Opel Meriva -tyyppiviat

Opel Merivan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Opel Merivan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Meriva B: Turvatyynyssä saattaa olla virheellinen sytytysaine eikä se siksi toimi parhaalla mahdollisella tavalla, ADAC 2/2017.
  • Meriva B: Matkustajan turvatyyny ei toimi määräysten mukaisesti, Traficom 12/2016.
  • Meriva B: Teräsvaijeri, joka yhdistää turvavyön ulompaan esikiristimeen. Korkeussäätöisillä etuistuimilla varustetut autot. Teräsvaijeri saattaa väsyä ajan mittaan. Vaihdetaan kaikkien korkeussäätöisten etuistuimien ulompi etukiristin, Traficom 11/2016.
  • Moottorin johtosarja: Moottorin johtosarjan uudelleenreititys, Traficom 2015, kampanja valmistunut 2 /2016.
  • Etuturvavöiden esikiristimet saattavat vaurioitua istuimissa, jotka on varustettu korkeussäädöllä, Traficom 2015.
  • Takaistuimen turvavöiden lukot saattavat aueta törmäyksessä, turvallisuusriski matkustajalle, ADAC 2015.
  • Takaistuimen turvavöiden lukot saattavat aueta törmäyksessä. Lukkojen tarkastus ja tarvittaessa vaihto, Traficom 2014, kampanja valmistunut 2015.
  • Etumatkustajan istuinkiskon pultit: Etumatkustajan istuinkiskojen ja istuinrungon väliset pultit voivat murtua. 6 kiinnityspulttia ja -mutteria uusitaan, Traficom 2010, valmistunut 2015.
  • Ohjauslaitteet: Ohjauksen hammastangon murtuminen johtaa ohjauksen menettämiseen, KBA 2013.
  • Ohjauksen hammastanko voi murtua kovan rasituksen vuoksi, Traficom 2013, kampanja valmistunut 2013.
  • Meriva A: Ohjattavuus voidaan mahdollisesti menettää, sillä ohjausvaihteen hammaspyörän kiinnityksen varmistus voi olla puutteellinen, KBA 2008, VOSA 2007.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2013, 2011, 2010, 2008, 2007), Traficom.
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2011, 2006, 2005, 2004, 2003), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2006), Traficom.
  • Käyttöjarru (2006, 2005, 2004, 2003), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2005, 2003), Traficom.
  • Etuakselisto (2004), Traficom.
  • Meriva B:
  • Moottorin ja vaihteiston öljyvuodot ovat Meriva B:n suurin ongelma, Saksa.
  • Ajovalojen suuntauksen säätölaitteessa vikoja, Saksa.
  • Akselistoissa ja ohjauslaitteiden nivelissä voi olla väljyyttä 4–5-vuotiaissa, Saksa.
  • 2–3-vuotiaiden vähävikaisin TÜV 2014 -raportissa, luokkansa paras TÜV 2015 -raportissa, Saksa.
  • Meriva B on luokkansa parhaita autoja, huomattava laadunparannus Meriva A -malliin verrattuna, Saksa.
  • Meriva A:
  • Raidetangonpäät kuluneet, Saksa.
  • Katkenneita jousia, Saksa.
  • Vetoakseleissa ja niiden kumitiivisteissä huomauttamista kahdeksanvuotiaista alkaen, Saksa.
  • Öljyvuotoja, TÜV, GTÜ.
  • Jarruputket ruostuvat seitsenvuotiaista alkaen, Saksa.
  • Pakoputkiston äänenvaimennin ruostuu kahdeksanvuotiaista alkaen, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Akkuongelmia (2007–2015).
  • Ajonestolaite rikki (2011–2013).
  • Jäähdytyspuhallin rikki (2011–2012).
  • Polttonestepumppu rikki (2011)
  • Sytytyspuola rikki (2007–2010, 2012).
  • Virtalukko rikki (2007–2010).
  • Valonheitin rikki (2007–2009).
  • Kosteat sytytystulpat (2007–2009).
  • Automaattivaihteiston ohjainlaitteessa häiriö (2007–2009).
  • Easytronic-automaattivaihteiston ohjainlaitteessa häiriö (2005–2009).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Meriva B

  • Kestävyys parantunut edelliseen malliin verrattuna, mutta vikojakin löytyy, AB.
  • Muutoin hyvää laatuvaikutelmaa nakertavat takaisinkutsut ohjauksen hammastangon mahdollisesta murtumisesta ja etumatkustajan istuinkiskon pulttien vaihdosta, AB.
  • Paljon vikoja polttonestepumpuissa, jäähdytyspuhaltimessa, virtalukossa ja ajonestolaitteessa, AB.
  • Moottorinohjaus voi oikutella, AB.

Meriva A

  • Hälyääniä, sisustuksen muoviosat natisevat, ADAC.
  • Sähkölaitteet, muun muassa mittarinäytöt oikuttelevat, ADAC, AB.
  • ESC -ajonvakautusjärjestelmän anturin vikoja, ADAC.
  • Moottoreissa mekaanisia vaurioita, vikoja ruiskutusjärjestelmässä ja sähkölaitteissa, ADAC.
  • 1.7 CDTi -moottori käy epätasaisesti tai sen teho vaihtelee sähköjärjestelmän ilmoittaessa useita vikakoodeja, AB.
  • Ovien alareunoissa ruostetta, ovien rajoittimet kuluneet, AB.
  • 1.6 (2005) pakokaasujen takaisinkierrätysventtiili karstoittuu, AB.
  • Vanhemmissa dieselmoottoreissa ruiskutuspumpun vikoja, AB.
  • Automatisoidussa Easytronic -robottivaihteistossa usein vikoja, älä osta käytettynä, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.