Opel Astra -tyyppiviat

Opel Astran mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Opel Astra

Opel Astran mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Astra J, Astra K, valm.aika: 17.01 – 04.04.2018 Ahtimen öljyputken mahd. vuoto aiheuttaa kyseisenä ajanjaksona valmistettujen ajoneuvojen takaisinkutsun, valmistaja ei kuitenkaan kyselyistä huolimatta kerro virheen aiheuttamista jatkotoimista, jotka ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Toimet merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 02/2019.
  • Astra J GTC, Astra K, Cascada, Zafira C, Insignia B: Turbon öljyputki. Kiinnitys voi olla puutteellinen, tarkastus ja tarvittaessa kiristys. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 1. Kampanjan aloitus pvm:14.06.2018. Kampanjan valmistumis-pvm: 18.06.2018, Traficom.
  • Astra K valm.aika: 2016: Etumatkustajan turvatyyny saattaa etukolarissa aueta väärin, koska tyyny ei täytä spesifikaation vaatimuksia. Ajoneuvon edustaja vaihtaa tyynyn ohjausyksikön. Työ kestää n. 2 h, ADAC 1/2017.
  • Astra-K: Matkustajan turvatyyny ei toimi määräysten mukaisesti, Traficom 12/2016.
  • Jäähdytyspuhaltimen ohjausyksikkö: Jäähdytyspuhaltimen jumiutuessa saattaa seurata oikosulku, joka saattaa pahimmillaan johtaa tulipaloon. Moottorin ohjainlaitteen päivitys, Traficom 2016.
  • Jäähdytyspuhaltimen ohjausyksikkö: Jäähdytyspuhaltimen jumiutuessa saattaa seurata oikosulku, joka saattaa pahimmillaan johtaa tulipaloon. Moottorin ohjainlaitteen päivitys, Traficom 2015, valmistunut 2016.
  • Pysäköintijarrun merkkivalo saattaa syttyä ennenaikaisesti, vaikka pysäköintijarru ei ole vielä kytkettynä, auto voi lähteä liikkeelle tahattomasti, mikäli käsijarrun lisäksi vaihdetta tai automaatin P-asentoa ei ole kytketty päälle, ADAC 2015.
  • Akun suojus saattaa irrota ja jumittaa jäähdyttimen puhaltimen ja aiheuttaa tulipalon, KBA 2014.
  • Oikeanpuoleinen etuoven ikkunannostin. Väliin jäämisen estotoiminnan vika. Tarkistus ja tarvittaessa ikkunannostimen vaihto, Traficom 2010, valmistunut 2014.
  • Etumatkustajan istuinkiskojen ja istuinrungon väliset pultit voivat murtua. 6 kiinnityspulttia ja -mutteria uusitaan, Traficom 2010, valmistunut 2015.
  • Etumatkustajan istuinkiskon pultit, Traficom 2010, valmistunut 2015.
  • Z16XEP-moottorin öljynpainekytkin (Astra H), Traficom 2008.
  • Taka-akselin jarrukannatinlevyt (Astra H), Traficom 2006.
  • Etualatukivarren pallonivel (Astra H), Traficom 2006.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei selkeitä vikakohteita (2017, 2015, 2014, 2013), Traficom.
  • Käyttöjarru (2016, 2015, 2012, 2011, 2010, 2009, 2008, 2006), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2012, 2011, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2011), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2010, 2005), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2009), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2008, 2007, 2004), Traficom.
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2007, 2006, 2005, 2004), Traficom.
  • Astra K:
  • Väärin säädetyt ajovalot, Saksa
  • Runsaasti öljyvuotoja jo ensimmäisessä katsastuksessa, Saksa
  • Astra J:
  • Ongelmia jousissa ja iskunvaimennuksessa, Saksa.
  • Katkenneita jousia, kuluneita jarruja, Saksa.
  • Pyöräntuennan tukivarsien laakerointi, Saksa.
  • Runsaasti öljyvuotoja moottorista ja vaihteistosta, Saksa.
  • Pakoputkisto saattaa vuotaa ja putkiston kiinnitys voi olla hutera, Saksa.
  • Jarrulevyt kuluneet, Saksa.
  • Astra H:
  • Ohjauslaitteistossa väljää, raidetangonpäät, Saksa.
  • Etuakseliston pyöräntuennan kumiset laakeriholkit, Saksa.
  • Jarrut kuluneet, heikko hidastuvuus, Saksa.
  • Öljyvuotoja, Saksa.
  • Katkenneita jousia, Saksa.
  • Pakoputkisto ruostuu, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Akku (2007–2014, 2016, 2018, 2019).
  • Turboahtimen ahtopaineen säätöjärjestelmä rikki (2014).
  • Moottoriohjauksen häiriöt (bensiini 2012–2013).
  • Jäähdytysjärjestelmän letku vuotaa, näätä järsinyt letkuja (2007–2011).
  • Sytytyspuola rikki (2007–2012).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmässä vika (diesel 2007–2012).
  • Sytytystulpissa vika (2007–2009).
  • Laturi rikki (2007–2009, 2012).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Astra K

  • Etukameran toiminta voi häiriintyä esim. kosteuden vuoksi. Etukamera huolehtii liikennemerkkien tunnistuksesta, hätäjarrutuksesta ja ajovalojen vaihtamisesta lähi- / kaukovaloille.
  • Lämmityslaitteen/ilmastoinnin säädöt saattavat oikutella, sähkölaitevika.
  • Bensiinikäyttöinen 1.4 –turbomoottori (92 kW/125 hv ja 110 kW/150 hv) nykii yli 2 500 r/min käyntinopeuksilla, moottoriohjauksen päivitys auttaa.
  • 1.6 –dieselmoottorin jakoketju saattaa äännellä. Mikäli rahinaa kuuluu, kannattaa käydä heti korjaamossa tarkistuttamassa jakoketjun kunto.
  • Turbon öljyputki saattaa vuotaa öljyä.

Astra J

  • 1.4- ja 1.6-turbobensiinimoottorit saattavat täristää, moottorinohjauksen päivitys auttaa, AB.
  • Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän venttiili saattaa jumittaa, AB.
  • Muutamia vaihteistovaurioita (6-v manuaali), AB.
  • Vuotoja ilmastointilaitteen kompressorissa, AB.
  • Valonheittimet huurtuvat niihin keräytyvän kosteuden vuoksi, AB.
  • Ohjelmistovirhe johtaa akun varaustilan heikkenemiseen ja käynnistysvaikeuksiin, AB.
  • Moottorinohjainlaitteen häiriö saa 2.0 CDTI -dieselin suuttimet jumittamaan, päivitys auttaa, AB.
  • Pakoputkisto ei ole kovin pitkäikäinen, se ruostuu, AB.
  • Kytkinpolkimen palautusjousen katkeamisesta takaisinkutsu vuosimalleissa 2010–2011, AB.
  • Sähkötoimisesti ohjattu pysäköintijarru saattaa kosteissa oloissa ruostua ja jumittaa pitkän seisonnan jälkeen, pysäköintijarrua kannattaa käyttää aktiivisesti, silloin se pysyy kunnossa, AB.
  • Takapyörien levyjarrut tuppaavat jumittamaan, mikäli auton käyttö on vähäistä, AB.

Astra H

  • Runsaasti moottoriin ja sen apulaitteisiin liittyviä erilaisia vikoja, ADAC.
  • Ohjauslaitteisto, raidetangonpäät, ADAC, AB.
  • Laturin kiilahihna löystyy, AB.
  • Bensiinimoottorit täristävät, ohjelmistopäivitys tarpeen, AB.
  • Vuotoja öljynpainetunnistimessa, AB.
  • Muutamia dieselmoottorien vaurioita, AB.
  • Sähkölaitevikoja (esim. mittaristo, lasinpyyhkimet, keskuslukitus, ruostuneet liitännät, ADAC, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.