saksa.u003c/liu003eu003cliu003eJarrut kuluvat nopeasti, Saksa.u003c/liu003eu003c/ulu003e

Tielle jättäviä vikoja ADAC

u003cpu003e(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)u003c/pu003eu003culu003eu003cliu003eEi mukana tiepalveluraportissa.u003c/liu003eu003c/ulu003e

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

u003culu003eu003cliu003eErilaisia moottorin apulaitteisiin liittyviä vikoja, ADAC.u003c/liu003eu003cliu003eEtuakselisto kulunut ja vetoakselien suojakumit rikki, ADAC.u003c/liu003eu003cliu003eErilaisia sähkölaitevikoja, ADAC.u003c/liu003eu003cliu003eDieselmoottorissa moottorinohjauksen ja tunnistinten häiriöitä, AB.nu003c/liu003eu003cliu003e2.0 -bensiinimoottorin jakopään ketju voi vaurioitua, AB.u003c/liu003eu003c/ulu003e

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.