Opel Vectra -tyyppiviat

Opel Vectran mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Opel Vectran mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Takaistuimen keskiturvavyön kela, Traficom 2006.
  • Tuulilasin pesimen sähkölämmitteiset suuttimet, Traficom 2006.
  • Ohjaustehostimen johtosarja, Traficom 2005.
  • Takapyörän laakeriyksikkö, Traficom 2005.
  • Tyyppihyväksyntänumeron 3 viimeistä numeroa puuttuu, Traficom 2005.
  • Etu- ja keskipakoputken kiinnityspanta, Traficom 2005.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Jousitus ja iskunvaimennus (2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002), Traficom.
  • Etuakselisto (2008, 2007), Traficom.
  • Käyttöjarru (2008, 2006), Traficom.
  • Renkaat ja vanteet (2007), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2006, 2004, 2003, 2002), Traficom.
  • Taka-akselisto (2005, 2004, 2003, 2002), Traficom.
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2005), Traficom.
  • Jarruputket ruostuvat yi yhdeksänvuotiaissa, Saksa.
  • Ohjauslaitteet, raidetangonpäät sekä akselistot edessä ja takana, Saksa.
  • Jouset katkeavat, iskunvaimentimet kuluneet, Saksa.
  • Pakoputkisto ruostuu, Saksa.
  • Moottorin öljyvuotoja, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Akku tyhjä (2010–2011).
  • Moottorinohjauksessa häiriö (diesel 2008 asti).
  • Sytytyspuola rikki (2008).
  • Pakokaasujen takaisinkierrätys rikki (diesel 2007, 2008).
  • Laturi rikki (2005–2008).
  • Polttonestepumppu rikki (2005–2007).
  • Jousi katkennut (2006 asti).
  • Ruiskutussuutin, suihkutussuutin rikki (2005).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Moottorivikoja, ADAC.
  • Sähkölaitevikoja muun muassa mittaristossa, ADAC, AB.
  • Ohjauslaitevikoja, ADAC.
  • Pakoputkistovikoja, pakoputkiston joustava liitos pettää, AB, ADAC.
  • Laturivikoja, ADAC.
  • Pyöränlaakerit, vaihteisto, AB.
  • Takaluukun mekanismi, AB.
  • 2.2-bensiinimoottorin jakoketju kuluu nopeasti, AB.
  • Isuzun toimittama 3.0 V6 CDTI–dieselmoottori ei kestä täyskaasuajoa moottoritiellä (nicht vollgasfest). Sylinteriputket voivat painua kovassa rasituksessa, moottori ylikuumenee ja vaurioituu, AB.
  • Joissakin dieseleissä pakokaasujen takaisinkierrätysventtiili karstoittuu, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.