Peugeot 107 -tyyppiviat

Peugeot 107.n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Peugeot 107.n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Vain 5-oviset, valm.aika: 2005 – 2014. On vaarana, että takasivulasin liimaus irtoaa etureunastaan. Ensimmäiset merkit tästä ovat tuuliäänet, kolina kuin myös epätiiveys. Pahimmassa tapauksessa saattaa lasi irrota kokonaan ja pudota tielle. Lasin liimaus korjataan tai vaihdetaan lasi. Työ kestää 0,4 – 3,2 h. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 02/2019.
  • Takaovien lasit: Kampanjaan kuuluvissa ajoneuvoissa takaovien ikkunoiden liimaus voi olla vaatimustenvastainen eikä enää pidä niveltä. Toimenpide käsittää ikkunan tarkistuksen ja tarvittaessa liimaustyön tekemisen ikkunan saranoihin ja kiinnikkeisiin. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 183. Kampanjan aloitus pvm: 03.12.2018, Traficom.
  • Etuiskunvaimentimet: Etuiskunvaimentimien männänvarren lämpökäsittely voi olla virheellinen, minkä vuoksi ne eivät välttämättä kestä ajan kuluessa tapahtuvaa mekaanista rasitusta. Varotoimenpiteenä valmistaja pyytää vaihtamaan molemmat etuiskunvaimentimet, Traficom 2014.
  • Käynnistysmoottori saattaa jäädä jatkuvasti pyörimään eikä se pysähdy, mikä johtaa käynnistysmoottorin ylikuormitukseen ja hajoamiseen. (Valmistuserä 17.02.2005–02.09.2008), ADAC 2011.
  • Kaasupoljin: Kaasupolkimen tarkastus ja tarvittaessa muutostyö. Estetään mekaanisen jumittumisen mahdollisuus säätölevyillä, Traficom 2010, valmistunut 2011.
  • Kaasupoljin ei palaudu ylös kunnolla, mikä voi johtaa vaaratilanteeseen, (valmistuserä tammikuu 2005–kesäkuu 2009) ADAC 2010.
  • Pyörännavan kierteet voivat olla väärin, jolloin pyöränpultteja ei saada kiristettyä oikeaan momenttiin, KBA 2009.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei Traficom tilastossa (2014, 2013, 2010, 2008, 2005.)
  • Ei erityisiä vikakohteita (2011, 2009, 2007, 2006), Traficom.
  • Vetoakselit, yksittäistapauksia, Saksa.
  • Valovikoja huolimattomien käyttäjien takia, Saksa.
  • Jarruputket ruosteessa viisivuotiaissa ja sitä vanhemmissa autoissa, Saksa.
  • Käyttöjarrun teho on heikko, Saksa.
  • Kuluneet jarrulevyt, Saksa.
  • Alimitoitetut jarrulevyt, ongelma viisivuotiaista alkaen, Saksa.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Pakoputkisto murtunut (2008, 2009–2012).
  • Akku purkautunut tyhjäksi (2008–2011).
  • Käynnistysmoottori rikki (2007, 2010).
  • Moottori ylikuumenee (vesipumppu rikki) (2009).
  • Sytytyspuola (2008).
  • Kytkin (2008).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Peugeot 107:ssa ja sen sisarmallissa (Citroën C1) oli vuonna 2016 takaisinkutsu. Ohjausakseli voi murtua ja auto voi muuttua ohjauskyvyttömäksi. Käytettyä autoa ostettaessa on syytä varmistaa, että ohjaukseen liittyvää korjauskehotusta on noudatettu ja korjaus tehty.
  • Alimitoitettu kytkin kuluu nopeasti kaupunkiajossa loppuun jo 50 000 km ajettuna, AB.
  • Monia valituksia viallisista tai äänekkäistä vesipumpuista, AB.
  • Vesipumpun toimintahäiriö johtaa moottorin ylikuumenemiseen, AB.
  • Automatisoitu mekaaninen vaihteisto (2-tronic) oikuttelee, AB.
  • Istuimet natisevat tai hajoavat (murtuvat), AB.
  • Irtoilevat ovitiivisteet ja rikkoutuvat ovien rajoittajat, AB.
  • Ruostevaurioita alustan saumoissa, AB.
  • Alustan herkän ruostumisalttiuden vuoksi suositellaan täydentävää ruoste-estokäsittelyä, AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.