Opel Corsa -tyyppiviat

Opel Corsan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Opel Corsa 100A

Opel Corsan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • ADAM, Corsa E, 1.2l- ja 1.4l-moottorit, valm.aika: 2018 – 2019. Happitunnistin saattaa korkeilla nopeuksilla toimia epätyydyttävästi, jonka seurauksena ajoneuvoissa, joilla on ajettu yli 50000 km, saattaa esiintyä NOx-arvojen ylittymisiä. Moottorin ohjausohjelma päivitetään. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 04/2019.
  • Corsa E, valm.aika: 2018. On mahdollista, että konepelti aukeaa ajon aikana tuulihaan virheellisen toiminnan vuoksi. Tuulihaan toiminta tarkistetaan ja korjataan tarvittaessa. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan tiedostoon. ADAC 02/2019.
  • Konepellin salpa. Konepelti voi avautua ajon aikana. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 8 Kampanjan aloitus pvm: 28.09.2018. Kampanjan valmistumis pvm: 05.06.2019, Traficom.
  • Corsa E, Adam: Käsijarrukahvan hammaskehän materiaalivirheen vuoksi saattaa 2017 vain käsivaihteiset esiintyä pidätysvoiman katoamista ja ajoneuvon liikkumista jarruttomana. valm.aika: 2016–2017, ADAC 11/2017.
  • Corsa E, Adam: Seisontajarruvipu saattaa löystyä. Osan vaihto, Traficom 03/2017.
  • Corsa E: Turvatyyny ei laukea oikein: Corsa E sivuturvaverho o+v. Turvatyynyjen vaihto, Traficom 02/2017
  • Corsa D, Corsa E, Adam: Ohjausvaihde. Ohjausvaihteen toimintahäiriö. Tarkastus ja tarvittaessa vaihto, Traficom 12/2016.
  • Corsa E: Ohjausvaihde: Ohjausvaihde saattaa murtua tuotantoprosessin poikkeaman takia. Ohjausvaihteen uusinta, Traficom 2015, kampanja valmistunut 02/2016.
  • Ohjaus: Ohjaus voi pettää (Corsa D). Ohjausjärjestelmä voi pettää ohjausakselin ristinivelen (väärä osa) johdosta. Käytännössä pettäminen voi tapahtua ennalta arvaamatta. Siksi ajoneuvon haltijoita varoitetaan olla liikuttamatta tätä vian sattuessa. On vaarana, että auto ei ole ohjauskelpoinen. ADAC 2/2016.
  • Olka-akselit: Tiettyjen Corsa D -mallien olka-akselit saattavat valuprosessissa tapahtuneen poikkeaman takia murtua ajan myötä. Olka-akselien tarkastus ja tarvittaessa uusinta, Traficom 2015, kampanja valmistunut 01/2016.
  • Ohjauksen väliakseli saattaa olla määritysten vastainen. Tästä johtuen ohjauksen väliakseli saattaa murtua ajon aikana, josta seurauksena on ohjauksen menetys. Kampanjan alaisten autojen akselit tarkastetaan ja tarvittaessa uusitaan, Traficom 2014, kampanja valmistunut 2015.
  • Olka-akseli: Alapallonivel saattaa irrota olka-akselista. Kiinnityksen korjaus, Traficom 2015, kampanja valmistunut 2015.
  • Seisontajarruvaijeri: Seisontajarrun vaijerin kuoren etupää saattaa siirtyä, jolloin seisontajarru ei toimi, Traficom 2010, kampanja valmistunut 2015.
  • Ohjauksen väliakseli: Väliakselin teleskooppiputki voi murtua, väliakselin valmistuskoodin tarkastus ja tarvittaessa akselin vaihto, Traficom 2007, kampanja valmistunut 2015.
  • Molemmat etualatukivarret: Puutteellinen hitsaussauma, tarkastus, tarvittaessa tukivarren vaihto, Traficom 2007, kampanja valmistunut 2015.
  • Ohjaus: (Corsa D): Ohjaus voi lakata toimimasta: Joissakin yksilöissä ohjausväliakseli (väärä osa) voi pettää. toiminnassa voi olla häiriöitä. Siksi Opel on Saksassa tiedottanut, että autoa ei saa käyttää, koska auto ei ole ohjattavissa. Väliakseli vaihdetaan, ADAC 2014.
  • Konepellin vedenpoistoreikä. Konepellin sisärakenteesta saattaa puuttua vedenpoistoreikä, minkä vuoksi konepelti voi ruostua. Porataan vedenpoistoreikä ja käsitellään konepellin rakenteet kotelosuoja-aineella, ADAC 2013.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2017, 2015, 2011, 2009, 2008), Traficom.
  • Ei selkeitä vikakohteita (2016, 2014), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2015, 2013, 2011, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000), Traficom.
  • Ei tilastossa (2014) Traficom
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2013, 2010), Traficom.
  • Valmistajan kilpi (2013), Traficom.
  • Käyttöjarru (2011, 2008, 2007), Traficom.
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2010, 2007, 2006, 2003, 2002, 2000), Traficom.
  • Tuulilasi ja puhdistuslaitteet (2009), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2007, 2006), Traficom.
  • Corsa E:
  • Merkittävä laadunparannus edelliseen Corsa D-malliin verrattuna, Saksa.
  • Pysäköintijarrun tehottomuus, Saksa
  • Käyttöjarrun tehottomuus, Saksa
  • Ohjauslaitteiden nivelet, Saksa
  • Katkenneita jousia, Saksa
  • Valovikoja, Saksa
  • Öljyvuotoja, Saksa
  • Sähkölaitteet, moottorinohjaus, Saksa
  • Corsa D:
  • Kuluneet jarrut, Saksa.
  • Jouset ja iskuvaimentimet yli viisivuotiaissa, Saksa.
  • Iskunvaimentimien vuodot ja laakerointi, Saksa.
  • Kallistuksenvaimentimen laakerointi, Saksa.
  • Katkenneita jousia, Saksa.
  • Pyöräntuennan nivelissä väljyyttä, Saksa.
  • Käyttöjarru, seisontajarru, heikko teho jo kolmivuotiaasta alkaen, Saksa.
  • Vanhimmissa vetoakselivikoja, Saksa.
  • Valovikoja, Saksa.
  • Pakoputkiston vuotaa ja kiinnitys on heikko, Saksa.
  • Pyöränlaakerit, Saksa.
  • Öljyvuotoja, Saksa.
  • Corsa C:
  • Tehottomat takapyörien jarrut, TÜV.
  • Seisontajarru puoltaa ja on tehoton, TÜV.
  • Moottorin öljyvuodot, GTÜ.
  • Pyöränlaakerit, DEKRA.
  • Etuakselisto, raidetangonpäät, GTÜ, TÜV, DEKRA.
  • Pakoputkisto ruostuu ja vuotaa, GTÜ, TÜV.
  • Vetoakselien kumitiivisteet, DEKRA, TÜV.
  • Katkenneita jousia, GTÜ.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Sytytyspuola rikki (2005–2016).
  • Kuljettajan oven lukko rikki (2007–2013).
  • Sytytystulpat (2008–2009).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmässä vika (2007).
  • Märät tai vialliset sytytystulpat (2007–2011).
  • Ajonestolaite rikki (2006–2009).
  • Valonheittimet rikki (2005–2011).
  • Akku tyhjä (2005–2007).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Corsa E

  • Pysäköintijarrua koskeva takaisinkutsu, jarru saattoi vapautua itsestään.
  • Sytytyspuolassa ongelmia.
  • Ilmastointilaitteen vuodot.
  • Vesipumpun vuodot.
  • Öljyvuodot, erityisesti 1.0 –turbomoottori.
  • Vetoakselien kumisuojuksissa ollut ongelmia.

Corsa D

  • Jarrut kirskuvat, Opel muutti palojen materiaalia, AB.
  • Hutiloidusti liimattu tuulilasi vuotaa liimasaumoistaan, AB.
  • Pyöränlaakereissa vikaa (erityisesti vuosimalli 2007), ADAC, AB.
  • Öljynpainekatkaisin vuotaa, AB.
  • Sähkövikoja, AB.
  • Tunnistimet (anturit) oikuttelevat, AB.
  • Sytytyspuola oikuttelee, AB.

Corsa C

  • Sähkötoiminen ohjaustehostin ja keskuslukitus oikuttelevat, AB.
  • Akku simahtaa lyhyitä matkoja ajettaessa, AB.
  • Vetoakselivikoja, koska haperot kumisuojukset, AB.
  • Vetoakselivikoja, koska haperot kumisuojukset, AB.
  • Lukot kuluvat nopeasti, etenkin tavaratilan luukun lukko, AB.
  • Vaatimaton lämmityslaitteen teho, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.